РОЛЬ КЕРІВНИКА В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДАМИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Павло Дрозд

Анотація


Дана стаття присвячена вивченню проблеми ефективного керівництва загальноосвітніми закладами. Розроблено методичні рекомендації, щодо особливої ролі в процесі управління шкільною освітою керівника, який є носієм певного образу, іміджу навчального закладу, здатного забезпечити його конкурентоспроможність в системі надання освітніх послуг. Виявлено особливості соціально-психологічних якостей ролі керівника в системі управління закладами шкільної освіти з позиції різних наукових підходів та їх вплив на функціонування середнього навчального закладу.
На основі теоретико-методологічного аналізу наукової літератури були розроблені та запропоновані практичні рекомендації, що можуть бути використані керівниками освітніх організацій з метою підвищення ефективності їх функціонування та конкурентоспроможності в системі надання освітніх послуг.


Ключові слова


керівник навчального закладу; особистісний профіль керівника; управлінська діяльність керівника; комунікативний потенціал; соціально-психологічні якості керівника; модель іміджу навчального закладу

Повний текст:

PDF

Посилання


Antonenko, T. S., Jermakov, I. G., Golovchenko, A. F., Karamushka, L. M. (1998) Imidzh shkoly na porozi XXI stolittja. Kyi'v : Nika-Centr. Ch. 1.

Antonenko T. S., Jermakov, I. G., Golovchenko, A. F., Karamushka, L. M. (1999) Imidzh shkoly na porozi XXI stolittja. Kyi'v : Nika-Centr. Ch. 2.

Bondarchuk, O. I. (1995) Zmist psyhologichnoi' kompetentnosti menedzhera osvity shkil'nogo rivnja. Rivne.

Vynoslavs'ka, O. V. (2003) Psyhologichni problemy realizacii' naukovo – pedagogichnymy pra-civnykamy etychnyh norm profesijnoi' dijal'nosti. Visnyk NTUU «KPI» : Filosofija. Psyhologija. Pedagogika,3,86.

Darmans'kyj, M. M. (1997) Social'no-pedagogichni osnovy upravlinnja osvitoju v regioni. Hmel'nyc'kyj : Podillja.

Derzhavna nacional'na programa «Osvita» («Ukrai'na ХХІ stolittja») (1993) Osvita, gruden', 44,45,46, 2–16.

3azykin, V. G., Chernyshev, A. P. (1992) Menedzher : psikhologicheskie sekrety professii. Moskva : Prosveshchenie.

Karamushka, L. M. (2000) Psyhologija upravlinnja zakladamy seredn'oi' osvity. Kyi'v : Nika-Centr.

Kukharev, N. V. (1989) Direktor uchitsia : Obratnaia sviaz' v pedagogicheskoi sisteme. Minsk : Universitetskoe obrazovanie.

Kolomins'kyj, N. L. (1998) Naukovo-psyhologichni zasady menedzhmentu v osviti. Osvita i uprav-linnja, 3, 67–74.

Kolomins'kyj, N. L. (2000) Psyhologija menedzhmentu v osviti (social'no-psyhologichnyj aspekt). Kyi'v : MAUP.

Koshhynec', O. Ju. (2001) Social'no-psyhologichni osoblyvosti upravlins'koi' dijal'nosti kerivnyka zakladu osvity : dys. … kand. psyholog. nauk : 19.00.07; Instytut psyhologii' imeni G. S. Kostjuka APN Ukrai'ny, Kyi'v.

Koshhynec', O. Ju. (2001) Social'no-psyhologichni skladovi osobystisnogo profilju kerivnyka systemy osvity. Zbirnyk naukovyh prac' : Filosofija. Sociologija. Psyhologija. Ivano-Frankivs'k : Plaj,5, Ch.1, 267–273.

Kredisov, A. I., Panchenko, Je. G., Kredisov, V. A. (1999) Menedzhment dlja kerivnykiv. Kyi'v : Znannja.

Litvinov, I. (1998) Khoroshii direktor – khoroshaia shkola. Personal, 4, 86–89.

Loznycja, V. S. (1997) Psyhologija menedzhmentu. Kyi'v : KNEU.

Lozhkin, G. V. (1988) Psikhologicheskii klimat trudovogo kollektiva. Kiev : Znanie.

Mil'ner, B. Z., Evenko, L. I., Rapoport, V. S. (1983) Sistemnyi podkhod k organizatsii upravleniia. Moskva : Ekonomika.

