ІДЕЇ ВІТЧИЗНЯНОГО МЕЛОСУ В РОЗКРИТТІ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНІХ СМИСЛІВ ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Ірина Костянтинівна Покулита Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-6554-7611

Ключові слова:

культурний смисл, освітній проект, картина світу, менталітет

Анотація

Знання культуроформуючого, світоглядного змісту соціальної реальності завжди відігравало особливу роль в освітньому просторі суспільства. Така незмінна актуальність історично-обумовлених культурних смислів пов’язана з тим, що інформаційні здобутки різних блоків філософських, природничих, точних та гуманітарних сфер знання відбиваються, засвоюються і, зрештою, стають системою мислення представників певної історичної епохи, коли фундаментальні принципи освіти скеровані відносно культурної «системи координат», тобто картини світу. Саме те, яким розуміє людина світ як цілісність, які історичні пласти накопичені й формують ментально-неповторний образ цивілізації, викарбовує в свідомості поколінь не лише цінність знання як достовірної інформації, але й ціннісно-смислову систему поглядів – аксіосферу етно-національного буття людини. Картина світу, як певна онтологічна цілісність, у свідомості людини має не лише візуально скеровані смислові акценти, а й неповторний звуковий вимір, що починається з народного мелосу й пульсує в різних історичних періодах класичної та сучасної музики.

Метою нашого звернення до специфіки ідей, ейдосів, які відзеркалено в історичному діапазоні формування української музики, є розкриття культурних смислів через транскрипції звуків у цілісності образу світу, тобто його картини. Сприйняття сучасною молоддю інформації щодо історії вітчизняної культури потребує методологічної прозорості, якою є презентація культурно-освітніх смислів крізь світоглядну вертикаль часу. Для здійснення цієї мети відбувається звернення до емпіричного матеріалу українського мелосу як способу реконструкції картини світу різних періодів культуротворення.

Результатом запропонованої ретроспективи є встановлення специфічних рис української культури – метальної, світоглядної та музичної ліній історичного розвитку.

Біографія автора

Ірина Костянтинівна Покулита, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії

Посилання

Asaf'ev, B. (1957) Muzykal'naia forma kak protsess. Kniga vtoraia. Intonatsiia. Izbrannye trudy. Moskva : Izdatel'stvo AN SSSR, T.5.

Bychko, A. K. (1997) Fenomen ukrai'ns'koi' inteligencii'. Sproba ekzistencial'nogo doslidzhennja. Drogobych.

Brovko, M. M. (1992) Dijevist' estetychnogo idealu ta hudozhn'ogo obrazu v kul'turno-istorychnomu procesi. Kiev.

Dukov, E. V., Zhidkov, V. S., Osokіn, Iu. V. (2001) Vvedenie v sotsiologiiu iskusstva : Uchebnoe posobie dlia gumanitarnykh vuzov. Sankt-Peterburg : Alteiia.

Gerasymova-Persyds'ka, N. (2001) Monodija jak symvol sakral'nogo. Pravoslavna monodija : i'i' bogoslovs'ka, liturgichna ta estetychna sutnist'. Naukovyj visnyk NMAU, Kyi'v, 15, 13–21.

Gnativ, T. (2000) «Cezar i Kleopatra» V. Femelidi (bilja vytokiv ukrai'ns'koi' opery ХХ st.). Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo «Chotyrystolittja opery.Operni shkoly ХІХ–ХХ st.» Kyi'v,101–107.

Gnatjuk, O. (2000) Ukrai'ns'ka duhovna barokkova pisnja. Lenyngrad : Misioner.

Zinkevich, E. S. (1986) Dinamika obnovleniia. Kiev : Muzychnaia Ukr.

Zinkevich, E. S. (1997) Metafory muzykal'nogo postmoderna. Iskusstvo ХХ veka : ukhodiashchaia epokha? Т.2, 1, 259–271.

Zham, M., Legen'kyj, Ju., Sikors'kyj, M. (1996) Ukrai'ns'ka narodna estetyka. Kyev : DALPU.

Ivanyc'kyj, A. I. (1997) Ukrai'ns'ka muzychna fol'klorystyka : metodologija i metodyka. Kyi'v : Zapovit.

Ivanchenko, V. (2002) Programnist' jak tvorchyj muzychnyj proces v ukrai'ns'kij symfonii' (dosvid analizu). Muzychnyj tvir : problema rozuminnja. Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo. Kyi'v, 20, 85–94.

Kryms'kyj, S. (2001) Ejdosy zustrichi kul'tur (metodologichnyj ekskurs). Ukrai'ns'ka tema u svitovij kul'turi. Naukovyj visnyk NMAU im.P. I. Chajkovs'kogo. Kyi'v,17, 42–48.

