КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК УПРАВЛІНСЬКИЙ МЕХАНІЗМ РЕОРГАНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
Ключові слова:
вища освіта, механізм управління, компетентнісний підхід, предметно-практична діяльністьАнотація
Стрімкий розвиток науково-технічного прогресу, що стає обов’язковою складовою економічного розвитку країн, ставить перед суспільством завдання формування високоякісних спеціалістів із навичками практичної діяльності,а не лише досконалою теоретичною підготовкою. У статті досліджено різнобічні теоретичні аспекти компетентнісного підходу як управлінського механізму реорганізації системи вищої освіти України. Подано характеристику ключових категорій компетентнісного підходу: компетенції як сфери діяльності, значимої для ефективної роботи організації, у якій індивід має виявити певні знання, уміння, поведінкові навики, гнучкі здібності і професійно важливі риси особистості та компетентності як ступеня вираженості наявного у людини професійного досвіду в рамках компетенції конкретної посади. Обґрунтовано необхідність використання практичної складової в процесі здобуття освіти у дискурсі діяльнісного підходу в філософії управління. Досліджено законодавчу базу України в контексті реалізації та запровадження компетентнісного підходу.
Запропонована авторська методика практичного впровадження управлінського механізму надання компетентнісної освіти, що базується на використанні розробленого алгоритму побудови навчального процесу, який включатиме три основних етапи, кожен з яких сприятиме формуванню мислячого індивіда, підготовці студентів до свідомого і відповідального осягнення знань, єдності теоретичного та практичного навчання. Дана методика може бути використана при розробці практичних елементів реалізації компетентнісного підходу в системі вищої освіти України.Посилання
Zakon Ukraїni «Pro vishchu osvіtu». Vіdomostі Verkhovnoї Radi (VVR). Zakon vіd 17.01.2002 № 2984-III. The Access Mode: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/29844?test=Up9Mf3o6frtC/qB2ZiZz8kHoHI4vcs80msh8Ie6
Zakon Ukraїni «Pro osvіtu». Vіdomostі Verkhovnoї Radi (VVR). Zakon vіd 23.05.1991 № 1060-XII. Редакція від 01.01.2013. The Access Mode : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
Ukaz Prezidenta Ukraїni «Pro Natsіonal'nu strategіiu rozvitku osvіti v Ukraїnі na perіod do 2021 roku». Prezident Ukraїni; Ukaz, Strategіia vіd 25.06.2013 № 344/2013. The Access Mode : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
Postanova pro Derzhavnu natsіonal'nu programu «Osvіta» («Ukraїna XXI stolіttia»). Kabіnet Mіnіstrіv Ukraїni; Zakhodi vіd 03.11.1993 № 896. The Access Mode : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF
Art'omova, M., Bed', V. (2011) Kompetentnіsnii pіdkhіd v protsesі modernіzatsії VNZ. Ukraїns'kii naukovii zhurnal «Osvіta regіonu. Polіtologіia. Psikhologіia. Komunіkatsіia», 5. The Access Mode : http://www.social-science.com.ua/
Bosenko, V.A (2004) Vospitat' vospitatelia. Zametki po filosofskim voprosam pedagogiki i pedagogicheskim problemam filosofii. Kiev : Vseukrainskii soiuz rabochikh.
Gulaj, O.I. (2009) Kompetentnisnyj pidhid jak osnova novoi' paradygmy osvity. Visnyk Nacion-al'noi' akademii' Derzhavnoi' prykordonnoi' sluzhby Ukrai'ny. Pedagogichni nauky. Kyi'v, 41–52.
Zabloc'ka, O. S. (2008) Kompetentnisnyj pidhid jak osvitnja innovacija : porivnjal'nyj analiz Visnyk Zhytomyrs'kogo derzhavnogo universytetu, Serija : Pedagogichni nauky, 40. The Access Mode : http://eprints.zu.edu.ua/2473/1/63-68.pdf
Zakonoproekt pro vyshhu osvitu №1187-2. Bloga, V., «Proekt grupy Zgurovs'kogo». Oficijnyj veb-portal Verhovna Rada Ukrai'ny. The Access Mode : http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=45512
Zimniaia, I. A. (2003) Kliuchevye kompetentsii – novaia paradigma rezul'tata obrazovaniia. Vys-shee obrazovanie segodnia. Literaturnyi zhurnal «Eidos», 5. The Access Mode : http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm
Ivanov, D. A., Mitrofanov, K. G., Sokolova, O. V. (2003) Kompetentnostnyi podkhod v obrazova-nii. Problemy, poniatiia, instrumentarii. Uchebno-metodicheskoe posobie. Moskva : APKiPRO.
Il'enkov, E.V. (2002) Shkola dolzhna uchit' myslit'. Moskva : Izdatel'stvo Moskovskogo psikholo-go-sotsial'nogo instituta.
Kalinina, L.M. (2012) Organizacijni mehanizmy upravlinnja dijal'nistju zagal'noosvitnih navchal'nyh zakladiv u zmisti pidruchnyka dlja kerivnyka. Problemy suchasnogo pidruchnyka, 12, 408–415.
Kompetentnisnyj pidhid u suchasnij osviti : svitovyj dosvid ta ukrai'ns'ki perspektyvy. (2004) Pid zagal'noju redakcijeju Ovcharuk, O.V., Kyi'v : «K.I.S.».
Kraevskii, V. V., Khutorskii, A. V. (2003) Predmetnoe i obshchepredmetnoe v obrazovatel'nykh standartakh. Literaturnyi zhurnal «Eidos». The Access Mode : http://www.eidos.ru/journal/2003/0402.htm
Kroky do kompetentnosti ta integracii' v suspil'stvo : naukovo-metodychnyj zbirnyk. (2000) Kyi'v : Kontekst.
Оsvitnij portal «Оsvita.org.ua». The Access Mode : http://www.osvita.org.ua
Pometun, O. I., Pyrozhenko, L. V. (2004) Suchasnyj urok. Interaktyvni tehnologii' navchannja. Kyi'v : A.S.K.
Pometun, O. I. (2004) Teorija ta praktyka poslidovnoi' realizacii' kompetentnisnogo pidhodu v dosvidi zarubizhnyh krai'n. Kyi'v : K.I.S., 15–25.
Porivnjannja zakonoproektiv «Pro vyshhu osvitu». Centr doslidzhennja suspil'stva. The Access Mode : http ://cedos.org.ua/
Raven, Dzh. (2002) Kompetentnost' v sovremennom obshchestve : vyiavlenie, razvitie i realizat-siia. Moskva : Kogito-Tsentr.
Raven, Dzh. (1999) Pedagogicheskoe testirovanie : problemy, zabluzhdeniia, perspektivy. Mosk-va : Kogito-Tsentr.
Rud', M. (2006) Kompetentnisnyj pidhid v osviti. Visnyk L'vivs'kogo universitetu. 21,1,73–82.
Khutorskoi, A. V. (2003) Kliuchevye kompetentsii : tekhnologiia konstruirovaniia. Narodnoe obrazovanie, 5. The Access Mode : http ://khutorskoy.ru/books/bibliography.htm
Ialalov, F. G. Deiatel'nostno-kompetentnostnyi podkhod k praktiko-orientirovannomu obrazova-niiu. Literaturnyi zhurnal «Eidos». The Access Mode : www.eidos.ru
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).