Moskvichev, S. G. (1991) O lichnosti rukovoditelia i motivatsii ego deiatel'nosti. Kiev : Respubli-kanskii institut podgotovki menedzherov.

Mangutov, I. S., Umanskii, L. I. (1975) Organizator i organizatorskaia deiatel'nost'. Leningrad : Iz-datel'stvo Leningradskogo universiteta.

Ostoverhova, N. M., Danylenko, L. I. (1995) Efektyvnist' upravlinnja zagal'noosvitn'oju shkoloju : social'no-psyhologichnyj aspekt. Kyi'v : Shkoljar.

Orban-Lembryk, L. E. (2010) Psyhologija upravlinnja. Kyi'v : Akademvydav.

Rybakova, N. M. (1991) Konflikt i vzaimodeistvie v pedagogicheskom protsesse. Moskva : Pros-veshchenie.

Skrypachenko, T. V. (2001) Social'no-psyhologichnyj imidzh suchasnogo kerivnyka : dys.…kand. psyhol. nauk : 19.00.05, Zaporiz'kyj Derzhavnyj Universytet,Zaporizhzhja.

Syngai'vs'ka, I. V. (2000) Rozvytok psyhologichnoi' kompetentnosti kerivnyka suchasnoi' osvitn'oi' ustanovy. Prilozhenie №3 (8) k nauchnomu zhurnalu «Personal», №1 (55). Kiїv : MAUP, 47–50.

Tret'jachenko, V. V. (1997) Kolektyvni sub’jekty upravlinnja : formuvannja, rozvytok ta psyhologichna pidgotovka. Kyi'v : Stylos.

Fedulova, L. I., Myhajlenko, V. M. (2000) Formuvannja social'no-psyhologichnoi' gotovnosti menedzheriv do upravlins'koi' dijal'nosti : systemnyj pidhid. Prilozhenie №3 (8) k nauchnomu zhurnalu «Personal», №1 (55). Kiїv : MAUP, 128 – 132.

Chernyshova G. P. (1975) Trudnoshhi v dijal'nosti dyrektoriv shkil. Radjans'ka shkola,7, 16–21.

Shakurov, R. Kh. (1990) Sotsial'no-psikhologicheskie osnovy upravleniia : rukovoditel' i pedagogicheskii kollektiv. Moskva : Prosveshchenie.

Shchekin, G. V. (1999) Kak effektivno upravliat' liud'mi : psikhologiia kadrovogo menedzhmenta. Kiev : MAUP.

Jakovenko, Ju., Skydin, O. (2000) Social'ni tehnologii' v upravlinni : dijal'nisnyj aspekt. Psyhologija i suspil'stvo, 2, 91–107.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Антоненко Т. С. Імідж школи на порозі XXI століття / Т. С. Антоненко, І. Г. Єрмаков, А. Ф. Головченко, Л. М. Карамушка та ін. – Ч. 1. – К. : Ніка-Центр,1998. – 380 с.

2. Антоненко Т. С. Імідж школи на порозі XXI століття / Т. С. Антоненко, І. Г. Єрмаков, А. Ф. Головченко, Л. М. Карамушка та ін. – Ч. 2. – К. : Ніка-Центр,1999. – 400 с.

3. Бондарчук О. І. Зміст психологічної компетентності менеджера освіти шкільного рівня / О. І. Бондарчук. – Рівне, 1995. – 23 с.

4. Винославська О. В. Психологічні проблеми реалізації науково – педагогічними працівниками етичних норм професійної діяльності / О. В. Винославська // Вісник НТУУ «КПІ» : Філософія. Психологія. Педагогіка. – 2003. – №3.– С. 86.

5. Дарманський М. М. Соціально-педагогічні основи управління освітою в регіоні / М. М. Дарманський. – Хмельницький : Поділля, 1997. – 384 с.

6. Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття») // Освіта, грудень 1993. – №44–45–46. – С. 2–16.

7. 3азыкин В. Г. Менеджер: психологические секреты профессии / В. Г. Зазыкин, А. П. Чернышев. – М. : Просвещение, 1992. – 165 с.

8. Карамушка Л. М. Психологія управління закладами середньої освіти // Л. М. Карамушка. – К. : Ніка-Центр, 2000. – 332 с.

