ІДЕЇ ВІТЧИЗНЯНОГО МЕЛОСУ В РОЗКРИТТІ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНІХ СМИСЛІВ ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Ірина Костянтинівна Покулита

Анотація


Знання культуроформуючого, світоглядного змісту соціальної реальності завжди відігравало особливу роль в освітньому просторі суспільства. Така незмінна актуальність історично-обумовлених культурних смислів пов’язана з тим, що інформаційні здобутки різних блоків філософських, природничих, точних та гуманітарних сфер знання відбиваються, засвоюються і, зрештою, стають системою мислення представників певної історичної епохи, коли фундаментальні принципи освіти скеровані відносно культурної «системи координат», тобто картини світу. Саме те, яким розуміє людина світ як цілісність, які історичні пласти накопичені й формують ментально-неповторний образ цивілізації, викарбовує в свідомості поколінь не лише цінність знання як достовірної інформації, але й ціннісно-смислову систему поглядів – аксіосферу етно-національного буття людини. Картина світу, як певна онтологічна цілісність, у свідомості людини має не лише візуально скеровані смислові акценти, а й неповторний звуковий вимір, що починається з народного мелосу й пульсує в різних історичних періодах класичної та сучасної музики.

Метою нашого звернення до специфіки ідей, ейдосів, які відзеркалено в історичному діапазоні формування української музики, є розкриття культурних смислів через транскрипції звуків у цілісності образу світу, тобто його картини. Сприйняття сучасною молоддю інформації щодо історії вітчизняної культури потребує методологічної прозорості, якою є презентація культурно-освітніх смислів крізь світоглядну вертикаль часу. Для здійснення цієї мети відбувається звернення до емпіричного матеріалу українського мелосу як способу реконструкції картини світу різних періодів культуротворення.

Результатом запропонованої ретроспективи є встановлення специфічних рис української культури – метальної, світоглядної та музичної ліній історичного розвитку.


Ключові слова


культурний смисл; освітній проект; картина світу; менталітет

Повний текст:

PDF

Посилання


Asaf'ev, B. (1957) Muzykal'naia forma kak protsess. Kniga vtoraia. Intonatsiia. Izbrannye trudy. Moskva : Izdatel'stvo AN SSSR, T.5.

Bychko, A. K. (1997) Fenomen ukrai'ns'koi' inteligencii'. Sproba ekzistencial'nogo doslidzhennja. Drogobych.

Brovko, M. M. (1992) Dijevist' estetychnogo idealu ta hudozhn'ogo obrazu v kul'turno-istorychnomu procesi. Kiev.

Dukov, E. V., Zhidkov, V. S., Osokіn, Iu. V. (2001) Vvedenie v sotsiologiiu iskusstva : Uchebnoe posobie dlia gumanitarnykh vuzov. Sankt-Peterburg : Alteiia.

Gerasymova-Persyds'ka, N. (2001) Monodija jak symvol sakral'nogo. Pravoslavna monodija : i'i' bogoslovs'ka, liturgichna ta estetychna sutnist'. Naukovyj visnyk NMAU, Kyi'v, 15, 13–21.

Gnativ, T. (2000) «Cezar i Kleopatra» V. Femelidi (bilja vytokiv ukrai'ns'koi' opery ХХ st.). Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo «Chotyrystolittja opery.Operni shkoly ХІХ–ХХ st.» Kyi'v,101–107.

Gnatjuk, O. (2000) Ukrai'ns'ka duhovna barokkova pisnja. Lenyngrad : Misioner.

Zinkevich, E. S. (1986) Dinamika obnovleniia. Kiev : Muzychnaia Ukr.

Zinkevich, E. S. (1997) Metafory muzykal'nogo postmoderna. Iskusstvo ХХ veka : ukhodiashchaia epokha? Т.2, 1, 259–271.

Zham, M., Legen'kyj, Ju., Sikors'kyj, M. (1996) Ukrai'ns'ka narodna estetyka. Kyev : DALPU.

