РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ УЧНІВ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ У НАВЧАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Ключові слова:
особистість, творча особистість, творчий процес, креативність, творчий потенціал, здібності, творчість, ознаки творчості, творча реалізація, розумовий розвиток учнів, навчальна діяльністьАнотація
У даній статті проведено порівняльний аналіз досліджень і публікацій із проблем розвитку творчої особистості підлітків, простежено сучасні тенденції дослідження з формування інтелектуально розвиненої творчої особистості. Розглянуто загальні теорії розвитку креативності та творчих здібностей підлітків, визначено роль мотивації в творчому процесі, а також вплив різних чинників соціального середовища на розвиток креативності дітей підліткового віку.
Описано психологічні умови розвитку особистості підлітка, специфічні особливості самосвідомості, особливості інтелектуальної активності та динамічний розвиток таких індивідуальних особливостей мислення, як творчість, самостійність, гнучкість. Охарактеризовано основні ознаки творчого мислення та особливості розвитку теоретичного рефлексивного мислення.
Проаналізовано місце та роль творчих завдань у формуванні інтелектуально розвиненої творчої особистості, чітко визначено головні психологічні особливості розвитку особистості підлітків. Визначено ознаки підвищення продуктивності творчого мислення і розвитку творчих здібностей особистості дітей підліткового віку.
Посилання
Alferov, A. D. (2000) Psikhologiia razvitiia shkol'nika. Rostov na Donu : Feniks.
Anufriev A. F. Kostromina, S. N. (2003) Kak preodolet' trudnosti v obuchenii detei. Prakticheskoe posobie. Moskva : Os'-89.
Bogoiavlenskaia, D. B. (1981) Puti k tvorchestvu. Moskva : Znanie.
Volkov, B. S., Volkova, B. S. (2004) Psikhologiia razvitiia cheloveka. Uchebnoe posobie. Moskva : Akademicheskii Proekt.
Vygotskii, L. S. (1991) Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste. Psikhologicheskii ocherk. Moskva : Prosveshchenie.
Gil'bukh, Iu. Z. (1992) Umstvenno odarennyi rebenok. Psikhologiia, diagnostika, pedagogika. Kiev.
Davydov, V. V. (2004) Problemy razvivaiushchego obucheniia. Opyt teoreticheskogo i eksperi-mental'nogo psikhologicheskogo issledovaniia. Moskva : Akademiia.
Dorfman, L. Ia., Kovaleva G. V. (1999) Osnovnye napravleniia issledovanii kreativnosti v nauke i iskusstve. Voprosy psikhologii, 2, 101–106.
Drama odarennogo rebenka i poisk sobstvennogo Ia. (2003) Moskva : Akademicheskii proekt.
Druzhinin, V. N. (2007) Psikhologiia obshchikh sposobnostei. Sankt-Peterburg : Piter.
Jermolova, V. M. (2004) Ocinjuvannja navchal'nyh dosjagnen' uchniv. Pochatkova shkola, 43, 5–7.
Koval', T. V. (1999) Odarennyi rebenok nuzhdaetsia v diskomforte : Prakticheskii opyt pedagogicheskoi raboty s odarennymi det'mi. Litseiskoe i gimnazicheskoe obrazovanie, 6, 14–68.
Kulagina, I. Iu., Koliutskii, V. N. (2004) Vozrastnaia psikhologiia. Uchebnoe posobie. Moskva : TTs «Sfera».
Lebedeva, L. D. (2000) Problemy odarennosti. Obrazovanie, 1, 115–118.
Leites, N. S. (2002) Vozrastnaia odarennost' shkol'nikov. Prikladnaia psikhologiia i psikhoanaliz, 4, 60–74.
Loseva, A. A. (2004) Psikhologicheskaia diagnostika odarennosti. Uchebnoe posobie. Moskva : Akademicheskii Proekt : Triksta.
Maksimenko, S. D. (2000) Zagal'na psikhologіia. Kiev : Forum.
Moljako, V. O., Muzyka, O. L. (1999) Osoblyvosti strategial'noi' organizacii' svidomosti tehnichno obdarovanoi' osobystosti. Duhovnist' jak osnova konsolidacii' suspil'stva. Mizhvidomchyj naukovyj zbirnyk. Kyev : Instytut «Problemy ljudyny», T. 16, 131–136.
Monina, G., Ruzina, M. (2010) Okh uzh eti odarennye deti. Talant i sindrom defitsita vnimaniia : dvoinaia iskliuchitel'nost'. Sankt-Peterburg : Rech'; Moskva : Sfera.
Mukhina, V. S. (2004) Vozrastnaia psikhologiia : fenomenologiia razvitiia, detstvo, otrochestvo. Uchebnik. Moskva : Akademiia.
Nikitin, B. P. (1990) Stupen'ki tvorchestva ili razvivaiushchie igry. Moskva : Prosveshchenie.
Nikitina, A. V. (2001) Razvitie tvorcheskikh sposobnostei uchashchikhsia. Nachal'naia shkola, 10, 34–39.
