ВИКОРИСТАННЯ САМОКОНТРОЛЮ ЯК ЗАСОБУ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ У ВИВЧЕННІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У НЕМОВНИХ ВНЗ

Наталія Сергіївна Нікітіна

Анотація


У статті розглядається використання самоконтролю, як інструменту мотивації студентів до вивчення іноземної мови. Описуються види контролю процесу вивчення іноземної мови та роль самоконтролю як складової частини контролю. Акцентується увага на особистісно-орієнтованому характері навчання і однією з головних його завдань є посилення спрямованості навчального процесу на самостійну роботу студента, можливість його самоосвіти, самовираження та саморозвитку. У такій ситуації важливим фактором освіти стає і самоконтроль освіти. Самостійна робота розглядається як вид діяльності студентів, який мотивує та розкриває внутрішні можливості кожного студента. Перераховуються можливі види використання самостійної роботи в усіх видах мовленнєвої діяльності (самостійне читання, аудіювання, письмо та інші види). Особлива увага приділяється питанню способів мотивації студентів до вивчення іноземної мови. Детально розглядається можливість та доцільність використання мовного портфеля як одного з прийомів самоконтролю. Розглядається його структура та складові компоненти.


Ключові слова


контроль; мовний портфель; самоконтроль; мовлєнева діяльність; вміння і навички

Повний текст:

PDF

Посилання


Avanesov, B. C. (1994) Nauchnye problemy testovogo kontrolia znanii. Moskva : Ucheb. Tsentr pri ITsPKPS.

Aleksandrov, D. N. (1996) Samokontrol', samokorrektsiia i formirovanie uchebno-poznavatel'noi aktivnosti uchashchikhsia. Inostrannye iazyki v shkole,1.

Anan'ev, B. G. (1985) Psikhologiia pedagogicheskoi otsenki. Leningrad.

Afasizheva, D. A., Kuznetsova, S. A. (1988) Organizatsiia samostoiatel'noi raboty uchashchikhsia. Moskva.

Baranovskaia, T. A. (1989) Formirovanie samokontrolia kak mekhanizm reguliatsii uchebnoi deiatel'nosti. Psikhologiia studenta kak mekhanizm reguliatsii uchebnoi deiatel'nosti : sb. nauch. tr. Moskva, 327.

Berman, I. M. (1970) Metodika obucheniia angliiskomu iazyku v neiazykovykh vuzakh. Moskva.

Breigina, M. E. (2000) O samokontrole v obuchenii inostrannomu iazyku. Inostrannye iazyki v shkole, 2, 24.

Verbitskii, A. A., Kruglikov, V. A. (1998) Kontekstnoe obuchenie : formirovanie motivatsii. Vysshee obrazovanie v Rossii, 1, 101–107.

Viliunas, V. K. (1990) Psikhologicheskie mekhanizmy motivatsii cheloveka. Moskva : Izd-vo MGU.

Gal'skova, N. D., Nikitenko, Z. N. Iazykovoi portfel' kak instrument otsenki i samootsenki : ego tseli i soderzhanie. Teoriia i praktika obucheniia inostrannym iazykam. Airis Press. Moskva.

Davydov, V. V. (1986) Problemy razvivaiushchego obucheniia. Moskva : Pedagogika.

Evropeiskii iazykovoi portfel'. (2001) Mir russkogo slova, 1, 21–34.

Zhelezniakov, I. D. (1985) Vzaimokontrol' samostoiatel'noi raboty. Prakticheskie voprosy kontrolia pri obuchenii inostrannym iazykam : sb. nauch. tr. Moskva.

Zender, P. S. (1962) Organizatsiia samostoiatel'noi raboty studentov. Inostrannye iazyki v vysshei shkole, 4, 53–68.

Kovalev, A. G. (1958) Psikhologiia i pedagogika samovospitaniia. LGU.

Konopkin, O. A., Prygin, G. S. (1983) Sviaz' uchebnoi uspevaemosti studentov s individual'no-tipologicheskimi osobennostiami ikh samoreguliatsii. Moskva.

Kulikova, L. A. (1987) Obuchat' samostoiatel'noi rabote – znachit uchit' trudit'sia. Inostr. iazyki v shkole, 3.

Leont'ev, A. A. (1969) Iazyk, rech' i rechevaia deiatel'nost'. Moskva : Prosveshchenie.

Lynda, A. C. (1979) Didakticheskie osnovy samokontrolia v protsesse samostoiatel'noi raboty uchashchikhsia. Moskva : VSh.

Markova, A.K., Matis, T.A., Orlov, O.B. (1990) Formirovanie motivatsii ucheniia. Moskva : Prosveshchenie.

Min'iar Beloruchev, R.K. (1984) Voprosy teorii kontrolia v obuchenii inostrannym iazykam. Inostrannye iazyki v shkole, 4.

Passov, E.I. (1986) Kontrol' kak metodicheskii fenomen : genezis, sushchnost', funktsii (pri kommunikativnom metode obucheniia). Kontrol' v obuchenii inostrannym iazykam : Sb. statei. Moskva.

Passov, E. I. (1977) Osnovy metodiki obucheniia iazykam. Moskva.

Razinov, P. A. (1989) Problema samoobrazovaniia i samoobucheniia inostrannomu iazyku v shkole. Inostr. iazyki v shkole, 4.

Rean, A. A. (2004) Psikhologiia lichnosti : Sotsializatsiia, povedenie, obshchenie. Moskva; Sankt-Peterburg.

Rogova, G. V. (1980) Nekotorye predlozheniia po organizatsii samostoiatel'noi raboty uchashchikhsia. Inostr. iazyki v shkole,5.

Unt, I. E. (1990) Individualizatsiia i differentsiatsiia obucheniia. Moskva : Pedagogika.

