МІЖ МІФОСОМ ТА МЕЛОСОМ
Ключові слова:
міф, музика, мелос, культура, міфологічна свідомістьАнотація
Стаття є спробою проартикулювати деякі сторони множинної проблематики феноменів міфологічності музики та музичності міфу; її присвячено аналізові психологічних закономірностей процесів, що об'єднують ці культурні феномени. Проаналізовано «внутрішню» спорідненість музики і міфу як фундаментальних кодів культури. Показано, що взаємодія музики й міфу як феноменів соціокультурного буття, насамперед, пов’язано з роллю міфу в конструюванні образу світу закарбованого в музичному творі.
Обґрунтовано, що функціональні параметри міфологічної моделі (системність, симультанність, циклічність, інваріантність, канонізація, типологія, бінарність та амбівалентність, медіативність та ін.) дозволяють розглядати міфологічну структуру як породжувальну модель музичного образу світу, а музичний твір − представити в якості цілісної, симультанної згорнутої «ідеї», яка виникає в уявленнях композитора (автора) і передує своєму наративному втіленню; музичні наративи, у свою чергу, можна проартикулювати як специфічні «художні метаморфози», що приховують у своєму базисі міфологічний архетип.
При наративному розгорненні музичного твору відбувається руйнування циклічного механізму: міф, відшарувавшись від ритуалу, здобуває риси лінійно-часового словесного буття, знаходить маркери початку й кінця.
Показано, що міфологізація різних видів звукотворчості існує у будь-якій традиційній свідомості. Представлено концепції О.Ф. Лосєва і К. Леві-Строса про первинну музичність міфу.
Посилання
Akopian, L. O. (1995) Mifotvorchestvo i muzyka v XX veke. Analiz glubinnoi struktury muzykal'nogo teksta. Moskva : Praktika, 138−150.
Aleksina, T. A. (1994) Vlast' Khronosa. Moskva : Izdatel'stvo Rossiiskogo universiteta druzhby narodov.
Aranovskii, M. G. (1974) Myshlenie, iazyk, semantika. Problemy muzykal'nogo myshleniia. Moskva : Muzyka, 111−112.
Asaf'ev, B. V. (1971) Muzykal'naia forma kak protsess. Moskva : Muzyka, Leningradskoe otdele-nie.
Barsova, I. A. (1987) Mifologicheskaia semantika vertikal'nogo prostranstva vorkestre Rikharda Vagnera. Problemy muzykal'nogo romantizma : sbornik nauchnykh trudov. Leningrad : LGITMiK, 59–75.
Bart, R. (2008) Mifologii. Filosofskie tekhnologii. Moskva : Akademicheskii Proekt.
Bonfel'd, M. Sh. (2001) Vvedenie v muzykoznanie. Uchebnoe posobie dlia stud. vuzov. Moskva : Vlados.
Val'kova, V. (1992) Muzykal'nyi tematizm − myshlenie – kul'tura. Monografiia. Nizhnii Novgorod : Izd-vo NNGU.
Gerver, L. L. (1992) K probleme «mif i muzyka». Muzyka i mif : sbornik trudov. Moskva : GMPI im. Gnesinykh, 118, 7−21.
Gertsman, E. V. (1988) Vizantiiskoe muzykoznanie. Leningrad : Muzyka.
Gulianitskaia, N S. (2002) Poetika muzykal'noi kompozitsii. Teoreticheskie aspekty russkoi duk-hovnoi muzyki XX veka. Moskva : Iazyki slavianskoi kul'tury.
Ivanov, V. V. (1980) Semantika vozmozhnykh mirov i filologiia. Problemy strukturnoi lingvistiki. Moskva : Nauka, 5−19.
Ivanov, V. V. (1967) Struktura stikhotvoreniia Khlebnikova «Menia pronosiat na slonovykh». Trudy po znakovym sistemam : uch. zap. Tartuskogo un-ta. T. III., 198, 156−171.
Levi-Stros, K. (2000) Mifologiki. T. 1. : Syroe i prigotovlennoe. Moskva; Sankt-Peterburg : Univer-sal'naia kniga.
Levi-Stros, K. (2001) Strukturnaia antropologiia. Moskva : Izd-vo EKSMO-Press.
Losev, A. F. (1990) Dialektika mifa. Iz rannikh proizvedenii. Moskva : Pravda, 393−599.
Losev, A. F. (1982) Znak, simvol, mif. Moskva : Izd-vo Mosk. un-ta.
Losev, A. F. (1927) Muzyka kak predmet logiki. Moskva : izdanie avtora.
Lotman, Iu. M. (2002) Kanonicheskoe iskusstvo kak informatsionnyi paradoks. Stat'i po semi-otike kul'tury i iskusstva. Seriia «Mir iskusstv», 314−321.
Medushevskii, V. V. (1993) Intonatsionnaia forma muzyki. Moskva : Sovetskii kompozitor.
Meletinskii, E. M. (1976) Poetika mifa. Moskva : Nauka.
Mikhailov, A. V. (1997) Iazyki kul'tury. Seriia «Iazyk. Semiotika. Kul'tura». Moskva : Iazyki russkoi kul'tury.
Nitsshe, F. (2000) Rozhdenie tragedii iz dukha muzyki. Sankt-Peterburg : Azbuka.
Osadchaia, O. Iu. (2008) Mif i muzyka : monografiia. Volgograd : Volgogr. nauch. izd-vo.
Pashinina, D. P. (2001) Osnovaniia mifa v kul'ture i mif kak osnovanie kul'tury. Smysly mifa. Mifologiia v istorii i kul'ture : sbornik v chest' 90-letiia professora M. I. Shakhnovicha. Seriia «Mysliteli», 8, 300.
Steblin-Kamenskii, M. I. (1953) Istoriia skandinavskikh iazykov. Moskva, Leningrad : Izd-vo Akad. nauk SSSR.
Uvarov, M. S. (2003) Melos i logos filosofii. Vestnik S.-Peterburgskogo gosuniversitet., Ser. 6.,2 (14), 12−19.
Iung, K. G. (1991) Arkhetip i simvol : sb. rabot Iunga K. G. Moskva : Renessans.
Iung, K. G. (1994) Psikhologiia bessoznatel'nogo. Seriia «Istoriia psikhologicheskoi mysli v pamiatnikakh». Moskva : Kanon.
Alexander, C. S. (1978) The Use of Vignettes in Survey Research. Public Opinion Quarterly, 42, 93–104.
Alexander, R. (2000) Culture and Pedagogy : International Comparisons in Primary Education. Oxford, UK; Malden, USA: BLACKWELL Publishers.
Cameron, K. S. (1999) Quinn R. E. Diagnostic and Changing Organizational Culture. London : Ad-dison-Wesley.
Knapp, B. (1989) Music, Archetype and the Writer. A Jungian view. Pennsylvania State University Press.
Lévi-Strauss, Cl. (1979) Myth and Meaning. London : Routled @ Kegan Paul.
Markus, H. & Kitayama, S. (1991) 'Culture and the self: Implications for cognition, emotion and motivation', Psychological Review, 98, 224–53.
Schabracq, M. (2007) Changing Organizational Culture: The Change Agent’s Guidebook. U.S.A. : John Wiley & Sons Inc.
Tarasti, E. (1979) Myth and Music : A Semiotic Approach to the Aesthetics of Myth and Music, Especially that of Wagner, Sibelius and Stravinsky. Helsinki : Walter de Gruyter.
Vynoslavska, O. (2001) Self Management as Component of Technical University Teacher’s Psy-chological Culture. Abstracts of the VII-th European Congress of Psychology, 1-6 July 2001, London, UK.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).