9. Кухарев Н. В. Директор учится : Обратная связь в педагогической системе / Н. В. Кухарев. – Минск : Университетское образование, 1989. – 159 с.

10. Коломінський Н. Л. Науково-психологічні засади менеджменту в освіті // Освіта і управління. – 1998. – № 3. – С. 67–74.

11. Коломінський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект) / Н. Л. Коломінський. – К. : МАУП, 2000. – 286 с.

12. Кощинець О. Ю. Соціально-психологічні особливості управлінської діяльності керівника закладу освіти : дис. … канд. психолог. наук : 19.00.07; Інститут психології імені Г.С. Костюка АПН України / О. Ю. Кощинець. – К., 2001 . – 196 с.

13. Кощинець О. Ю. Соціально-психологічні складові особистісного профілю керівника системи освіти / О. Ю. Кощинець // Збірник наукових праць: Філософія. Соціологія. Психологія. – Івано-Франківськ : Плай, 2001. – Вип.5. – Ч.1. – С. 267–273.

14. Кредісов А. І. Менеджмент для керівників / А. І. Кредісов, Є. Г. Панченко, В. А. Кредісов. – К. : Знання, 1999. – 556 с.

15. Литвинов И. Хороший директор – хорошая школа / И. Литвинов // Персонал. – 1998. – № 4. – С. 86–89.

16. Лозниця В. С. Психологія менеджменту / В. С. Лозниця. – К. : КНЕУ, 1997. – 248 с.

17. Ложкин Г. В. Психологический климат трудового коллектива / Г. В. Ложкин. – К. : Знание, 1988. – 47 с.

18. Мильнер Б. З. Системный подход к организации управления / Б. З. Мильнер, Л. И. Евенко, В. С. Рапопорт. – М. : Экономика, 1983. – 224 с.

19. Москвичев С. Г. О личности руководителя и мотивации его деятельности / С. Г. Москвичев. – К. : Респ. Ин-т подг. менеджеров, 1991. – 96 с.

20. Мангутов И. С. Организатор и организаторская деятельность / И. С. Мангутов, Л. И. Уманский. – Л. : Изд-во Ленинград. университета, 1975. – 312 с.

21. Остоверхова Н. М. Ефективність управління загальноосвітньою школою : соціально-психологічний аспект / Н. М. Остоверхова, Л. І. Даниленко – К. : Школяр, 1995. – 302 с.

22. Орбан-Лембрик Л. Е. Психологія управління / Л. Е. Орбан-Лембрик. – К. : Академвидав, 2010. – 544 с.

23. Рыбакова Н. М. Конфликт и взаимодействие в педагогическом процессе / Н. М. Рыбакова. – М. : Просвещение, 1991. – 128с.

24. Скрипаченко Т. В. Соціально-психологічний імідж сучасного керівника : дис.…канд. психол. наук : 19.00.05; Запорізький Державний Університет / Т. В. Скрипаченко. – Запоріжжя, 2001. – 196 с.

25. Сингаївська І. В. Розвиток психологічної компетентності керівника сучасної освітньої установи. / І. В. Сингаївська // Приложение №3 (8) к научному журналу «Персонал», №1 (55). – К. : МАУП, 2000. – С. 47–50.

26. Третьяченко В. В. Колективні суб’єкти управління: формування, розвиток та психологічна підготовка / В. В. Третьяченко. – К. : Стилос, 1997. – 585 с.

27. Федулова Л. І. Формування соціально-психологічної готовності менеджерів до управлінської діяльності: системний підхід / Л. І. Федулова, В. М. Михайленко // Приложение №3 (8) к научному журналу «Персонал», №1 (55). – К. : МАУП, 2000. – С. 128 – 132.

28. Чернишова Г. П. Труднощі в діяльності директорів шкіл / Г. П. Чернишова // Радянська школа. – 1975. – № 7. – С. 16–21.

29. Шакуров Р. Х. Социально-психологические основы управления : руководитель и педагогический коллектив / Р. Х. Шакуров. – М. : Просвещение, 1990. – 208 с.

30. Щекин Г. В. Как эффективно управлять людьми: психология кадрового менеджмента / Г. В. Щекин. – К. : МАУП, 1999. – 400 с.

31. Яковенко Ю. Соціальні технології в управлінні: діяльнісний аспект / Ю. Яковенко, О. Скидін // Психологія і суспільство. – 2000. – №2. – С. 91–107.

 


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.