РЕЦЕПЦІЯ ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ С. Й. ГЕССЕНА В СУЧАСНИЙ ОСВІТНІЙ ДИСКУРС
Ключові слова:
С.Й. Гессен, гуманізм, цінність, мораль, культура, філософія освітиАнотація
У статті актуалізуються філософсько-педагогічні ідеї С. Й. Гессена з метою імплементація окремих його ідей у проблемне поле філософії освіти. Стаття присвячена розкриттю аксіологічного, антропологічного та культурно-історичного підходів у філософії освіти С. Гессена, їх ґенези в історико-філософському контексті. Показано, яким чином відбувалося становлення та вдосконалення освітньої системи С. Й. Гессена. Розглянуто морально-ціннісні засади освітньої концепції С. Й. Гессена як смисложиттєві орієнтири багатовікових традицій європейської філософсько-педагогічної думки. Обґрунтовується необхідність філософського підходу як центру мора-
льно-ціннісної освітньої концепції С. Й. Гессена, оскільки будь-які педагогічні питання мають глибокий етичний зміст, а нехтування філософським знанням мститься за себе в житті не менше, ніж ігнорування законів природи. Стверджується завдання морально-етичної освіти
С. Й. Гессена – сприяння розвитку свободи людини, тобто формування особистості, розкриття її персональності. Показано, що філософія освіти Гессена обґрунтовує гуманістичний світогляд та відповідні морально-ціннісні орієнтації, а також, що Гессен підіймає актуальне і в наш час питання взаємин між культурою та освітою. Сутність освіти, предмет та завдання педагогіки визначається з аксіологічних позицій в контексті дійсних, вічних цінностей культури. У дослідженні використано не лише теоретичні засади, а й активна діяльність вченого в межах філософсько-педагогічних програм ЮНЕСКО.
Посилання
Berdiaev, N. A. (1995) Tsarstvo Dukha i tsarstvo Kesaria. Moskva : Respublika.
Blonskii, P. P. (1961) Izbrannye pedagogicheskie issledovaniia. Moskva : Izd-vo APN.
Gusinskii, E. N., Turchaninova Iu. I (2000) Vvedenie v filosofiiu obrazovaniia: monografiia. Mosk-va: Logos.
Vindel'band, V. (2000) O svobode voli. Minsk : Kharvest AST.
Gessen, S. I. (1998) Izbrannye sochineniia. Moskva : ROSPEN.
Gessen, S. I. (1995) Mirovozzrenie i obrazovanie. Obrazovanie i pedagogika Rossiiskogo zarubezh'ia, Moskva, 91–113.
Gessen, S. I. (1994) Moe zhizneopisanie. Voprosy filosofii. 7, 150–187.
Gessen, S. I. (1995) Osnovy pedagogiki. Vvedenie v prikladnuiu filosofiiu. Moskva : Shkola-Press.
Gessen, S. I. (2001) Pedagogicheskie sochineniia. Saransk : Krasnyi Oktiabr'.
Gessen, S. I. (1993) Sud'ba kommunisticheskogo ideala obrazovaniia. Pedagogika, 6, 59–64.
D'iui, Dzh. (2002) Obshchestvo i ego problemy. Moskva : Ideia-Press.
D'iui, Dzh. (2003) Rekonstruktsiia v filosofii. Problemy cheloveka. Moskva : Respublika.
Zen'kovskii, V. V. (1991) Istoriia russkoi filosofii. Sankt-Peterburg : Ego, T. 2.
Zen'kovskii, V. V. (2008) Sobranie sochinenii: O russkoi filosofii i literature : Stat'i, ocherki i retsenzii (1912–1961). Moskva : Russkii put', T. 1.
Istoriia pedagogiki i obrazovaniia. Ot zarozhdeniia vospitaniia v pervobytnom obshchestve do kontsa XX veka. Pod red. Piskunova, A. I. (2001) Moskva : Sfera.
Kant, І. (2004) Kritika praktichnogo rozumu. Kiev : Iunіvers.
Kodzhaspirova, G. M. (2003) Istoriia obrazovaniia i pedagogicheskoi mysli: tablitsy, skhemy, opornye konspekty. Moskva.
Logos. Mezhdunarodnyi ezhegodnik po filosofii kul'tury. The Access Mode : http://anthropology.rinet.ru/old/1/bibliographiya.htm
Montessori, M. (1993) Samovospitanie i samoobuchenie v nachal'noi shkole. Moskva : Moskovs-kii tsentr Montessori.
Natorp, P. (2006) Izbrannye raboty. Moskva : Territoriia budushchego.
Neokantianstvo nemetskoe i russkoe : mezhdu teoriei poznaniia i kritikoi kul'tury. Pod red. Maslo-va, T.Iu. (2010). Moskva : ROSSPEN.
Osovskii, E.G. (1994) Problema tsennostei v filosofsko-pedagogicheskoi kontseptsii S. I. Gessena. Aksiologichesskie aspekty istoriko-pedagogicheskogo obosnovaniia strategii razvitiia obrazovaniia. Moskva : RAO, 111–114.
Put'. Religiozno-filosofskii zhurnal. The Access Mode : http://vadiml.livejournal.com/2608.html
Rikkert, G. (1998) Nauki o prirode i nauki o kul'ture. Moskva : Respublika.
Rikkert, G. (1998) Filosofiia zhizni. Kiev : Nika-Tsentr.
Russo, Zh.-Zh. (1981) Emil', ili o vospitanii. Pedagogicheskie sochineniia v 2-kh t. Moskva : Pedagogika.
Stepun, F. A. (1999) Pamiati Gessena S. I. Portrety. Sankt-Peterburg : Izdatel'stvo Russkogo Khristianskogo gumanitarnogo instituta, 294–298.
Struve, P. B., Frank S. L. Ocherki filosofii kul'tury. The Access Mode : http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/ z0000365/st015.shtml
Tolstoi, L. N. (1989) Pedagogicheskie sochineniia. Moskva: Pedagogika.
Okon, W. (1990) Sergiusz Hessen o filosofii wychowania. Kvartalnik pedagogiczny, 3, 23–34.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).