ІЛЮЗОРНА БЕЗПЕКА НА ГРУНТІ ПЛАГІАТУ
Ключові слова:
плагіат, ілюзорна безпека, освітня безпека, наукова етика, академічна етикаАнотація
Проведено дослідження проблеми плагіатування як процесу побудови плагіатором уявно безпечного світу. Автором зроблено спробу прослідкувати ланцюг від мотивів людини, яка вдається до недоброчесного запозичення та вводить в оману не тільки суспільство, а й заперечує власну реальність, до способів руйнування її ілюзорного світу. З’ясовано, що ілюзорна безпека плагіатора є штучним тимчасовим утворенням, а сама особа – з гедоністичними намірами та страхом в основі своїх діянь або, щонайменше, не бажає творити, фахово виконувати нові завдання.
Плагіатризм як явище та й ілюзорний світ плагіату має етичну основу, адже недоброчесне запозичення порушує наукову (академічну) етику. Довготривалість ілюзорної безпеки залежить від реакції мікросередовища, суспільства та зміни цінностей самої особи.
У статті розглянуто наслідки побудови ілюзорної системи на ґрунті плагіату в контексті освітньої безпеки. Українські університети ще не беруть до уваги проблему безпеки і тільки останнім часом стали на шлях викорінення плагіату як масового явища. Згубність плагіату та його вплив на освітню безпеку пояснено також економічним виміром – витратами за основними статтями видатків у вітчизняній освіті та науці.
У другій частині статті запропоновано три рівні розв’язання проблеми – руйнування ілюзорного світу плагіатора: вказано на свідомість як основу професійної етики суб’єкта наукової та навчальної діяльності; обґрунтовано можливості різноспрямованого впливу мікросередовища на неетичну поведінку людини засобами інформування та попереджування; висвітлено законодавче поле боротьби з плагіатом в освіті та науці відповідно до Закону України "Про вищу освіту". У підсумку автором зазначено, що, як і у викоріненні самого плігіаризму, так й у руйнуванні уявної безпеки за плагіатом найкращим поштовхом та дієвішим механізмом є реакції оточення людини.
Посилання
Apel', K.-O. (1996) Apriori spil'noty komunikacii' ta osnovy etyky. Do problemy racional'nogo obg'runtuvannja etyky za doby nauky. Suchasna zarubizhna filosofija : Techii' i naprjamky. Hrestomatija. Kyi'v: [b.v.], 360-376. Access Mode : http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/apel.html.
Bojko, A. (2007) Epidemija plagiatu. Jak vyrobyty imunitet? Dzerkalo tyzhnja; Sajt «ZN,UA», 36. Access Mode : http://gazeta.dt.ua/EDUCATION/epidemiya_plagiatu_yak_virobiti_imunitet.htm.
V KPI pryjnjato Kodeks chesti. Sajt NTUU «KPI». Access Mode : http://kpi.ua/code-approved.
Gapon, N. P. Formuvannja akademichnoi' chesnosti u vyshhij shkoli : kros-kul'turnyj analiz. WEBresurs nauchno-praktycheskyh konferencyj. Access Mode : http://www.confcontact.com/2014-alyans-nauk/pe1_gapon.htm.
Diagnostyka stanu ta perspektyv rozvytku social'noi' vidpovidal'nosti v Ukrai'ni (ekspertni ocinky) : monografija. (2013) O. F. Novikova, M. Je. Dejch, O. V. Pan'kova ta in. Donec'k : [Instytut ekonomiky promyslovosti].
Etyka v osviti : materialy Mizhnarodnoi' konferencii' (20-21 trav. 2004 r.). Mykolai'vs'kyj derzhavnyj gumanitarnyj universytet imeni P. Mogyly. Mykolai'v : MDGU, 2004.
Zakon Ukrai'ny «Pro vyshhu osvitu» (№ 1187-2 vid 01.07.2014). Sajt Ministerstva osvity i nauky Ukrai'ny. Access Mode : http://mon.gov.ua/ua/news/34752-vru-uhvalila-zakon-ukrayini-pro-vischu-osvitu.
Illjuzija opasnosti. Forum NP «Paritet». Access Mode : http://parity.name/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1370265673/10.
Kalynovs'kyj, Ju. Ju. (2012) Akademichna chesnist' jak chynnyk pravovogo vyhovannja students'koi' molodi. Gileja. Istorychni nauky. Filosofs'ki nauky. Politychni nauky: Naukovyj visnyk : zbirka naukovyh prac'. Kyi'v : Vydavnyctvo NPU im. M. P. Dragomanova, Vypusk 63 (№ 8), 477-482.
Kaljuzhna, V. Ju. (2013) Pro problemu akademichnoi' nechesnosti : sproba korotkogo porivnjal'nogo analizu stanu u vyshah SShA i Ukrai'ny. Visnyk Lugans'kogo nacional'nogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka : zbirka naukovyh prac', 11 (270), Ч. ІІ., 89-96.
Komissarova, E. Plagiat: mezhdu pravom i moral'ju. Social'na merezha naukovciv. Access Mode : http://www.science-community.org/uk/node/134168.
Metodychnyj posibnyk «Plagiat u students'kyh robotah: metody vyjavlennja ta zapobigannja». (2013) N. V. Stukalo, K. V. Koval'chuk, M. V. Lytvyn: Dnipropetrovs'kyj nacional'nyj universytett im. Olesja Gonchara.
Romakin, V. V. (2002) Akademichna chesnist' u vyshhij osviti. Naukovi praci Mykolai'vs'kogo derzhavnogo gumanitarnogo universytetu imeni Petra Mogyly : zbirka naukovyh prac', 7, 24-28.
Romanova, I. V. (2012) Javyshhe plagiatu: istorija ta s'ogodennja. Zovnishnja torgivlja: pravo, ekonomika, finansy : zbirka naukovyh prac', 3, 267-271.
Rusyna, O. «Proffessorі» na marshi. Plagiat iz Vikipedii' i dyva perekladu z rosijs'koi'. Sajt «Istorychna pravda». Access Mode : http://www.istpravda.com.ua/articles/2011/10/31/59752.
Solov'ov, V. (2013) Plagiat jak social'nyj fenomen. Dzerkalo tyzhnja; Sajt «ZN,UA», 25. Access Mode : http://gazeta.dt.ua/science/plagiat-yak-socialniy-fenomen-_.html.
Ukrai'na pozbulasja statusu najbil'shogo porushnyka prav intelektual'noi' vlasnosti. Sajt «RBKUkrai'na». Access Mode: http://www.rbc.ua/ukr/news/ukraina-izbavilas-statusa-naibolshego-narushitelya-1430829155.html.
Ushakin, S. (2001) Plagiat? Ob jetike v nauke. Obshhestvennye nauki i sovremennost', 4, 189-191.
Shevchenko, L. S. (2012) Social'na vidpovidal'nist' derzhavy u sferi osvity. Visnyk Nacional'nogo universytetu «Jurydychna akademija Ukrai'ny imeni Jaroslava Mudrogo», 3 (10), 184-199.
Shnajer, B. Illjuzija bezopasnosti. Sajt TED. Access Mode: http://www.ted.com/talks/bruce_schneier?language=ru.
Shul'ga, N. Ukrai'na stala svitovym centrom plagiatu. Sajt «Historians». Access Mode : http://historians.in.ua/index.php/intervyu/358-nataliya-shulha-ukraina-stala-svitovym-tsentrom-plahiatu.
Bouville, M. (2008) Plagiarism: Words and ideas. Science and Engineering Ethics, 11, March, URL. Access Mode: m-bouville@imre.a-star.edu.sg.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).