ВЗАЄМОПЕРЕТИН ФІЛОСОФІЇ ОСВІТИ Й ВИХОВАННЯ У ТЕОРЕТИЧНІЙ РЕКОНСТРУКЦІЇ ФОРМ І СПОСОБІВ СПІЛКУВАННЯ ПОКОЛІНЬ
Ключові слова:
філософія освіти, філософія виховання, освітньо-виховний процес, міжпоколінний досвід, світогляд особистості, авторитарність, гуманістичність, педагогічний і соціальний результатАнотація
У статті розглядаються визначальні аспекти органічного поєднання навчання й виховання через трансформаційні процеси спілкування поколінь, що створює можливості окреслення теоретико-методичних аспектів засвоєння філософських знань і визначення методологічних підходів до формування практичного світогляду особистості майбутнього фахівця у вищих вітчизняних навчальних закладах.
Продемонстровано домінуючі в сучасній філософсько-педагогічній літературі полярні позиції щодо виховання як способу спілкування поколінь: авторитарне розуміння виховного процесу як впливу ззовні й гуманістичне його бачення, спрямоване на розвиток усього кращого, закладеного в індивіді від природи. Надано перевагу гуманістичній системі теоретичної реконструкції міжпоколінного досвіду, орієнтованій на збагачення внутрішнього світу вихованця з урахуванням його індивідуальних особливостей та самостійних духовних зусиль.
Взаємоперетин філософії освіти й виховання дозволяє визначати ключовою позицією освітньо-виховної діяльності цілеспрямованість, а об’єднуючим чинником – її педагогічний результат, що полягає у формуванні інтелектуального й духовного потенціалу людини.
Посилання
Andrushhenko, V. P. (2007) Osnovni metodologichni pryncypy filosofs'koi' refleksii' osvity. Vyshha osvita Ukrai'ny, 3, 5–8.
Bazaluk, O. A. (2012) Obraz cheloveka budushchego: Kogo i Kak vospityvat' v podrastaiushchikh pokoleniiakh: kollektivnaia monografіia. Kiev : Izdatel'skii dom «Skif», T. 2.
Beregova, G. D. (2012) Osvitn'o-vyhovnyj potencial filosofs'kyh znan' u systemi vyshhoi' agrarnoi' osvity v Ukrai'ni. Herson : Ajlant.
Bim-Bad, B. M. (1998) Pedagogicheskie techeniia v nachale dvadtsatogo veka: lektsii po ped. antropologii i filosofii obrazovaniia. Moskva: Izdatel'stvo URAO.
Bordovskaia, N. V., Rean A. A. (2000) Pedagogika. Uchebnik dlia vuzov. Sankt-Peterburg: Piter.
Vahovs'kyj, L.C. (2002) Filosofija vyhovannja zahidnoi' cyvilizacii' v epohu prosvitnyctva. Avtoref. dysertacii' doktora pedagogichnyh nauk: special'nist' 13.00.01 – teorija i metodyka vyhovannja. Harkiv.
Vyshha shkola Ukrai'ny : metodologichni ta social'no-vyhovni problemy modernizacii'. (2002) / pid zagal'noju redakcijeju Andrushhenka, V. P., Myhal'chenka, M. I ., Kremenja, V. G. Kyi'v : DCSSM, Zaporizhzhja : ZDU.
Gessen, S. I. (1995) Osnovy pedagogiki. Vvedenie v prikladnuiu filosofiiu. Moskva : Shkola-Press.
Goncharenko, S. U. (1997) Ukrai'ns'kyj pedagogichnyj slovnyk. Kyi'v: Lybid'. 10. D'juy, Dzh. (1921) Vvedenye v fylosofyju vospytanyja. Moskva : CK Vseros. Sojuza rabotnykov prosveshhenyja,
Kovalenko, Je. I., Bjelkina, N. I. (2006) Istorija zarubizhnoi' pedagogiky : Hrestomatija. Kyi'v: Centr navchal'noi' literatury.
Konovalova, L. V. Vospitanie. Institut filosofii Rossiiskoi akademii nauk. The Access Mode: http://iph.ras.ru/elib/2251.html.
Mikhailov, F. T. Vospitanie. Institut filosofii Rossiiskoi akademii nauk. The Access Mode: http://iph.ras.ru/elib/2251.html.
Mircheva, L. (2010) Ditej ne treba vyhovuvaty – z dit'my potribno druzhyty. Materialy Drugyh oblasnyh Pedagogichnyh chytan' «Gumanna pedagogika – osnova suchasnoi' systemy osvity». Zaporizhzhja: TOV «LIPS» LTD.
Mudrik, A. V. (1997) Vvedenie v sotsial'nuiu pedagogiku. Uchebnoe posobie dlia studentov. Moskva: Institut prakticheskoi psikhologii.
Rusakov, A. Soloveichik i Sukhomlinskii. Dva resheniia «Pedagogiki dlia vsekh»; The Access Mode: http://blog.kp.ru›users/4261432/post154112008.
Filosofija Symona Solovejchyka. Pogljad na dytynu (2010) / uporjad. K.L. Krutij, K.B. Goldobina. Zaporizhzhja : TOV «LIPS» LTD.
Fogel', A. (1892) Filosofskie osnovy pedagogiki: Lokk, Kant, Gegel', Shleirmakher, Gerbart, Be-neke. Mitava.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).