ВІЗУАЛЬНІ ПРАКТИКИ ВІЙНИ ІМЕНІ БЕРТОЛЬДА ШВАРЦА

Олена Юріївна Павлова

Анотація


Стаття присвячена вивченню соціокультурній динаміки візуальних практик. Досліджується спеціалізація режиму бачення в полі війни та їх історична динаміка в контексті ґенези чуттєвої культури людини. Адже з часів появи «проклятої частини» (Ж. Батай) війна стає першою історичною формою раціоналізації стосунків людини і накопичення її потенціалу в об’єктних формах. Відповідно bellatores (ті, що воюють) були елітарною стратою соціальної структури Премодерну. Форми організації війни цього періоду історії культури відповідають режиму «розширення руки» (П. Вірільо) від рукопашного бою до озброєння луком. Візуальні настанови воєнних дій в такій ситуації мають лише несамостійний, додатковий зміст, спрямований на інтенсифікацію інформаційного повідомлення.

Лише виникнення вогнепальної зброї, що ґрунтується на технологічних розробках пороху та камери-обскури (обидві були відпрацьовані в алхімічних лабораторіях) дозволяє практикам війни отримати домінанту візуальної орієнтації. Виникнення вогнепальної зброї є критерієм закінчення військових практик премодерного типу: «великих переселень» кочівників та домінанти важко озброєної кінноти лицарів.

 Доводиться, що становленню домінанти лінійної перспективи сприяло формування режиму бачення вогнепальної зброї, що передбачає опозицію гомогенного, математично вивіреного простору та чітко визначеної цілі. Режим бачення вогнепальної зброї майже на два століття випередив домінанту візуальної орієнтації «галактики Гутенбергу», обґрунтованої М. Маклюеном. Динаміка інноваційних технологій Модерну відпрацьовує оптику війни від камери-обскури до об’єктиву кінокамери.

Ключові слова


візуальні практики; війна; Модерн; вогнепальна зброя

Повний текст:

PDF

Посилання


Adorno, T. V. (1997) Dialektika prosveshhenija : Filosofskie fragmenty. Moskva : Medium.

Al'berti, L.-B. (1935–1937) Desjat' knig o zodchestve : V dvuh tomah. Moskva. Access Mode : http://tehne.com/library/alberti-l-b-desyat-knig-o-zodchestve-v-dvuh-tomah-m-1935-1937

Bataj, Zh. (2006) Prokljataja chast' : sakral'naja sociologija. Moskva : Ladomir.

Bahtin, M. (1979) Jestetika slovesnogo tvorchestva. Moskva : Iskusstvo. Access Mode : http://teatr-lib.ru/Library/ Bahtin/esthetic/

Bjekon, R. (2009) Zerkalo alhimii. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina. Serija filosofija, 4,T. 2, Sankt-Peterburg, 74–76.

Burd'e, P. (2000) Pole literatury. Novoe literaturnoe obozrenie, 45, 22–87.

Veber, M. (1990) Protestantskaja jetika i duh kapitalizma. Moskva : Progress, 61–273.

Viril'o, P. (2004) Mashina zrenija. Sankt-Peterburg : Nauka RAN.

Danijel', S. (1990) Iskusstvo videt' : O tvorcheskih sposobnostjah vosprijatija, o jazyke linij i krasok i o vospitanii zritelja. Leningrad : Iskusstvo.

Kardini, F. (1987) Istoki srednevekovogo rycarstva. Moskva : Progress.

Kitler, F. (2009) Opticheskie media. Moskva : Logos.

Lesh, S. (2003) Sociologija postmodernizmu. L'viv : Kal'varija.

Polan'i, K. (2002) Velikaja transformacija. Politicheskie i jekonomicheskie istoki nashego vremeni. Sankt-Peterburg : Aletejja.

Hajdegger, M. (1993) Vremja kartiny mira. Vremja i bytie : Stat'i i vystuplenija. Moskva : Respublika, 41–63.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Адорно Т. В. Диалектика просвещения: Философские фрагменты / Т. Адорно, М. Хоркхаймер; [пер. с нем. М. Кузнецов]. – М.: Медиум, 1997. – 311 с.

2. Альберти Л.-Б. Десять книг о зодчестве : В двух томах. – М., 1935—1937. – Режим доступа: http://tehne.com/library/alberti-l-b-desyat-knig-o-zodchestve-v-dvuh-tomah-m-1935-1937 

3. Батай Ж. Проклаятая часть: сакральная социология [пер. с фр./ сост. С.Н. Зенкин]. – М.: Ладомир, 2006. – 742 с.

4. Бахтин М. Эстетика словесного творчества / М. Бахтин – М.: Искусство, 1979. – 423 с. – Режим доступа: http://teatr-lib.ru/Library/ Bahtin/esthetic/ 

5. Бэкон Р. Зеркало алхимии / Бэкон Р. [пер. с лат. В. Морозова] // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. Серия философия. –2009. – № 4. – Т. 2. – СПб., 2009. – С. 74-76.

6. Бурдье П. Поле литературы / П. Бурдье; пер. с фр. // Новое литературное обозрение. – 2000. – №45. – С. 22–87.

7. Вебер М. Протестантская этика и дух капитализма//Вебер М. Избранные произведения: / Вебер М.; [пер. с нем./сост., общ. ред. и послесл. Ю. Н. Давыдова; предисл. П. П. Гайденко]. – М.: Прогресс, 1990. – С.61-273.

8. Вирильо П. Машина зрения [пер. с фр. A. В. Шестакова]. – С-Пб.: Наука РАН, 2004. – 141 с.

9. Даниэль С. Искусство видеть: О творческих способностях восприятия, о языке линий и красок и о воспитании зрителя / С. Даниэль – Л.: Искусство, 1990. – 223 с.

10. Кардини Ф. Истоки средневекового рыцарства / Кардини Ф.; [пер. с ит. В. Уколовой]. – М.: Прогресс, 1987. – 384 с.

11. Китлер Ф. Оптические медиа / Китлер Ф.; [пер. с нем. Б. Скуратова]. – М.: Логос, 2009. – 272 с.

12. Леш С. Соціологія постмодернізму / Леш С.; [пер. з анг. Ю. Олійнік]. – Львів: Кальварія, 2003. – 344 с.

13. Поланьи К. Великая трансформация. Политические и экономические истоки нашего времени / Поланьи К.; [пер. с анг. А. А. Васильева, С. Е. Федорова и А. П. Шурбелева]. - СПб.: Алетейя, 2002. – 320 с.

14. Хайдеггер М. Время картины мира / Хайдеггер М. // Время и бытие: Статьи и выступления; [пер. с нем. В. Бибихин]. – М.: Республика, 1993. – С. 41-63. – (Мыслители ХХ века).



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.