ІНТЕГРАТИВНІ ПСИХІЧНІ ПРОЦЕСИ РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Наталія Юріївна Волянюк Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2441-3849
  • Георгій Володимирович Ложкін Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3883-2497

Ключові слова:

регуляція, діяльність, психічні процеси, інтегративність, усвідомленість

Анотація

Необхідність регулювання виникає при здійсненні будь-якої цілеспрямованої активності в умовах невизначеності та змінності параметрів середовища. Будь-яка регуляція полягає в забезпеченні сталого розвитку активності на досягнення конкретної мети. У діяльності людини психічна регуляція набуває усвідомленого і активно перетворюючого характеру. За допомогою психічних регуляторів людина спрямовує свою активність, програмує, реалізує, контролює і коригує свою поведінку і дії. У психології найбільше вивчені в якості регуляторів можливості пізнавальних процесів, виділені і обґрунтовані їх відмінності і властивості, які розглядаються з точки зору когнітивних і регулятивних функцій.

Робота присвячена системному аналізу інтегративних психічних процесів регуляції діяльності. В основу вивчення проблеми покладено припущення про те, що регулятивна роль психіки повинна розкриватися на основі вивчення різнопорядкових явищ. Функції психіки (когнітивна, регуляторна та комунікативна) мають прояв у феноменах цілепокладання, антиципації, прийняття рішень, прогнозування, планування, програмування і самоконтролю в нерозривній єдності, що дозволяє розглядати їх як системні процеси. У кожному з них виражається специфічний спосіб реалізації регулятивної функції, виконання якої стає для суб'єкта діяльності домінуючою. Інтегративні за будовою і регулятивні за функціональною спрямованістю вони виступають необхідним рівнем інтеграції між основними психічними процесами і цілісною регуляцією діяльності. Ці процеси характеризують різну ступінь стійкості, усвідомленості і тривалість протікання. Реалізація суб'єктом регуляторного процесу є самостійне прийняття ним низки взаємопов'язаних і узгоджених між собою рішень, спрямованих на подолання інформаційної невизначеності при розгортанні своєї активності.

Біографії авторів

Наталія Юріївна Волянюк, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології і педагогіки ФСП, НТУУ "КПІ"

Георгій Володимирович Ложкін, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки ФСП, НТУУ "КПІ"

Посилання

Anokhin, P.K. (1978). Fylosofskye aspekty teoryy funktsyonalnykh system [Philosophic aspects of the functional systems theory]. Moscow: Nauka.

Bodrov, V.A. (2006). Psykholohyia professyonalnoi deiatelnosty. Teoretycheskye y prykladnye problemy [Philosophy of professional activity. Theoretical and practical problems]. Moscow: Izd-vo «Instytut psykholohii RAN».

Volyanyuk, N.Yu., & Lozhkin, G.V. (2014). Pedahohycheskaia deiatelnost y ee rehuliatory [Pedagogical activity and its regulators]. Praktychna psykholohiia i sotsialna robota, 3 (180), 1-4.

Volyanyuk, N.Yu., & Lozhkin, G.V. (2007). Psykholohichni osnovy prohnozuvannia v systemi profesiinoi sotsializatsii osobystosti [Psychological bases of prediction in the system of professional socialization of personality]. In IP APNU, Volume IX, Part 4, 215-222.

Zavalishina, D.N. (2005). Praktycheskoe myshlenye: Spetsyfyka y problemy razvytyia [Practical thinking: Specifics and problems of development]. Moscow: Izd-vo «Instytut psykholohii RAN».

Karpov, A.V. (2011). Teoretycheskye y eksperymentalnye osnovy metakohnytyvnoi rehuliatsyy deiatelnosty [Theoretical and experimental bases of metacognitive regulation of activity]. Psykholohyia samorehuliatsyy v XXI veke, Saint-Petersburg-Moscow: Nestor-Istoriia, 90-125.

Klimov, Е.А. (1988). Vvedenye v psykholohyiu truda [Introduction into Labor Psychology]. Moscow: Izd-vo MGU.

Kornilov, Yu.K. (2000). Kak sytuatsyia stanovytsia problemoi [How situation becomes a problem]. Praktycheskoe myshlenye y opyt: sytuatyvnost y ynstrumentalnost obobshchenyi, Yaroslavl, 3-14.

Lozhkin, G.V. (2009). Psykholohycheskyi potentsyal professyonalyzatsyy subiekta deiatelnosty [Psychological potential of professionalization of the actor]. In Osobystist u prostori kultury: III Sevastopol nauk.-prakt. mizhnar. symp., Sevastopol, 106.

Lozhkin, G.V., & Volyanyuk, N.Yu., & Soltyk, O.O. (2013). Psykolohiia pratsi [Labor Psychology]. Khmelnytskyi: KhNU.

Lomov, B.F. (2006). Psykhycheskaia rehuliatsyia deiatelnosty [Psychological regulation of activity]. Moscow: Izd-vo «Instytut psykholohii RAN».

Merlin, V.S. (1996). Psykholohyia yndyvydualnosty [Psychology of Individuality]. Moscow: Izd-vo "Instytut praktycheskoi psykholohyy", Voronezh, Izd-vo "MODEK".

Morosanova, V.I. (2001). Indyvydualnyi styl samorehuliatsyy [Individual style of self-regulation]. Moscow: Nauka.

Nikiforov, G.S. (1996). Nadezhnost profesyyonalnoi deiatelnosty [Reliability of professional activity]. Saint-Petersburg: Izd-vo S.-Peterburh. un-ta.

Oboznov, А.А. (2003). Psykhycheskaia rehuliatsyia operatorskoi deiatelnosty: v osobykh uslovyiakh rabochei sredy [Psychological regulation of operator activity: under specific conditions of labor environment]. Moscow: Izd-vo "Instytut psykholohii RAN".

Prokhorov, А.О. (2009). Smyslovaia rehuliatsyia psykhycheskykh sostoianyi [Sense regulation of psychological states]. Moscow: Izd-vo "Instytut psykholohii RAN".

17. (2006). Psykholohyia tvorchestva: shkola Ya.A. Ponomareva [Psychology of Creativity: school of Ya.A. Ponomareva]. Edited by D.V. Ushakov. Moscow: Izd-vo «Instytut psykholohii RAN».

18. James, W. (1950). The principles of psychology. New York: Dover, 23-43.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-13

Номер

Розділ

Психологія