РОЛЬ КЕРІВНИКА В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДАМИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
керівник навчального закладу, особистісний профіль керівника, управлінська діяльність керівника, комунікативний потенціал, соціально-психологічні якості керівника, модель іміджу навчального закладуАнотація
Дана стаття присвячена вивченню проблеми ефективного керівництва загальноосвітніми закладами. Розроблено методичні рекомендації, щодо особливої ролі в процесі управління шкільною освітою керівника, який є носієм певного образу, іміджу навчального закладу, здатного забезпечити його конкурентоспроможність в системі надання освітніх послуг. Виявлено особливості соціально-психологічних якостей ролі керівника в системі управління закладами шкільної освіти з позиції різних наукових підходів та їх вплив на функціонування середнього навчального закладу.
На основі теоретико-методологічного аналізу наукової літератури були розроблені та запропоновані практичні рекомендації, що можуть бути використані керівниками освітніх організацій з метою підвищення ефективності їх функціонування та конкурентоспроможності в системі надання освітніх послуг.
Посилання
Antonenko, T. S., Jermakov, I. G., Golovchenko, A. F., Karamushka, L. M. (1998) Imidzh shkoly na porozi XXI stolittja. Kyi'v : Nika-Centr. Ch. 1.
Antonenko T. S., Jermakov, I. G., Golovchenko, A. F., Karamushka, L. M. (1999) Imidzh shkoly na porozi XXI stolittja. Kyi'v : Nika-Centr. Ch. 2.
Bondarchuk, O. I. (1995) Zmist psyhologichnoi' kompetentnosti menedzhera osvity shkil'nogo rivnja. Rivne.
Vynoslavs'ka, O. V. (2003) Psyhologichni problemy realizacii' naukovo – pedagogichnymy pra-civnykamy etychnyh norm profesijnoi' dijal'nosti. Visnyk NTUU «KPI» : Filosofija. Psyhologija. Pedagogika,3,86.
Darmans'kyj, M. M. (1997) Social'no-pedagogichni osnovy upravlinnja osvitoju v regioni. Hmel'nyc'kyj : Podillja.
Derzhavna nacional'na programa «Osvita» («Ukrai'na ХХІ stolittja») (1993) Osvita, gruden', 44,45,46, 2–16.
3azykin, V. G., Chernyshev, A. P. (1992) Menedzher : psikhologicheskie sekrety professii. Moskva : Prosveshchenie.
Karamushka, L. M. (2000) Psyhologija upravlinnja zakladamy seredn'oi' osvity. Kyi'v : Nika-Centr.
Kukharev, N. V. (1989) Direktor uchitsia : Obratnaia sviaz' v pedagogicheskoi sisteme. Minsk : Universitetskoe obrazovanie.
Kolomins'kyj, N. L. (1998) Naukovo-psyhologichni zasady menedzhmentu v osviti. Osvita i uprav-linnja, 3, 67–74.
Kolomins'kyj, N. L. (2000) Psyhologija menedzhmentu v osviti (social'no-psyhologichnyj aspekt). Kyi'v : MAUP.
Koshhynec', O. Ju. (2001) Social'no-psyhologichni osoblyvosti upravlins'koi' dijal'nosti kerivnyka zakladu osvity : dys. … kand. psyholog. nauk : 19.00.07; Instytut psyhologii' imeni G. S. Kostjuka APN Ukrai'ny, Kyi'v.
Koshhynec', O. Ju. (2001) Social'no-psyhologichni skladovi osobystisnogo profilju kerivnyka systemy osvity. Zbirnyk naukovyh prac' : Filosofija. Sociologija. Psyhologija. Ivano-Frankivs'k : Plaj,5, Ch.1, 267–273.
Kredisov, A. I., Panchenko, Je. G., Kredisov, V. A. (1999) Menedzhment dlja kerivnykiv. Kyi'v : Znannja.
Litvinov, I. (1998) Khoroshii direktor – khoroshaia shkola. Personal, 4, 86–89.
Loznycja, V. S. (1997) Psyhologija menedzhmentu. Kyi'v : KNEU.
Lozhkin, G. V. (1988) Psikhologicheskii klimat trudovogo kollektiva. Kiev : Znanie.
Mil'ner, B. Z., Evenko, L. I., Rapoport, V. S. (1983) Sistemnyi podkhod k organizatsii upravleniia. Moskva : Ekonomika.
Moskvichev, S. G. (1991) O lichnosti rukovoditelia i motivatsii ego deiatel'nosti. Kiev : Respubli-kanskii institut podgotovki menedzherov.
Mangutov, I. S., Umanskii, L. I. (1975) Organizator i organizatorskaia deiatel'nost'. Leningrad : Iz-datel'stvo Leningradskogo universiteta.
Ostoverhova, N. M., Danylenko, L. I. (1995) Efektyvnist' upravlinnja zagal'noosvitn'oju shkoloju : social'no-psyhologichnyj aspekt. Kyi'v : Shkoljar.
Orban-Lembryk, L. E. (2010) Psyhologija upravlinnja. Kyi'v : Akademvydav.
Rybakova, N. M. (1991) Konflikt i vzaimodeistvie v pedagogicheskom protsesse. Moskva : Pros-veshchenie.
Skrypachenko, T. V. (2001) Social'no-psyhologichnyj imidzh suchasnogo kerivnyka : dys.…kand. psyhol. nauk : 19.00.05, Zaporiz'kyj Derzhavnyj Universytet,Zaporizhzhja.
Syngai'vs'ka, I. V. (2000) Rozvytok psyhologichnoi' kompetentnosti kerivnyka suchasnoi' osvitn'oi' ustanovy. Prilozhenie №3 (8) k nauchnomu zhurnalu «Personal», №1 (55). Kiїv : MAUP, 47–50.
Tret'jachenko, V. V. (1997) Kolektyvni sub’jekty upravlinnja : formuvannja, rozvytok ta psyhologichna pidgotovka. Kyi'v : Stylos.
Fedulova, L. I., Myhajlenko, V. M. (2000) Formuvannja social'no-psyhologichnoi' gotovnosti menedzheriv do upravlins'koi' dijal'nosti : systemnyj pidhid. Prilozhenie №3 (8) k nauchnomu zhurnalu «Personal», №1 (55). Kiїv : MAUP, 128 – 132.
Chernyshova G. P. (1975) Trudnoshhi v dijal'nosti dyrektoriv shkil. Radjans'ka shkola,7, 16–21.
Shakurov, R. Kh. (1990) Sotsial'no-psikhologicheskie osnovy upravleniia : rukovoditel' i pedagogicheskii kollektiv. Moskva : Prosveshchenie.
Shchekin, G. V. (1999) Kak effektivno upravliat' liud'mi : psikhologiia kadrovogo menedzhmenta. Kiev : MAUP.
Jakovenko, Ju., Skydin, O. (2000) Social'ni tehnologii' v upravlinni : dijal'nisnyj aspekt. Psyhologija i suspil'stvo, 2, 91–107.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).