РЕЦЕПЦІЯ ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ С. Й. ГЕССЕНА В СУЧАСНИЙ ОСВІТНІЙ ДИСКУРС

Костянтин Олександрович Гусак

Анотація


У статті актуалізуються філософсько-педагогічні ідеї С. Й. Гессена з метою імплементація окремих його ідей у проблемне поле філософії освіти. Стаття присвячена розкриттю аксіологічного, антропологічного та культурно-історичного підходів у філософії освіти С. Гессена, їх ґенези в історико-філософському контексті. Показано, яким чином відбувалося становлення та вдосконалення освітньої системи С. Й. Гессена. Розглянуто морально-ціннісні засади освітньої концепції С. Й. Гессена як смисложиттєві орієнтири багатовікових традицій європейської філософсько-педагогічної думки. Обґрунтовується необхідність філософського підходу як центру мора-
льно-ціннісної освітньої концепції С. Й. Гессена, оскільки будь-які педагогічні питання мають глибокий етичний зміст, а нехтування філософським знанням мститься за себе в житті не менше, ніж ігнорування законів природи. Стверджується завдання морально-етичної освіти
С. Й. Гессена – сприяння розвитку свободи людини, тобто формування особистості, розкриття її персональності. Показано, що філософія освіти Гессена обґрунтовує гуманістичний світогляд та відповідні морально-ціннісні орієнтації, а також, що Гессен підіймає актуальне і в наш час питання взаємин між культурою та освітою. Сутність освіти, предмет та завдання педагогіки визначається з аксіологічних позицій в контексті дійсних, вічних цінностей культури. У дослідженні використано не лише теоретичні засади, а й активна діяльність вченого в межах філософсько-педагогічних програм ЮНЕСКО.


Ключові слова


С.Й. Гессен; гуманізм; цінність; мораль; культура; філософія освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Berdiaev, N. A. (1995) Tsarstvo Dukha i tsarstvo Kesaria. Moskva : Respublika.

Blonskii, P. P. (1961) Izbrannye pedagogicheskie issledovaniia. Moskva : Izd-vo APN.

Gusinskii, E. N., Turchaninova Iu. I (2000) Vvedenie v filosofiiu obrazovaniia: monografiia. Mosk-va: Logos.

Vindel'band, V. (2000) O svobode voli. Minsk : Kharvest AST.

Gessen, S. I. (1998) Izbrannye sochineniia. Moskva : ROSPEN.

Gessen, S. I. (1995) Mirovozzrenie i obrazovanie. Obrazovanie i pedagogika Rossiiskogo zarubezh'ia, Moskva, 91–113.

Gessen, S. I. (1994) Moe zhizneopisanie. Voprosy filosofii. 7, 150–187.

Gessen, S. I. (1995) Osnovy pedagogiki. Vvedenie v prikladnuiu filosofiiu. Moskva : Shkola-Press.

Gessen, S. I. (2001) Pedagogicheskie sochineniia. Saransk : Krasnyi Oktiabr'.

Gessen, S. I. (1993) Sud'ba kommunisticheskogo ideala obrazovaniia. Pedagogika, 6, 59–64.

D'iui, Dzh. (2002) Obshchestvo i ego problemy. Moskva : Ideia-Press.

D'iui, Dzh. (2003) Rekonstruktsiia v filosofii. Problemy cheloveka. Moskva : Respublika.

Zen'kovskii, V. V. (1991) Istoriia russkoi filosofii. Sankt-Peterburg : Ego, T. 2.

Zen'kovskii, V. V. (2008) Sobranie sochinenii: O russkoi filosofii i literature : Stat'i, ocherki i retsenzii (1912–1961). Moskva : Russkii put', T. 1.

Istoriia pedagogiki i obrazovaniia. Ot zarozhdeniia vospitaniia v pervobytnom obshchestve do kontsa XX veka. Pod red. Piskunova, A. I. (2001) Moskva : Sfera.

Kant, І. (2004) Kritika praktichnogo rozumu. Kiev : Iunіvers.

Kodzhaspirova, G. M. (2003) Istoriia obrazovaniia i pedagogicheskoi mysli: tablitsy, skhemy, opornye konspekty. Moskva.

Logos. Mezhdunarodnyi ezhegodnik po filosofii kul'tury. The Access Mode : http://anthropology.rinet.ru/old/1/bibliographiya.htm

Montessori, M. (1993) Samovospitanie i samoobuchenie v nachal'noi shkole. Moskva : Moskovs-kii tsentr Montessori.

Natorp, P. (2006) Izbrannye raboty. Moskva : Territoriia budushchego.

Neokantianstvo nemetskoe i russkoe : mezhdu teoriei poznaniia i kritikoi kul'tury. Pod red. Maslo-va, T.Iu. (2010). Moskva : ROSSPEN.

Osovskii, E.G. (1994) Problema tsennostei v filosofsko-pedagogicheskoi kontseptsii S. I. Gessena. Aksiologichesskie aspekty istoriko-pedagogicheskogo obosnovaniia strategii razvitiia obrazovaniia. Moskva : RAO, 111–114.

Put'. Religiozno-filosofskii zhurnal. The Access Mode : http://vadiml.livejournal.com/2608.html

Rikkert, G. (1998) Nauki o prirode i nauki o kul'ture. Moskva : Respublika.

