ПРОБЛЕМА ІСНУВАННЯ ЛЮДИНИ В НІМЕЦЬКОМУ ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМІ

Автор(и)

  • Людмила Василівна Сторіжко Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-6835-1160

Ключові слова:

буття людини, буття у собі, існування, страх, самотність, полишеність людини у світі

Анотація

Екзистенціалізм – це у першу чергу філософія людини, філософія людського буття, яка, у свою чергу, виходить з людини.

«Останнє філософське питання» сформулював М. Гайдеггер – це було питання про “смисл сущого”, про визначення людського буття. М. Гайдеггер формулює також поняття “повсякденного існування” та його суб’єкта, протиставляє “повсякденне існування” та “повсякденність” “справжньому людському буттю”. Справа в тому, що у “повсякденному” бутті люди живуть “як усі”, підпорядковані цілком певним законам та приписам. Якщо ж людина вирішує слідувати “справжньому існуванню”, підпорядковуючи себе своєму “Я”, своїм внутрішнім спонукам, вона сама за все відповідає, оскільки вона є вільною.

К. Ясперс спробував,  встановити діагноз “хвороби нашого сторіччя”, який полягає у констатації домінування “масового існування” над окремою особистістю. Мета філософії за цих умов набуває характеру “філософії існування” і є терапевтичною: шляхом апеляції до окремої особистості, її “самості”, необхідно вказати вихід з “несправжнього існування людини маси” до “справжнього існування” й тим самим забезпечити “свободу” у світі, де панує “маса”.

Людина не терпить своєї відповідальності та свободи, уникає їх і тому змушена залишитися у сфері повсякденності. Тому, згідно з екзистенціалістами, не перебудова власне суспільних відносин між людьми, не зміна способу виробництва повернуть людині її справжнє людське буття й перетворять її знову з речі на людину, а перебудова, зміна її свідомості.

Біографія автора

Людмила Василівна Сторіжко, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

доктор філософських наук, професор, професор кафедри філософії факультету соціології і права

Посилання

Bychko, A.K. (1985). Critical analysis of the philosophical concepts of the youth rebellion. Kiev: High School (In Russian).

Bychko, I.V. (1973). In the labyrinths of freedom. Moscow: Politizdat (In Russian).

Gadamer, H. (1996).Twentieth Century: Reflections on experiences. Problems of Philosophy, 7, 127-132 (In Russian).

Husserl, E. (1994). Phenomenology of inner consciousness of time. Collected Works. Moscow: Thought (In Russian).

Dolgov, K.M. (1990). From Kierkegaard to Camus. Moscow: Art (In Russian).

Kierkegaard, S. (1994). Fear and trembling. Moscow: Gnosis (In Russian).

Mikhailov, F.T. (1986). The mystery of the human "I". Moscow: Politizdat (In Russian).

Molchanov, V. (1988). Ontology and study of phenomenology in Husserl and Heidegger. Problems of ontology in contemporary philosophy, 333 (In Russian).

Rutkiewicz, A.M. (1985). From Freud to Heidegger: A сritical essay of existential psychoanalysis. Moscow: Politizdat (In Russian).

Heidegger, M. (1993). Time and Being. Moscow: Republic (In Russian).

Jaspers, K. (1991). The meaning and purpose of history. Moscow: Republic (In Russian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-06-26

Номер

Розділ

Філософія