Ivanyc'kyj, A. I. (1997) Ukrai'ns'ka muzychna fol'klorystyka : metodologija i metodyka. Kyi'v : Zapovit.

Ivanchenko, V. (2002) Programnist' jak tvorchyj muzychnyj proces v ukrai'ns'kij symfonii' (dosvid analizu). Muzychnyj tvir : problema rozuminnja. Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo. Kyi'v, 20, 85–94.

Kryms'kyj, S. (2001) Ejdosy zustrichi kul'tur (metodologichnyj ekskurs). Ukrai'ns'ka tema u svitovij kul'turi. Naukovyj visnyk NMAU im.P. I. Chajkovs'kogo. Kyi'v,17, 42–48.

Kyjanovs'ka, L. (2000) Pryncypy styl'ovoi' gry u tvorchosti M.Skoryka. Naukovyj visnyk NMAU im.P.I.Chajkovs'kogo. Kyi'v, 10, 15–23.

Kohanyk, I. (2002) Muzychnyj tvir : vzajemodija stabil'nogo i mobil'nogo v aspekti stylju. Muzychnyj tvir : problema rozuminnja. Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo. Kyi'v, 20, 44–51.

Kornij, L.P. (1998) Istorija ukrai'ns'koi' muzyky. Kyi'v, Ch.2.

Koshyc', O. (1993) Pro ukrai'ns'ku pisnju j muzyku. Kyi'v : Muz Ukrai'na.

Kudryk, B.M. (1995) Ogljad istorii' ukrai'ns'koi' cerkovnoi' muzyky. L'viv : Instytut ukrai'noznavstva im. I. Kryp'jakevycha NAN Ukrai'ny.

Kucherjuk, D.Ju. (1997) Spryjnjattja mystectva v kul'turno-istorychnomu konteksti. Hudozhnja kul'tura : istorija, teorija, praktyka : Zb. Nauk. St. Kyi'v : Min-vo kul'tury i mystectv Ukrai'ny. In-t pidvyshhennja kvalifikacii' pracivnykiv kul'tury. Kyi'v. Un-t im. T.G.Shvchenka, 21–45.

Levchenko, N.O. (1999) Obrazni transformacii' u hudozhnij kul'turi ХХ stolittja. Mul'tyversum. Filosofs'kyj al'manah : Zb.nauk. prac'. Kyi'v : Ukr. Centr duhovnoi' kul'tury 7, 212–222.

Likhachev, D.S. (1996) Ocherki po filosofii khudozhestvennogo tvorchestva. RAN, In-t rus.lit-ry (Pushkinskii Dom), Sankt-Peterburg.

Medvedyk, Ju.O. (1997) Ukrai'ns'ki duhovni pisni VII–XVIII st. Jak zhanr nacional'noi' barokovoi' kul'tury. Duhovnyj svit baroko. Zbirnyk statej. Kyi'v : Kurs, 112.

Onishhenko, O.I. (2000) Integratyvnist' jak metodologichne pidgruntja doslidzhennja hudozhn'oi' tvorchosti. Aktual'ni filosofs'ki ta kul'turologichni problemy suchasnosti. Al'manah. Kyi'v : Znannja, 151-160.

Petrova, O.M. (2001) Pasionarna energija mystec'koi' Ukrai'ny. Ukrai'ns'ka tema u svitovij kul'turi. Naukovyj visnyk. NMAU im.P.I.Chajkovs'kogo. Kyi'v, 17, 75-81.

Popovych, M. (1991) Nacyonal'na kul'tura i kul'tura nacii'. Ser.2 «Svitogljad». T-vo «Znannja» Ukrai'ny Kyi'v,11.

Pjatenko, L. (1998) Ukrai'ns'kyj kant u konteksti svitovoi' kul'tury : zhanr, styl'. Kyi'v.