Rikkert, G. (1998) Filosofiia zhizni. Kiev : Nika-Tsentr.

Russo, Zh.-Zh. (1981) Emil', ili o vospitanii. Pedagogicheskie sochineniia v 2-kh t. Moskva : Pedagogika.

Stepun, F. A. (1999) Pamiati Gessena S. I. Portrety. Sankt-Peterburg : Izdatel'stvo Russkogo Khristianskogo gumanitarnogo instituta, 294–298.

Struve, P. B., Frank S. L. Ocherki filosofii kul'tury. The Access Mode : http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/ z0000365/st015.shtml

Tolstoi, L. N. (1989) Pedagogicheskie sochineniia. Moskva: Pedagogika.

Okon, W. (1990) Sergiusz Hessen o filosofii wychowania. Kvartalnik pedagogiczny, 3, 23–34.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Бердяев Н. А. Царство Духа и царство Кесаря / Н. А. Бердяев – М. : Республика, 1995. – 375 с.

2. Блонский П. П. Избранные педагогические исследования / П. П. Блонский. – М. : Изд-во АПН, 1961. – 695 с.

3. Введение в философию образования: монография / Гусинский Э. Н., Турчанинова Ю. И. – М. : Логос, 2000 – 223 с.

4. Виндельбанд В. О свободе воли / В. Виндельбанд. – Минск : Харвест АСТ, 2000 – 206 с.

5. Гессен С. И. Избранные сочинения / С. И. Гессен – М. : РОСПЭН, 1998. – 814 с.

6. Гессен С. И. Мировоззрение и образование / С. И. Гессен // Образование и педагогика Российского зарубежья, М. : 1995 – 91-113 с.

7. Гессен С. И. Мое жизнеописание / С. И. Гессен // Вопросы философии, 1994. – № 7. – С. 150–187.

8. Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / С. И. Гессен – М. : Школа-Пресс, 1995. – 448 с.

9. Гессен С. И. Педагогические сочинения / С. И. Гессен. – Саранск : Красный Октябрь, 2001. – 566 с.

10. Гессен С. И. Судьба коммунистического идеала образования / С. И. Гессен // Педагогика. – 1993. – № 6. – С. 59–64.

11. Дьюи. Дж. Общество и его проблемы / Дж. Дьюи. – М. : Идея–Пресс, 2002. – 160 с.

12. Дьюи Дж. Реконструкция в философии. Проблемы человека / Дж Дьюи. — М. : Республика, 2003. – 494 с.

13. Зеньковский В. В. История русской философии / В. В. Зеньковский. – СПб. : Эго, 1991. – Т. 2. – 271 с.

14. Зеньковский В. В. Собрание починений : О русской философии и литературе : Статьи, очерки и рецензии (1912–1961) / В. В. Зеньковский. – М. : Русский путь, 2008. – Т. 1–448 с.

15. История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца XX века / Под ред. Пискунова А. И. – М. : Сфера, 2001. – 512 с.

16. Кант І. Критика практичного розуму / І. Кант. – К. : Юніверс, 2004. – 240 с.

17. Коджаспирова Г. М. История образования и педагогической мысли : таблицы, схемы, опорные конспекты / Г. М. Коджаспирова – М. : Логос, 2003 – 142 с.

18. Логос. Международный ежегодник по философии культуры [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://anthropology.rinet.ru/old/1/bibliographiya.htm

19. Монтессори М. Самовоспитание и самообучение в начальной школе / М. Монтессори. – М. : Московский центр Монтессори, 1993. – 203 c.

20. Наторп П. Избранные работы / П. Наторп. – М. : Территория будущего, 2006. – 384 с.

21. Неокантианство немецкое и русское: между теорией познания и критикой культуры / Под ред. Маслова Т. Ю. – М. : РОССПЭН, 2010. – 567 с.

22. Осовский Е. Г. Проблема ценностей в философско-педагогической концепции С. И. Гессена / Е. Г. Осовский // Аксиологичесские аспекты историко-педагогического обоснования стратегии развития образования. – М. : РАО, 1994. – С. 111–114.

23. Путь. Религиозно-философский журнал [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://vadiml.livejournal.com/2608.html

24. Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре / Г. Риккерт. – М. : Республика, 1998. – 413 c.

25. Риккерт Г. Философия жизни / Г. Риккерт. – К. : Ника-Центр, 1998. – 512 с.

26. Руссо Ж.–Ж. Эмиль, или о воспитании / Ж.–Ж Руссо // Педагогические сочинения в 2 т. – М. : Педагогика, 1981. – Т. 1. – 656 с.

27. Степун Ф. А. Памяти Гессена С. И. / Ф. А. Степун // Портреты. – СПб. : Издательство Русского Христианского гуманитарного института, 1999. – С. 294–298.

28. Струве П. Б. Очерки философии культуры [Электронный ресурс] / П. Б. Струве, С. Л. Франк. – Режим доступа : http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000365/st015.shtml

29. Толстой Л. Н. Педагогические сочинения / Л. Н. Толстой – М. : Педагогика, 1989. – 542 с.

30. Okon W. Sergiusz Hessen o filosofii wychowania / W. Okon // Kvartalnik pedagogiczny. – 1990. – № 3. – Р. 23–34.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.