ІCТОРІЯ ЕСТЕТИЧНОГО – ЛОГІКА РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОЇ ЧУТТЄВОСТІ

Автор(и)

  • Галина Віталіївна Савчин Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Дрогобич, Україна

Ключові слова:

чуттєвість, естетичне, творча діяльність, мистецтво, синестезія

Анотація

Виходячи із Ільєнківської тези про конкретність реалізації ідеалу в історії, у статті зазначається, що у вигляді ідеалу завжди оформлено образ конкретної мети діяльності людства на певному ступені його інтелектуального і морального розвитку. З цієї точки зору естетична діяльність, через опредмечення і розпредмечення змісту культури в процесі діяльності стає своєрідним дзеркалом, в якому людина отримує можливість споглядати свою власну сутність, цілісність своєї природи, єдність духовної і практичної основи свого існування на шляху до досконалості.

Аналізуючи концепцію А.Канарського, автор статті зосереджує увагу на дослідженні взаємозв’язку суспільних відносин, котрий здобуває своє теоретичне відображення (продовження) у взаємовідношенні понять «небайдуже» і «безпосередність», суть яких розкривається через діалектику понять «мета (ціль)» і «засіб». Таким чином, на основі аналізу своєрідності прояву потреб і цілей людини розкрито зміст естетичного як безпосередності (самоцільності) чуттєвого: естетичне пов’язане з розвитком міри (ступеня) чуттєвого вираження небайдужості людини до світу.
Автор статті підкреслює, що, беручи до уваги все різноманіття експериментів і практик у галузі мистецтва, пов’язаних з сенсорними особливостями людини, та теоретичний досвід з проблеми людської чуттєвості, виявляється проблемне поле – феномен синестезії. В умовах соціо-культурної антропологічної кризи цей феномен постає як один із можливих шляхів інтеграції різних рівнів суспільної свідомості та самосвідомості людини. Саме синестезія допомагає об’єднати всі грані сприйняття та мислення, підсилює естетичне сприймання і наділяє художні образи особливою силою впливу.

Біографія автора

Галина Віталіївна Савчин, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Дрогобич

викладач кафедри культурології та українознавства

Посилання

Bol'shaia Sovetskaia Entsiklopediia (1972) Moskva : Sovetskaia entsiklopediia, Tom 10 : Iva - Italiki.

Zaitseva, M. L. Esteticheskoe vospriiatie, realizuemoe v fenomene sinestezii : istoricheskii i vneistoricheskii podkhody. The Access Mode : http://www.rusnauka.com/24_NTP_2009/Philosophia/49337.doc.htm

Zaitseva, M. L. Sinesteticheskoe vospriiatie iskusstva. The Access Mode : http://www.rusnauka.com/16_NTP_2008/Matemathics/33900.doc.htm

Il'enkov, E. V. (1997) Dialektika abstraktnogo I kokretnogo v nauchno-teoreticheskom mishlenii. Moskva : ROSSPEN.

Il'enkov, E. V. (1984) Iskusstvo i kommunisticheskii ideal. Moskva : Iskusstvo.

Il'enkov, E. V. K voprosu o prirode myshleniia (na materialakh analiza nemetskoi klassicheskoi dialektiki) : avtoreferat dissertatsii doktora filosofskikh nauk. The Access Mode : http://www.hegel.ru/ilyenkov1.html

Iskusstvo i tvorcheskaia aktivnost' mass. (1985) Levchuk, L. T., Shangin, S. N., Kanarskii, A. S. Kiev : Vishcha shkola.

Kanarskii, A. S. (1979) Dialektika esteticheskogo protsessa. Dialektika esteticheskogo kak teoriia chuvstvennogo poznaniia. Kiev : Vishcha shkola.

Kanarskii, A. S. (1982) Dialektika esteticheskogo protsessa. Genezis chuvstvennoi kul'tury. Kiev : Vishcha shkola.

Rybin, V. A. (2008) Il'enkov i dialekticheskii materializm. Svobodnaia mysl', 4, 161–169.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Філософія