ВІЗУАЛЬНІ ПРАКТИКИ ВІЙНИ ІМЕНІ БЕРТОЛЬДА ШВАРЦА
Ключові слова:
візуальні практики, війна, Модерн, вогнепальна зброяАнотація
Стаття присвячена вивченню соціокультурній динаміки візуальних практик. Досліджується спеціалізація режиму бачення в полі війни та їх історична динаміка в контексті ґенези чуттєвої культури людини. Адже з часів появи «проклятої частини» (Ж. Батай) війна стає першою історичною формою раціоналізації стосунків людини і накопичення її потенціалу в об’єктних формах. Відповідно bellatores (ті, що воюють) були елітарною стратою соціальної структури Премодерну. Форми організації війни цього періоду історії культури відповідають режиму «розширення руки» (П. Вірільо) від рукопашного бою до озброєння луком. Візуальні настанови воєнних дій в такій ситуації мають лише несамостійний, додатковий зміст, спрямований на інтенсифікацію інформаційного повідомлення.
Лише виникнення вогнепальної зброї, що ґрунтується на технологічних розробках пороху та камери-обскури (обидві були відпрацьовані в алхімічних лабораторіях) дозволяє практикам війни отримати домінанту візуальної орієнтації. Виникнення вогнепальної зброї є критерієм закінчення військових практик премодерного типу: «великих переселень» кочівників та домінанти важко озброєної кінноти лицарів.
Доводиться, що становленню домінанти лінійної перспективи сприяло формування режиму бачення вогнепальної зброї, що передбачає опозицію гомогенного, математично вивіреного простору та чітко визначеної цілі. Режим бачення вогнепальної зброї майже на два століття випередив домінанту візуальної орієнтації «галактики Гутенбергу», обґрунтованої М. Маклюеном. Динаміка інноваційних технологій Модерну відпрацьовує оптику війни від камери-обскури до об’єктиву кінокамери.Посилання
Adorno, T. V. (1997) Dialektika prosveshhenija : Filosofskie fragmenty. Moskva : Medium.
Al'berti, L.-B. (1935–1937) Desjat' knig o zodchestve : V dvuh tomah. Moskva. Access Mode : http://tehne.com/library/alberti-l-b-desyat-knig-o-zodchestve-v-dvuh-tomah-m-1935-1937
Bataj, Zh. (2006) Prokljataja chast' : sakral'naja sociologija. Moskva : Ladomir.
Bahtin, M. (1979) Jestetika slovesnogo tvorchestva. Moskva : Iskusstvo. Access Mode : http://teatr-lib.ru/Library/ Bahtin/esthetic/
Bjekon, R. (2009) Zerkalo alhimii. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina. Serija filosofija, 4,T. 2, Sankt-Peterburg, 74–76.
Burd'e, P. (2000) Pole literatury. Novoe literaturnoe obozrenie, 45, 22–87.
Veber, M. (1990) Protestantskaja jetika i duh kapitalizma. Moskva : Progress, 61–273.
Viril'o, P. (2004) Mashina zrenija. Sankt-Peterburg : Nauka RAN.
Danijel', S. (1990) Iskusstvo videt' : O tvorcheskih sposobnostjah vosprijatija, o jazyke linij i krasok i o vospitanii zritelja. Leningrad : Iskusstvo.
Kardini, F. (1987) Istoki srednevekovogo rycarstva. Moskva : Progress.
Kitler, F. (2009) Opticheskie media. Moskva : Logos.
Lesh, S. (2003) Sociologija postmodernizmu. L'viv : Kal'varija.
Polan'i, K. (2002) Velikaja transformacija. Politicheskie i jekonomicheskie istoki nashego vremeni. Sankt-Peterburg : Aletejja.
Hajdegger, M. (1993) Vremja kartiny mira. Vremja i bytie : Stat'i i vystuplenija. Moskva : Respublika, 41–63.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).