Rzhevs'ka, M. (1998) Kategorija nacional'nogo ta procesy samoutverdzhennja i samopiznannja ukrai'ns'koi' muzychnoi' kul'tury (persha tretyna HH stolittja). Muzychna ukrai'nistyka v konteksti svitovoi' kul'tury (naukovo-metodychnyj zbirnyk). Ukrai'ns'ke muzykoznavstvo, Kyi'v,

, 80–91. 28. Rzhevs'ka, M. (2000) Periodyzacija ukrai'ns'kogo muzychno-kul'turnogo procesu ХХ stolittja jak problema dynamiky kul'tury. Ukrai'ns'ke muzykoznavstvo : Naukovo-metodychnyj zbirnyk. Uporjadkuvannja I. A. Kotljarevs'kogo. Kyi'v : NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo, 29, 94–103.

Freidenberg, O. (1998) Mif i literatura drevnosti. Moskva : Izd. firma «Vostochnaia literatura RAN», 223–622.

Freidenberg, O. (1997) Poetika siuzheta i zhanra. Moskva : Labirint.

Tukova, I. (2000) Pro funkcionuvannja instrumental'nyh zhanriv zahidnojevropejs'kogo baroko v ukrai'ns'kij muzyci drugoi' polovyny ХХ stolittja. Kyi'vs'ke muzykoznavstvo : Zb. statej. Kyi'v, 5,198- 206.

Chekan, Ju. (2000) «Opernyj slid» v prozi Ju. Anduhovycha. Naukovyj visnyk NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo «Chotyry stolittja opery. Operni shkoly ХІХ–ХХ», t. 2. Kyi'v, 3, 125–131.

Shrejer-Tkachenko, O. Ja. (1980) Istorija ukrai'ns'koi' muzyky. Kyi'v : Muz.Ukrai'na, t.1.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Книга вторая. Интонация / Б. Асафьев / Изб-ранные труды. – М. : Издательство АН СССР, 1957. – Т.5. – 387 с.

2. Бичко А. К. Феномен української інтелігенції. Спроба екзістенціального дослідження / А. К. Бичко, І. В. Бичко. – Дрогобич, 1997. – 115 с.

3. Бровко М. М. Дієвість естетичного ідеалу та художнього образу в культурно-історичному процесі / М. М. Бровко – К. : Лабіринт, 1992. – 30 с.

4. Дуков Е. В. Введение в социологию искусства : Учебное пособие для гуманитарных вузов / Е. В. Дуков, В. С. Жидков, Ю. В. Осокін. – СПб. : Алтейя, 2001. – 256 с.

5. Герасимова-Персидська Н. Монодія як символ сакрального / Н. Герасимова-Персидська / Православна монодія : її богословська, літургічна та естетична сутність. Науковий вісник НМАУ. – 2001. – Вип. 15. – С.13–21.

6. Гнатів Т. «Цезар і Клеопатра» В. Фемеліді (біля витоків української опери ХХ ст.) / Т. Гнатів / Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського «Чотиристоліття опери.Оперні школи ХІХ–ХХ ст.» – К., 2000.– С.101–107.

7. Гнатюк О. Українська духовна бароккова пісня / О. Гнатюк - Л. : Місіонер, 2000. – 333 с.

8. Зинкевич Е. С. Динамика обновления / Е. С. Зинкевич – К. : Музычная Укр., 1986. – 184 с.

9. Зинкевич Е. С. Метафоры музыкального постмодерна / Е. С. Зинкевич // Искусство ХХ века: уходящая эпоха? – 1997. – Т. 2 – № 1. – С. 259–271.

10. Жам М. Українська народна естетика / М. Жам, Ю. Легенький, М. Сікорський. – К. : ДАЛПУ, 1996. – 276 с.

11. Іваницький А. І. Українська музична фольклористика : методологія і методика / А. І. Іваниць-кий. – К. : Заповіт, 1997. – 392 с.

12. Іванченко В. Програмність як творчий музичний процес в українській симфонії (досвід ана-лізу) / В. Іванченко // Музичний твір : проблема розуміння. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. – 2002. – Вип. 20. – С. 85–94.

