ЗОРОВІ МЕТАФОРИ КУЛЬТУРИ У ВІЗУАЛЬНО-СМИСЛОВОМУ СЕГМЕНТІ МЕДІАКОМУНІКАЦІЇ
Ключові слова:
зорова метафора, візуальне мислення, іконічний знак, іконографічний код, оптична комунікація, медіакомунікація.Анотація
Зорові метафори візуальної спрямованості медіакультури посідають сьогодні значне місце в смислоорганізації комунікативного сегменту суспільства. В статті піднімається питання методологічних підходів до розуміння метафори в контексті лінгвістичних та культурологічних теорій. Розглядаються традиційні принципи дослідження цього тропу та акцентується увага на наукових розвідках ХХ – початку ХХІ століть, що суттєво змінили дослідницький статус самої проблеми метафори, звернувшись до її значення як пізнавального ресурсу мислення й сенсу збереження цілісності і спадковості в культурі. Оскільки метою статті є висвітлення ролі зорової метафори у формуванні смислів медіакультури, то послідовністю досягнення цілі стали етапи в розумінні когнітивного потенціалу досліджуваного явища (Дж. Лакофф, М. Джонсон, О. Свтрепо), феноменологічного аспекту проблеми щодо комплексу елементів, які у процесі моделювання смислу відіграє функцію його трансляції (П. Рікер, А. Річардс) та зорової специфіки метафори й основ візуального мислення (Л. Большакова, О. Пушонкова). Отримані результати дозволили систематизувати напрацювання дослідників у трьох векторах проблеми. По-перше, акцентується зорова динаміка метафори, що має асоціативні інтенції оформлення сенсу; по-друге – розглядається пластичний образ та іконографічний код як знаково-символічні елементи текстової полісемії комунікації; по-третє – виокремлюється система візуального мислення, що розбудовує оптичні перспективи в актуалізації метафор сучасної культури. Виходячи з цих контекстів проаналізована тенденція зорової метафоричності візуальних смислів медіакомунікації.
Посилання
Aristotel' (2008) Pojetika. Ritorika. Sant-Pererburg : Azbuka-klassika.
Bahtin, M. M. (1975) Formy vremeni i hronotopa v romane. Ocherki po istoricheskoj pojetike. Voprosy literatury i jestetiki. Moskva : Hudozh. Lit.
Bol'shakova, L.S. (2008) Kognitivnyj mehanizm sozdanija vizual'noj metafory (na materiale anglojazychnyh muzykal'nyh videoklipov). Sovremennye problemy nauki i obrazovanija. Filologicheskie nauki, 2. 119–123.
Dekart, R. (1953) Rassuzhdenie o metode sprilozhenijami. Dioptrika. Meteory. Geometrija. Moskva : Akademija nauk SSSR.
Eko, U. (2004) Otsutstvujushhaja struktura. Vvedenie v semiologiju. Sankt-Peretburg : Simpozium.
Kassirer, Je. (2001) Filosofija simvolicheskih form. T. 1. Jazyk. Moskva : Universitetskaja kniga.
Lakoff, Dzh. (1990) Metafory, kotorymi my zhivem.Teorija metafory. Moskva : Progress, 1990.
Makljujen, M. (2013) Galaktika Guttenberga : Stanovlenie cheloveka pechatajushhego. Moskva : Akademicheskij Proekt; Gaudeamus.
Pushonkova, O. (2009) Estetyka spontannosti u vizualno-kulturnykh paradyhmakh XX stolittia. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia «Filosofiia», 170, 25–34.
Riker, P. (1990) Metaforicheskij process kak poznanie, voobrazhenie i oshhushhenie. Teorija metafory. Moskva : Progress.
Riker, P. (1995) Konflikt interpretacij : ocherki o germenevtike. Moskva : Medium.
Richards, A. (1990) Filosofija ritoriki. Teorija metafory. Moskva : Progress.
Svirepo, O.A. (2001) Metafora kak kod kul'tury : diss. ... kand. filosof.nauk. Rostov-na-Donu.
Sorokin, P. (2000) Social'naja i kul'turnaja dinamika : Issledovanie izmenenij v bol'shih sistemah iskusstva, istiny, jetiki, prava, i obshhestvennyh otnoshenij. Sankt-Peterburg : RHGC.
Filatova, K. (2009) Kognitivnoe issledovanie zritel'noj metafory vo francuzskom i v russkom jazykah : dis. kand. fil.nauk. Ekaterinburg.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).