Kyjanovs'ka, L. (2000) Pryncypy styl'ovoi' gry u tvorchosti M.Skoryka. Naukovyj visnyk NMAU im.P.I.Chajkovs'kogo. Kyi'v, 10, 15–23.

Kohanyk, I. (2002) Muzychnyj tvir : vzajemodija stabil'nogo i mobil'nogo v aspekti stylju. Muzychnyj tvir : problema rozuminnja. Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo. Kyi'v, 20, 44–51.

Kornij, L.P. (1998) Istorija ukrai'ns'koi' muzyky. Kyi'v, Ch.2.

Koshyc', O. (1993) Pro ukrai'ns'ku pisnju j muzyku. Kyi'v : Muz Ukrai'na.

Kudryk, B.M. (1995) Ogljad istorii' ukrai'ns'koi' cerkovnoi' muzyky. L'viv : Instytut ukrai'noznavstva im. I. Kryp'jakevycha NAN Ukrai'ny.

Kucherjuk, D.Ju. (1997) Spryjnjattja mystectva v kul'turno-istorychnomu konteksti. Hudozhnja kul'tura : istorija, teorija, praktyka : Zb. Nauk. St. Kyi'v : Min-vo kul'tury i mystectv Ukrai'ny. In-t pidvyshhennja kvalifikacii' pracivnykiv kul'tury. Kyi'v. Un-t im. T.G.Shvchenka, 21–45.

Levchenko, N.O. (1999) Obrazni transformacii' u hudozhnij kul'turi ХХ stolittja. Mul'tyversum. Filosofs'kyj al'manah : Zb.nauk. prac'. Kyi'v : Ukr. Centr duhovnoi' kul'tury 7, 212–222.

Likhachev, D.S. (1996) Ocherki po filosofii khudozhestvennogo tvorchestva. RAN, In-t rus.lit-ry (Pushkinskii Dom), Sankt-Peterburg.

Medvedyk, Ju.O. (1997) Ukrai'ns'ki duhovni pisni VII–XVIII st. Jak zhanr nacional'noi' barokovoi' kul'tury. Duhovnyj svit baroko. Zbirnyk statej. Kyi'v : Kurs, 112.

Onishhenko, O.I. (2000) Integratyvnist' jak metodologichne pidgruntja doslidzhennja hudozhn'oi' tvorchosti. Aktual'ni filosofs'ki ta kul'turologichni problemy suchasnosti. Al'manah. Kyi'v : Znannja, 151-160.

Petrova, O.M. (2001) Pasionarna energija mystec'koi' Ukrai'ny. Ukrai'ns'ka tema u svitovij kul'turi. Naukovyj visnyk. NMAU im.P.I.Chajkovs'kogo. Kyi'v, 17, 75-81.

Popovych, M. (1991) Nacyonal'na kul'tura i kul'tura nacii'. Ser.2 «Svitogljad». T-vo «Znannja» Ukrai'ny Kyi'v,11.

Pjatenko, L. (1998) Ukrai'ns'kyj kant u konteksti svitovoi' kul'tury : zhanr, styl'. Kyi'v.

Rzhevs'ka, M. (1998) Kategorija nacional'nogo ta procesy samoutverdzhennja i samopiznannja ukrai'ns'koi' muzychnoi' kul'tury (persha tretyna HH stolittja). Muzychna ukrai'nistyka v konteksti svitovoi' kul'tury (naukovo-metodychnyj zbirnyk). Ukrai'ns'ke muzykoznavstvo, Kyi'v,

, 80–91. 28. Rzhevs'ka, M. (2000) Periodyzacija ukrai'ns'kogo muzychno-kul'turnogo procesu ХХ stolittja jak problema dynamiky kul'tury. Ukrai'ns'ke muzykoznavstvo : Naukovo-metodychnyj zbirnyk. Uporjadkuvannja I. A. Kotljarevs'kogo. Kyi'v : NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo, 29, 94–103.

Freidenberg, O. (1998) Mif i literatura drevnosti. Moskva : Izd. firma «Vostochnaia literatura RAN», 223–622.

Freidenberg, O. (1997) Poetika siuzheta i zhanra. Moskva : Labirint.

Tukova, I. (2000) Pro funkcionuvannja instrumental'nyh zhanriv zahidnojevropejs'kogo baroko v ukrai'ns'kij muzyci drugoi' polovyny ХХ stolittja. Kyi'vs'ke muzykoznavstvo : Zb. statej. Kyi'v, 5,198- 206.

Chekan, Ju. (2000) «Opernyj slid» v prozi Ju. Anduhovycha. Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo «Chotyry stolittja opery. Operni shkoly ХІХ–ХХ», t. 2. Kyi'v, 3, 125–131.

Shrejer-Tkachenko, O. Ja. (1980) Istorija ukrai'ns'koi' muzyky. Kyi'v : Muz.Ukrai'na, t.1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-03-10

Номер

Розділ

Філософія