Ivanova, N. (2003) Language Portfolio as an Instrument for Student Development and Assess-ment, IN School in the XXI Century : Skillful Teaching – Successful Learning, Interregional Ural-Siberian TEA Alumni Conference. Novosibirsk.

Language Learning for European Citizenship. (1997) European Language Portfolio. Proposals for Development. Strasbоurg.

Pollari, P. (2004) «This is My Portfolio» : portfolios in Finnish upper secondary schools, IN Kennedy, Ch. Exploring Change in English Language Teaching. Macmillan Heinemann.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Аванесов B. C. Научные проблемы тестового контроля знаний / B. C. Аванесов. – М. : Учеб. Центр при ИЦПКПС, 1994. – 136 с.

2. Александров Д. Н. Самоконтроль, самокоррекция и формирование учебно-познавательной активности учащихся / Д. Н. Александрова // Иностранные языки в школе. – 1996. – № 1. – 112 с.

3. Ананьев Б. Г. Психология педагогической оценки / Б. Г. Ананьев. – Л. : Учебная литература, 1985. – 146 с.

4. Афасижева Д. А. Организация самостоятельной работы учащихся / Д. А. Афасижева, С. А. Кузнецов. – М. : Просвещение, 1988. – 214 с.

5. Барановская Т. А. Формирование самоконтроля как механизм регуляции учебной деятельности / Т. А. Барановская // Психология студента как механизм регуляции учебной деятельности : сб. науч. тр. – 1989. – № 327. – 129 с.

6. Берман И. М. Методика обучения английскому языку в неязыковых вузах / И. М. Берман. – М. : Учебная литература, 1970. – 229 с.

7. Брейгина М. Е. О самоконтроле в обучении иностранному языку / М. Е. Брейгина // Иностранные языки в школе. – 2000. – № 2. – С. 24.

8. Вербицкий А. А. Контекстное обучение : формирование мотивации / А. А. Вербицкий, В. А. Кругликов // Высшее образование в России. – 1998. – № 1. – С. 101–107.

9. Вилюнас В. К. Психологические механизмы мотивации человека / В. К. Вилюнас. – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 283 с.

10. Гальскова Н. Д. Языковой портфель как инструмент оценки и самооценки : его цели и содержание / Н. Д. Гальськова, З. Н. Никитенко // Теория и практика обучения иностранным языкам. – М. : Айрис Пресс, 2000. – С. 204.

11. Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения / В. В. Давыдов. – М. : Педагогика, 1986. – 240 с.

12. Европейский языковой портфель // Мир русского слова. – 2001. – № 1. – С. 21–34.

13. Железняков И. Д. Взаимоконтроль самостоятельной работы / И. Д. Железняков // Практические вопросы контроля при обучении иностранным языкам : сб. науч. тр. – М., 1985. – 296 с.

14. Зендер П. С. Организация самостоятельной работы студентов / П. С. Зендер // Иностранные языки в высшей школе. – 1962. – № 4. – С. 53–68.

15. Ковалев А. Г. Психология и педагогика самовоспитания / А. Г. Ковалев. – Л. : ЛГУ, 1958. – 274 с.

16. Конопкин О. А., Прыгин Г. С. Связь учебной успеваемости студентов с индивидуально-типологическими особенностями их саморегуляции / О. А. Конопкин, Г. С. Прыгин. – М. : Педагогика, 1983. – 52 с.

17. Куликова Л. А. Обучать самостоятельной работе – значит учить трудиться / Л. А. Куликова // Иностранные языки в школе. – 1987. – № 3. – С. 74-81.

18. Леонтьев А. А. Язык, речь и речевая деятельность / А. А. Леонтьева. – М. : Просвещение, 1969. – 214 с.

19. Лында A. C. Дидактические основы самоконтроля в процессе самостоятельной работы учащихся / А. С. Лында. – М. : Высшая школа, 1979. – 157 с.

20. Маркова А. К. Формирование мотивации учения / А. К. Маркова, Т. А. Матис, О. Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. – 286 с.

21. Миньяр Белоручев Р. К. Вопросы теории контроля в обучении иностранным языкам / Миньяр Белоручев Р. К. // Иностранные языки в школе. – 1984. – № 4. – С. 64.

22. Пассов Е. И. Контроль как методический феномен : генезис, сущность, функции (при коммуникативном методе обучения) / Е. И. Пассов // Контроль в обучении иностранным языкам : Сб. статей. – М., 1986. – С. 28.

23. Пассов Е. И. Основы методики обучения языкам / Е. И. Пассов. – М. : Высшая школа, 1977. 96 с.

24. Разинов П. А. Проблема самообразования и самообучения иностранному языку в школе / П. А. Разинов // Иностранные языки в школе. – 1989. – № 4. – С. 68 –73.

25. Реан А. А. Психология личности : Социализация, поведение, общение / А. А. Реан. – СПб. : Питер, 2004. – 416 с.

26. Рогова Г. В. Некоторые предложения по организации самостоятельной работы учащихся / Г. В. Рогова // Иностранные языки в школе. – 1980. – № 5. – С. 77 –84.

27. Унт И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения / И. Э. Унт. – М. : Педагогика, 1990. – 190 с.

28. Ivanova N. (2003) Language Portfolio as an Instrument for Student Development and Assessment, IN School in the XXI Century : Skillful Teaching – Successful Learning, Interregional Ural-Siberian TEA Alumni Conference. Novosibirsk, 112.

29. Language Learning for European Citizenship. European Language Portfolio (1997). Proposals for Development. Strasbоurg, 98.

30. Pollari P. (2004) «This is My Portfolio» : portfolios in Finnish upper secondary schools, IN Kennedy, Ch. Exploring Change in English Language Teaching. Macmillan Heinemann, 105.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.