ВІЗУАЛЬНІ ПРАКТИКИ ВІЙНИ ІМЕНІ БЕРТОЛЬДА ШВАРЦА

Автор(и)

  • Олена Юріївна Павлова Київський національний університет імені Т. Шевченка, Київ, Україна

Ключові слова:

візуальні практики, війна, Модерн, вогнепальна зброя

Анотація

Стаття присвячена вивченню соціокультурній динаміки візуальних практик. Досліджується спеціалізація режиму бачення в полі війни та їх історична динаміка в контексті ґенези чуттєвої культури людини. Адже з часів появи «проклятої частини» (Ж. Батай) війна стає першою історичною формою раціоналізації стосунків людини і накопичення її потенціалу в об’єктних формах. Відповідно bellatores (ті, що воюють) були елітарною стратою соціальної структури Премодерну. Форми організації війни цього періоду історії культури відповідають режиму «розширення руки» (П. Вірільо) від рукопашного бою до озброєння луком. Візуальні настанови воєнних дій в такій ситуації мають лише несамостійний, додатковий зміст, спрямований на інтенсифікацію інформаційного повідомлення.

Лише виникнення вогнепальної зброї, що ґрунтується на технологічних розробках пороху та камери-обскури (обидві були відпрацьовані в алхімічних лабораторіях) дозволяє практикам війни отримати домінанту візуальної орієнтації. Виникнення вогнепальної зброї є критерієм закінчення військових практик премодерного типу: «великих переселень» кочівників та домінанти важко озброєної кінноти лицарів.

 Доводиться, що становленню домінанти лінійної перспективи сприяло формування режиму бачення вогнепальної зброї, що передбачає опозицію гомогенного, математично вивіреного простору та чітко визначеної цілі. Режим бачення вогнепальної зброї майже на два століття випередив домінанту візуальної орієнтації «галактики Гутенбергу», обґрунтованої М. Маклюеном. Динаміка інноваційних технологій Модерну відпрацьовує оптику війни від камери-обскури до об’єктиву кінокамери.

Біографія автора

Олена Юріївна Павлова, Київський національний університет імені Т. Шевченка, Київ

доктор філософських наук, професор, професор кафедри етики, естетики та культурології

Посилання

Adorno, T. V. (1997) Dialektika prosveshhenija : Filosofskie fragmenty. Moskva : Medium.

Al'berti, L.-B. (1935–1937) Desjat' knig o zodchestve : V dvuh tomah. Moskva. Access Mode : http://tehne.com/library/alberti-l-b-desyat-knig-o-zodchestve-v-dvuh-tomah-m-1935-1937

Bataj, Zh. (2006) Prokljataja chast' : sakral'naja sociologija. Moskva : Ladomir.

Bahtin, M. (1979) Jestetika slovesnogo tvorchestva. Moskva : Iskusstvo. Access Mode : http://teatr-lib.ru/Library/ Bahtin/esthetic/

Bjekon, R. (2009) Zerkalo alhimii. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina. Serija filosofija, 4,T. 2, Sankt-Peterburg, 74–76.

Burd'e, P. (2000) Pole literatury. Novoe literaturnoe obozrenie, 45, 22–87.

Veber, M. (1990) Protestantskaja jetika i duh kapitalizma. Moskva : Progress, 61–273.

Viril'o, P. (2004) Mashina zrenija. Sankt-Peterburg : Nauka RAN.

Danijel', S. (1990) Iskusstvo videt' : O tvorcheskih sposobnostjah vosprijatija, o jazyke linij i krasok i o vospitanii zritelja. Leningrad : Iskusstvo.

Kardini, F. (1987) Istoki srednevekovogo rycarstva. Moskva : Progress.

Kitler, F. (2009) Opticheskie media. Moskva : Logos.

Lesh, S. (2003) Sociologija postmodernizmu. L'viv : Kal'varija.

Polan'i, K. (2002) Velikaja transformacija. Politicheskie i jekonomicheskie istoki nashego vremeni. Sankt-Peterburg : Aletejja.

Hajdegger, M. (1993) Vremja kartiny mira. Vremja i bytie : Stat'i i vystuplenija. Moskva : Respublika, 41–63.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-10-24

Номер

Розділ

Філософія