Nikolaenko, N. N. (2005) Psikhologiia tvorchestva. Uchebnoe posobie. Sankt-Peterburg : Rech'.
Ovchinnikova, T. N. (2004) Lichnost' i myshlenie rebenka : diagnostika i korrektsiia. Moskva : Akademicheskii Proekt.
Odarennye deti. (1991) Obshch. red. G. V. Burmenskoi, V. M. Slutskogo. Moskva : Progress.
Panov, V. I. (2001) Odarennye deti : vyiavlenie – obuchenie – razvitie. Pedagogika, 4, 30–44.
Perkyns, D. N. (1988) Tvorcha obdarovanist' jak psyhologichne ponjattja. Suspil'ni nauky za rubezhem. Seryja Naukovedenye, 4, 88–92.
Pihmanec', R. V. (1991) Psyhologija hudozhn'oi' tvorchosti. Kiev : Naukova dumka.
Ponomarev, Ja. A. (1988) Psikhologia tvorchestva. Tendehzii razvitija psikhologicheskoj nauki. Moskva : Nauka, 21–25.
Prikladnaia pedagogicheskaia psikhologiia (2007). Sankt-Peterburg : Praim evroznak.
Problemy nauchnogo tvorchestva v sovremennoi psikhologii. (1999) Moskva : Gumanitarnoe iz-danie tsentr VLADOS.
Psyhologija hudozhn'oi' tvorchosti : Hrestomatija. (2003) Pid redakcijeju K. V. Sel'chenok. Mins'k : Harvest.
Razvitie tvorcheskoi aktivnosti shkol'nikov (1991) Pod redaktsiei A. M. Matiushina; Nauchno-issledovatel'skii institut obshchei i pedagogicheskoi psikhologi Akademii pedagogicheskikh nauk SSSR. Moskva : Pedagogika.
Razumnikova, O. M., Shemelina, O. S. (1999) Lichnostnye i kognitivnye svoistva pri eksperimental'nom opredelenii urovnia kreativnosti. Voprosy psikhologii, 5, 130–139.
Rozhdestvenskaia, N. V. (1995) Psikhologiia khudozhestvennogo tvorchestva. Uchebnoe posobie. Sankt-Peterburgskii gosudarstvennyi universitet. Sankt-Peterburg.
Romanec', V. A. (2001) Psyhologija tvorchosti. Navchal'nyj posibnyk. Kyi'v : Lybid'.
Savenkov, A. I. (2000) Detskaia odarennost' kak teoreticheskaia problema. Nachal'naia shkola, 1, 94–101.
Seliverstova, E. A. (2002) Tvorcheskie zadaniia dlia raskrytiia individual'nykh sposobnostei uchashchikhsia. Nachal'naia shkola, 1, 54–57.
Sel'chenok, K. V. (2006) Konstruktor tvorcheskoi svobody. Minsk : Kharvest.
Soldatova, E. L., Lavrova, G. N. (2004) Psikhologiia razvitiia i vozrastnaia psikhologiia. Ontogenez i dizontogenez. Rostov-na-Donu : Feniks.
«Sub"ekt deiatel'nosti» v problematike tvorchestva (2002) Bogoiavlenskaia, D. B. Voprosy psikhologii, 2, 35–41.
Takman, B. U. (2002) Pedagogicheskaia psikhologiia : ot teorii k praktike. Moskva : Izdatel'stvo gruppa Progress.
Trifonova, V. G. Makarova N. V. (2000) Tvorcheskoe razvitie individual'nykh sposobnostei uchashchikhsia : kak ego obespechit'. Shkol'nye tekhnologii, 6, 84–87.
Tunik, E. E. (1997) Psikhodiagnostika tvorcheskogo myshleniia. Kreativnye testy. Sankt-Peterburg.
Uruntaeva, G. A., Afon'kina, Iu. A. (1995) Praktikum po detskoi psikhologii. Posobie dlia studentov pedagogicheskikh institutov, vospitatelei Moskva : Prosveshchenie : VLADOS.
Fel'dshtein, D. I. (2004) Psikhologiia vzrosleniia : Strukturno-soderzhatel'nye kharakteristiki protsessa razvitiia lichnosti. Izbrannye trudy. 2-e izd. Moskva : MPSI : Flinta.
Khon, R. L. (2002) Pedagogicheskaia psikhologiia. Printsipy obucheniia : Uchebnoe posobie. Moskva : Delovaia kniga.
Shapovalenko, I. V. (2004) Vozrastnaia psikhologiia (Psikhologiia razvitiia i vozrastnaia psikholo-giia). Moskva : Gardariki.
Shchadrikov, V. D. (1983) O soderzhanii poniatii «sposobnost'» i «odarennost'». Psikhologicheskii zhurnal, T. 4. 5, 3–10.
Erik G. Erikson. (2000) Detstvo i obshchestvo. Sankt-Peterburg : OOO Rech'.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).