ВЗАЄМОПЕРЕТИН ФІЛОСОФІЇ ОСВІТИ Й ВИХОВАННЯ У ТЕОРЕТИЧНІЙ РЕКОНСТРУКЦІЇ ФОРМ І СПОСОБІВ СПІЛКУВАННЯ ПОКОЛІНЬ

Автор(и)

  • Галина Дмитрівна Берегова Херсонський державний аграрний університет, Україна

Ключові слова:

філософія освіти, філософія виховання, освітньо-виховний процес, міжпоколінний досвід, світогляд особистості, авторитарність, гуманістичність, педагогічний і соціальний результат

Анотація

У статті розглядаються визначальні аспекти органічного поєднання навчання й виховання через трансформаційні процеси спілкування поколінь, що створює можливості окреслення теоретико-методичних аспектів засвоєння філософських знань і визначення методологічних підходів до формування практичного світогляду особистості майбутнього фахівця у вищих вітчизняних навчальних закладах.

Продемонстровано домінуючі в сучасній філософсько-педагогічній літературі полярні позиції щодо виховання як способу спілкування поколінь: авторитарне розуміння виховного процесу як впливу ззовні й гуманістичне його бачення, спрямоване на розвиток усього кращого, закладеного в індивіді від природи. Надано перевагу гуманістичній системі теоретичної реконструкції міжпоколінного досвіду, орієнтованій на збагачення внутрішнього світу вихованця з урахуванням його індивідуальних особливостей та самостійних духовних зусиль.

Взаємоперетин філософії освіти й виховання дозволяє визначати ключовою позицією освітньо-виховної діяльності цілеспрямованість, а об’єднуючим чинником – її педагогічний результат, що полягає у формуванні інтелектуального й духовного потенціалу людини.

Біографія автора

Галина Дмитрівна Берегова, Херсонський державний аграрний університет

кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри філософії і соціально-гуманітарних дисциплін
м. Херсон

Посилання

Andrushhenko, V. P. (2007) Osnovni metodologichni pryncypy filosofs'koi' refleksii' osvity. Vyshha osvita Ukrai'ny, 3, 5–8.

Bazaluk, O. A. (2012) Obraz cheloveka budushchego: Kogo i Kak vospityvat' v podrastaiushchikh pokoleniiakh: kollektivnaia monografіia. Kiev : Izdatel'skii dom «Skif», T. 2.

Beregova, G. D. (2012) Osvitn'o-vyhovnyj potencial filosofs'kyh znan' u systemi vyshhoi' agrarnoi' osvity v Ukrai'ni. Herson : Ajlant.

Bim-Bad, B. M. (1998) Pedagogicheskie techeniia v nachale dvadtsatogo veka: lektsii po ped. antropologii i filosofii obrazovaniia. Moskva: Izdatel'stvo URAO.

Bordovskaia, N. V., Rean A. A. (2000) Pedagogika. Uchebnik dlia vuzov. Sankt-Peterburg: Piter.

Vahovs'kyj, L.C. (2002) Filosofija vyhovannja zahidnoi' cyvilizacii' v epohu prosvitnyctva. Avtoref. dysertacii' doktora pedagogichnyh nauk: special'nist' 13.00.01 – teorija i metodyka vyhovannja. Harkiv.

Vyshha shkola Ukrai'ny : metodologichni ta social'no-vyhovni problemy modernizacii'. (2002) / pid zagal'noju redakcijeju Andrushhenka, V. P., Myhal'chenka, M. I ., Kremenja, V. G. Kyi'v : DCSSM, Zaporizhzhja : ZDU.

Gessen, S. I. (1995) Osnovy pedagogiki. Vvedenie v prikladnuiu filosofiiu. Moskva : Shkola-Press.

Goncharenko, S. U. (1997) Ukrai'ns'kyj pedagogichnyj slovnyk. Kyi'v: Lybid'. 10. D'juy, Dzh. (1921) Vvedenye v fylosofyju vospytanyja. Moskva : CK Vseros. Sojuza rabotnykov prosveshhenyja,

Kovalenko, Je. I., Bjelkina, N. I. (2006) Istorija zarubizhnoi' pedagogiky : Hrestomatija. Kyi'v: Centr navchal'noi' literatury.

Konovalova, L. V. Vospitanie. Institut filosofii Rossiiskoi akademii nauk. The Access Mode: http://iph.ras.ru/elib/2251.html.

Mikhailov, F. T. Vospitanie. Institut filosofii Rossiiskoi akademii nauk. The Access Mode: http://iph.ras.ru/elib/2251.html.

Mircheva, L. (2010) Ditej ne treba vyhovuvaty – z dit'my potribno druzhyty. Materialy Drugyh oblasnyh Pedagogichnyh chytan' «Gumanna pedagogika – osnova suchasnoi' systemy osvity». Zaporizhzhja: TOV «LIPS» LTD.

Mudrik, A. V. (1997) Vvedenie v sotsial'nuiu pedagogiku. Uchebnoe posobie dlia studentov. Moskva: Institut prakticheskoi psikhologii.

Rusakov, A. Soloveichik i Sukhomlinskii. Dva resheniia «Pedagogiki dlia vsekh»; The Access Mode: http://blog.kp.ru›users/4261432/post154112008.

Filosofija Symona Solovejchyka. Pogljad na dytynu (2010) / uporjad. K.L. Krutij, K.B. Goldobina. Zaporizhzhja : TOV «LIPS» LTD.

Fogel', A. (1892) Filosofskie osnovy pedagogiki: Lokk, Kant, Gegel', Shleirmakher, Gerbart, Be-neke. Mitava.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Філософія