13. Кримський С. Ейдоси зустрічі культур (методологічний екскурс) / С. Кримський // Українська тема у світовій культурі. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. – 2001. – Вип.17. – С. 42–48.

14. Кияновська Л. Принципи стильової гри у творчості М. Скорика / Л. Кияновська // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. – 2000. – Вип.10. – С. 15–23.

15. Коханик І. Музичний твір : взаємодія стабільного і мобільного в аспекті стилю / І. Коханик // Науковий вісник НМАУ ім.П.І.Чайковського. – 2002. – Вип.20 – С. 44–51.

16. Корній Л. П. Історія української музики / Л. П. Корній – К. : Наукова думка, 1998. – Ч.2 – 130 с.

17. Кошиць О. Про українську пісню й музику / О. Кошиць – К. : Муз Україна, 1993. – 48 с.

18. Кудрик Б. М. Огляд історії української церковної музики / Б. М. Кудрик. – Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, 1995. – 128 с.

19. Кучерюк Д.Ю. Сприйняття мистецтва в культурно-історичному контексті / Д. Ю.Кучерюк // Художня культура : історія, теорія, практика: Зб. наук. ст. – К. : Мін-во культури і мистецтв України; Ін-т підвищення кваліфікації працівників культури, 1997. – С. 21–45.

20. Левченко Н. О. Образні трансформації у художній культурі ХХ століття / Н. О. Левченко // Мультиверсум. Філософський альманах : Зб.наук. праць. – К. : Укр. центр духовної культури, 1999. – Вип 7. – С. 212–222.

21. Лихачев Д. С. Очерки по философии художественного творчества / Д. С. Лихачов. – СПб. : Ин-т рус.лит-ры (Пушкинский Дом), 1996. – 160 с.

22. Медведик Ю. О. Українські духовні пісні VII–XVIII ст. як жанр національної барокової культури / Ю. О. Медведик // Духовний світ бароко. – К. : Курс, 1997. – 112 с.

23. Оніщенко О. І. Інтегративність як методологічне підгрунтя дослідження художньої творчості / О. І. Оніщенко // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності. – К. : Знання, 2000. – С.151–160.

24. Петрова О. М. Пасіонарна енергія мистецької України / О. М. Петрова // Науковий вісник. НМАУ ім. П. І. Чайковського. – 2001. – Вип. 17. – С. 75–81.

25. Попович М. Национальна культура і культура нації / М. Попович. – 1991. – № 11. – 64 с.

26. Пятенко Л. Український кант у контексті світової культури: жанр, стиль / Л. Пятенко – К., 1998. – 163 с.

27. Ржевська М. Категорія національного та процеси самоутвердження і самопізнання української музичної культури (перша третина ХХ століття) / М. Ржевська // Музична україністика в контексті світової культури : наук.-метод. зб. – К. : Українське музикознавство, 1998. – Вип. 28. – С. 80–91.

28. Ржевська М. Періодизація українського музично-культурного процесу ХХ століття як про-блема динаміки культури / М. Ржевська // Українське музикознавство : наук.-метод. зб. – К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2000. – Вип. 29. – С. 94–103.

29. Фрейденберг О. Миф и литература древности / О. Фрейденберг. – М. : Изд. фирма «Восточная література», 1998. – С. 223–622.

30. Фрейденберг О. Поэтика сюжета и жанра / О. Фрейденберг – М. : Лабиринт, 1997. – 448 с.

31. Тукова І. Про функціонування інструментальних жанрів західноєвропейського бароко в українській музиці другої половини ХХ століття / І. Тукова // Київське музикознавство : Зб. статей. – 2000. – Вип. 5. – С. 198–206.

32. Чекан Ю. «Оперний слід» в прозі Ю. Андуховича / Ю. Чекан // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського «Чотири століття опери. Оперні школи ХІХ–ХХ». – 2000.– Вип. 3. – С.125–131.

33. Шреєр-Ткаченко О. Я. Історія української музики / О. Я. Шреєр-Ткаченко – К. : Муз.Україна, 1980. – 198 с.





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.