СВІТОГЛЯДНІ ОСОБЛИВОСТІ ІНДИВІДУАЛЬНИХ СТИЛІВ НАУЧІННЯ

Автор(и)

  • Сергій Андрійович Кононенко Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Ukraine

Ключові слова:

теорії научіння, системний підхід, світогляд, тип научіння, стиль научіння, система научіння

Анотація

У статті запропоновано загальний огляд теорій научіння і продемонстровано широке різноманіття підходів до пояснення механізмів научіння та факторів, що впливають на його ефективність. Зроблено висновок про те, що на практиці педагоги при спробі визначення індивідуального стилю научіння своїх учнів стикаються зі складнощами, викликаними таким великим концептуальним різноманіттям. Надано визначення понять «стиль научіння» та «тип научіння»;висунуто тезу про те, що з точкизору системного підходу доречно вести мову про систему научіння як аспект світогляду особистості. Розглянуто загальні теоретичні та практичні засади вивчення світогляду як психологічного конструкту, якийявляє собою найфундаментальнішу характеристику свідомості людини і виступає визначальним чинником індивідуальної системи научіння. Описано основні положення світоглядної теорії емергентних циклічних рівнів існування (ТЕЦРІ) К. Грейвза. На основі ТЕЦРІ запропоновано світоглядний підхід до систематизації видів научіння та їх практичного застосування. Надано опис типових стилів научіння, притаманних найбільш поширенимстанам психологічного існування, у яких можуть перебуватистуденти у сучасній системі освіти.Зазначена необхідністьперспективність подальших досліджень в області індивідуальних систем научіння та їхнього зв’язку зі світоглядними рівнями існування особистості.

Біографія автора

Сергій Андрійович Кононенко, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

кафедра англійської мови гуманітарного спрямування №3, Факультет лінгвістики

Посилання

Vygotskii, L. S. (2004) Psikhologiia razvitiia cheloveka. Moskva : EKSMO.

Kononenko, S. A. (2009) Systemnyj pidhid i cinnisna sfera: teorija rivniv isnuvannja K. Grejvza. Aktual'ni problemy psyhologii'. Kyi'v: Vydavnyctvo «A.S.K.». – T. 1 : Organizacijna psyhologija. Ekonomichna psyhologija. Social'na psyhologija. Ch. 24.

Osnovy filosofii: uchebnoe posobie. (2006) Ufimskii gosudarstvennyi aviatsionnyi tekhnicheskii universitet. Ufa : UGATU.

Psikhoterapevticheskaia entsiklopediia. (1999) Sankt-Peterburg : PITER.

Slovar' prakticheskogo psikhologa. (1997) Sostavitel' Golovin, S.Iu. Minsk : Kharvest.

Spirkin, A.G. (1983) Mirovozzrenie. Filosofskii entsiklopedicheskii slovar' Gl. Redaktsiia : Il'ichev, L.F., Fedoseev, P.N., Kovalev, S.M., Panov, V.G. Moskva: Sovetskaia Entsiklopediia.

Spirkin, A.G. (2006) Filosofiia : Uchebnik. Moskva : Gardariki.

Adams, Donald K. Learning and explanation // In Adams, Donald K., Mowrer, O.H., Am-mons, R.B., Snygg, Donald, Butler, John M., Spence, Kenneth W., Cattell, Raymond B., Wickens, Delos D., Harlow, Harry F., Wittenborn, J.R., Maier, Norman R.F. Learning Theory, Personality Theory, and Clinical Research: The Kentucky Symposium. The Access Mode : https://ia600202.us.archive.org/22/items/learningtheorype031566mbp/learningtheorype031566mbp.pdf.

Bandura, A., Walters, R H. (1963) Social learning and personality development. New York : Holt, Rinehart & Winston.

Bruner, J.S. (1979). On knowing : Essays for the left hand. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Card, S., Moran, T., and Newell, A. (1986) The Psychology of Human-Computer Interaction. – Lawrence Erlbaum Associates; New Ed edition, 1986.

Chemero, Anthony.An Outline of a Theory of Affordances.Ecological psychology, 15 (2), 181–195.

Collins, A., Brown, J. S., & Newman, S. E. (1987). Cognitive apprenticeship: Teaching the craft of reading, writing and mathematics (Technical Report No. 403). BBN Laboratories, Cambridge, MA. Centre for the Study of Reading, University of Illinois. January, 1987. The Access Mode : http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED284181.pdf

Contemporary theories of learning: learning theorists – in their own words (2009). Routledge.

Deci, E. L., Ryan, R. M., &Guay, F. (2013). Self-determination theory and actualization of human potential. Theory driving research: New wave perspectives on self processes and human devel-opment. Charlotte, NC: Information Age Press, 109-133.

Gardner, H. (1983) Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences (10th anniversary edition). New York, Basic Books.

Gibson, J.J. (1977). The theory of affordances. Perceiving, Acting and Knowing. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Goleman, D. (1998) Working with emotional intelligence. Bantam Books.

Graves, C. W. (1970) Levels of existence: an open system theory of values. Journal of Humanis-tic Psychology, Fall 1970, Vol.10, No. 2, 131–155.

Graves, C. W. (1974) Human Nature Prepares for a Momentous Leap. The Futurist, 72-87.

Graves, C. W. (2005) The Never Ending Quest. Under the editorship of Christopher Cowan and Natasha Todorovic, ECLET Publishing.

Illeris, K. (2007) How We Learn : Learning and Non-learningin School and Beyond. Lon-don/NewYork: Routledge.

John, B., Kieras, D. E. (1996). Using GOMS for user interface design and evaluation : Which technique? ACM Transactions on Computer-Human Interaction (3) 4: 287-319.

Kolb, Alice Y. and Kolb, David A. (2009) Experiential Learning Theory : A Dynamic, Holistic Ap-proach to Management Learning, Education and Development // In Armstrong, S. J. &Fukami, C. Handbook of Management Learning, Education and Development. London : Sage Publications.

Mayer, Richard E. (2005) Cognitive Theory of Multimedia Learning. In The Cambridge Handbook of Multimedia Learning 1st Ed / Edited by Richard E. Mayer. New York, Cambridge University Press.

Mayer, R. E., Moreno, R. Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction (2002) The Access Mode : http://digitalstrategist.typepad.com/Readings/EDBT5501/Mayer%20and%20Moreno.pdf.

Rotter, J. B. (1954) Social Learning and Clinical Psychology. New York, Prentice-Hall.

Tolman, E. C. (1948) Cognitive maps in ratsandmen. The Psychological Review. The Access Mode : http://psychclassics.yorku.ca/Tolman/Maps/maps.htm#f1

Sweller, J. (1988), Cognitive Load During Problem Solving: Effects on Learning. Cognitive Science, Vol. 12: 257–285. doi: 10.1207/s15516709cog1202_4

Weiner, B. (1985) An Attributional Theory of Achievement Motivation and Emotion. Psychological Review, Vol. 92, No. 4, 548–573.

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity : Cambridge Uni-versity Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-03-02

Номер

Розділ

Психологія