ІCТОРІЯ ЕСТЕТИЧНОГО – ЛОГІКА РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОЇ ЧУТТЄВОСТІ
Ключові слова:
чуттєвість, естетичне, творча діяльність, мистецтво, синестезіяАнотація
Виходячи із Ільєнківської тези про конкретність реалізації ідеалу в історії, у статті зазначається, що у вигляді ідеалу завжди оформлено образ конкретної мети діяльності людства на певному ступені його інтелектуального і морального розвитку. З цієї точки зору естетична діяльність, через опредмечення і розпредмечення змісту культури в процесі діяльності стає своєрідним дзеркалом, в якому людина отримує можливість споглядати свою власну сутність, цілісність своєї природи, єдність духовної і практичної основи свого існування на шляху до досконалості.
Аналізуючи концепцію А.Канарського, автор статті зосереджує увагу на дослідженні взаємозв’язку суспільних відносин, котрий здобуває своє теоретичне відображення (продовження) у взаємовідношенні понять «небайдуже» і «безпосередність», суть яких розкривається через діалектику понять «мета (ціль)» і «засіб». Таким чином, на основі аналізу своєрідності прояву потреб і цілей людини розкрито зміст естетичного як безпосередності (самоцільності) чуттєвого: естетичне пов’язане з розвитком міри (ступеня) чуттєвого вираження небайдужості людини до світу.
Автор статті підкреслює, що, беручи до уваги все різноманіття експериментів і практик у галузі мистецтва, пов’язаних з сенсорними особливостями людини, та теоретичний досвід з проблеми людської чуттєвості, виявляється проблемне поле – феномен синестезії. В умовах соціо-культурної антропологічної кризи цей феномен постає як один із можливих шляхів інтеграції різних рівнів суспільної свідомості та самосвідомості людини. Саме синестезія допомагає об’єднати всі грані сприйняття та мислення, підсилює естетичне сприймання і наділяє художні образи особливою силою впливу.
Посилання
Bol'shaia Sovetskaia Entsiklopediia (1972) Moskva : Sovetskaia entsiklopediia, Tom 10 : Iva - Italiki.
Zaitseva, M. L. Esteticheskoe vospriiatie, realizuemoe v fenomene sinestezii : istoricheskii i vneistoricheskii podkhody. The Access Mode : http://www.rusnauka.com/24_NTP_2009/Philosophia/49337.doc.htm
Zaitseva, M. L. Sinesteticheskoe vospriiatie iskusstva. The Access Mode : http://www.rusnauka.com/16_NTP_2008/Matemathics/33900.doc.htm
Il'enkov, E. V. (1997) Dialektika abstraktnogo I kokretnogo v nauchno-teoreticheskom mishlenii. Moskva : ROSSPEN.
Il'enkov, E. V. (1984) Iskusstvo i kommunisticheskii ideal. Moskva : Iskusstvo.
Il'enkov, E. V. K voprosu o prirode myshleniia (na materialakh analiza nemetskoi klassicheskoi dialektiki) : avtoreferat dissertatsii doktora filosofskikh nauk. The Access Mode : http://www.hegel.ru/ilyenkov1.html
Iskusstvo i tvorcheskaia aktivnost' mass. (1985) Levchuk, L. T., Shangin, S. N., Kanarskii, A. S. Kiev : Vishcha shkola.
Kanarskii, A. S. (1979) Dialektika esteticheskogo protsessa. Dialektika esteticheskogo kak teoriia chuvstvennogo poznaniia. Kiev : Vishcha shkola.
Kanarskii, A. S. (1982) Dialektika esteticheskogo protsessa. Genezis chuvstvennoi kul'tury. Kiev : Vishcha shkola.
Rybin, V. A. (2008) Il'enkov i dialekticheskii materializm. Svobodnaia mysl', 4, 161–169.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).