РЕЦЕПЦІЯ ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ С. Й. ГЕССЕНА В СУЧАСНИЙ ОСВІТНІЙ ДИСКУРС

Автор(и)

  • Костянтин Олександрович Гусак Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Україна

Ключові слова:

С.Й. Гессен, гуманізм, цінність, мораль, культура, філософія освіти

Анотація

У статті актуалізуються філософсько-педагогічні ідеї С. Й. Гессена з метою імплементація окремих його ідей у проблемне поле філософії освіти. Стаття присвячена розкриттю аксіологічного, антропологічного та культурно-історичного підходів у філософії освіти С. Гессена, їх ґенези в історико-філософському контексті. Показано, яким чином відбувалося становлення та вдосконалення освітньої системи С. Й. Гессена. Розглянуто морально-ціннісні засади освітньої концепції С. Й. Гессена як смисложиттєві орієнтири багатовікових традицій європейської філософсько-педагогічної думки. Обґрунтовується необхідність філософського підходу як центру мора-
льно-ціннісної освітньої концепції С. Й. Гессена, оскільки будь-які педагогічні питання мають глибокий етичний зміст, а нехтування філософським знанням мститься за себе в житті не менше, ніж ігнорування законів природи. Стверджується завдання морально-етичної освіти
С. Й. Гессена – сприяння розвитку свободи людини, тобто формування особистості, розкриття її персональності. Показано, що філософія освіти Гессена обґрунтовує гуманістичний світогляд та відповідні морально-ціннісні орієнтації, а також, що Гессен підіймає актуальне і в наш час питання взаємин між культурою та освітою. Сутність освіти, предмет та завдання педагогіки визначається з аксіологічних позицій в контексті дійсних, вічних цінностей культури. У дослідженні використано не лише теоретичні засади, а й активна діяльність вченого в межах філософсько-педагогічних програм ЮНЕСКО.

Біографія автора

Костянтин Олександрович Гусак, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

аспірант кафедри філософії

Посилання

Berdiaev, N. A. (1995) Tsarstvo Dukha i tsarstvo Kesaria. Moskva : Respublika.

Blonskii, P. P. (1961) Izbrannye pedagogicheskie issledovaniia. Moskva : Izd-vo APN.

Gusinskii, E. N., Turchaninova Iu. I (2000) Vvedenie v filosofiiu obrazovaniia: monografiia. Mosk-va: Logos.

Vindel'band, V. (2000) O svobode voli. Minsk : Kharvest AST.

Gessen, S. I. (1998) Izbrannye sochineniia. Moskva : ROSPEN.

Gessen, S. I. (1995) Mirovozzrenie i obrazovanie. Obrazovanie i pedagogika Rossiiskogo zarubezh'ia, Moskva, 91–113.

Gessen, S. I. (1994) Moe zhizneopisanie. Voprosy filosofii. 7, 150–187.

Gessen, S. I. (1995) Osnovy pedagogiki. Vvedenie v prikladnuiu filosofiiu. Moskva : Shkola-Press.

Gessen, S. I. (2001) Pedagogicheskie sochineniia. Saransk : Krasnyi Oktiabr'.

Gessen, S. I. (1993) Sud'ba kommunisticheskogo ideala obrazovaniia. Pedagogika, 6, 59–64.

D'iui, Dzh. (2002) Obshchestvo i ego problemy. Moskva : Ideia-Press.

D'iui, Dzh. (2003) Rekonstruktsiia v filosofii. Problemy cheloveka. Moskva : Respublika.

Zen'kovskii, V. V. (1991) Istoriia russkoi filosofii. Sankt-Peterburg : Ego, T. 2.

Zen'kovskii, V. V. (2008) Sobranie sochinenii: O russkoi filosofii i literature : Stat'i, ocherki i retsenzii (1912–1961). Moskva : Russkii put', T. 1.

Istoriia pedagogiki i obrazovaniia. Ot zarozhdeniia vospitaniia v pervobytnom obshchestve do kontsa XX veka. Pod red. Piskunova, A. I. (2001) Moskva : Sfera.

Kant, І. (2004) Kritika praktichnogo rozumu. Kiev : Iunіvers.

Kodzhaspirova, G. M. (2003) Istoriia obrazovaniia i pedagogicheskoi mysli: tablitsy, skhemy, opornye konspekty. Moskva.

Logos. Mezhdunarodnyi ezhegodnik po filosofii kul'tury. The Access Mode : http://anthropology.rinet.ru/old/1/bibliographiya.htm

Montessori, M. (1993) Samovospitanie i samoobuchenie v nachal'noi shkole. Moskva : Moskovs-kii tsentr Montessori.

Natorp, P. (2006) Izbrannye raboty. Moskva : Territoriia budushchego.

Neokantianstvo nemetskoe i russkoe : mezhdu teoriei poznaniia i kritikoi kul'tury. Pod red. Maslo-va, T.Iu. (2010). Moskva : ROSSPEN.

Osovskii, E.G. (1994) Problema tsennostei v filosofsko-pedagogicheskoi kontseptsii S. I. Gessena. Aksiologichesskie aspekty istoriko-pedagogicheskogo obosnovaniia strategii razvitiia obrazovaniia. Moskva : RAO, 111–114.

Put'. Religiozno-filosofskii zhurnal. The Access Mode : http://vadiml.livejournal.com/2608.html

Rikkert, G. (1998) Nauki o prirode i nauki o kul'ture. Moskva : Respublika.

Rikkert, G. (1998) Filosofiia zhizni. Kiev : Nika-Tsentr.

Russo, Zh.-Zh. (1981) Emil', ili o vospitanii. Pedagogicheskie sochineniia v 2-kh t. Moskva : Pedagogika.

Stepun, F. A. (1999) Pamiati Gessena S. I. Portrety. Sankt-Peterburg : Izdatel'stvo Russkogo Khristianskogo gumanitarnogo instituta, 294–298.

Struve, P. B., Frank S. L. Ocherki filosofii kul'tury. The Access Mode : http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/ z0000365/st015.shtml

Tolstoi, L. N. (1989) Pedagogicheskie sochineniia. Moskva: Pedagogika.

Okon, W. (1990) Sergiusz Hessen o filosofii wychowania. Kvartalnik pedagogiczny, 3, 23–34.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-03-10

Номер

Розділ

Філософія