ТРАНСФОРМАЦІЇ СУЧАСНОГО ЕТИЧНОГО КОНСЕКВЕНЦІАЛІЗМУ: ВІД ГЕДОНІСТИЧНОГО УТИЛІТАРИЗМУ ДО УТИЛІТАРИЗМУ БАЖАННЯ

Автор(и)

  • Ірина Ігорівна Маслікова Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

Ключові слова:

етичний консеквенціалізм, гедоністичний утилітаризм, утилітаризм бажань, задоволення, задоволеність, добробут, благо, спільне благо.

Анотація

Пошук відповіді на етичне питання «як правильно жити» передбачає розуміння цілей людського життя, що в кінцевому стані дозволяє обґрунтувати правильний спосіб мислення та поведінки. Здійснений в статі аналіз концепцій сучасного консеквенціалізму в аспекті максимізації добробуту та спільного блага дозволяє побачити проблеми гедоністичного обґрунтування блага та критерію правильності життя в цілому та інститутів, призваних забезпечувати таке правильне життя індивідів та суспільства.

Увага зосереджується на наступних проблемах класичного гедоністичного утилітаризму: суб’єктивності почуття задоволення, наявності негедоністичних мотивів, відсутності єдиної міри задоволень, неможливості міжособистісного порівняння видів задоволення, існуванні межі максимізації задоволень. Досліджуючи трансформації сучасного консеквенціалізму в напрямі утилітаризму бажань, зазначається, що орієнтація на задоволеність як прагнення максимально реалізувати бажання для сучасної людини, є дієвим мотивом дії в напрямі досягнення добробуту та  критерієм оцінки її життя. При цьому бажання змістовно пов’язуються із благами, що мають внутрішню цінність та високий ступінь валентності як для себе, так і для інших людей.

Зазначаючи певні проблеми продукування бажань (мінливість бажань, необов’язкова кореляція із добробутом, дефективність низки бажань, складність раціоналізації та калькуляції деяких бажань та міри їхньої інтенсивності), стверджується, що формування здатності до сприяння добробуту інших та реалізації спільного блага потребує додаткових чинників. Тому подолання проблем утилітаризму бажань можливе в синтезі з ідеями етики чесноти та деонтологічної етики.

Біографія автора

Ірина Ігорівна Маслікова, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ

Кандидат філософських наук, доцент кафедри етики, естетики та культурології

Посилання

Bentam, I. (1998) Vvedenie v osnovanija nravstvennosti i zakonodatel'stva. Moskva : ROSSPEN.

Brandt, R. A (1979) Theory of the Good and the Right. New York : Oxford University Press.

Crisp R. (2014) Well-Being // The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter Edition), Edward N. Zalta (ed.). Access Mode : http://plato.stanford.edu/archives/win2014/entries/well-being/

Feldman, F. (2002) The Good Life : A Defense of Attitudinal Hedonism. Philosophy and Phenomenological Research, 65, 604–628.

Feldman, F. (2006) Timmermann's New Paradox of Hedonism : Neither New nor Paradoxical. Analysis. Vol. 66, 1 (Jan.), 76–82.

Griffin, J. (1990) Well-Being. Its meaning, measurement, and moral importance. Oxford : Clarendon Press.

Heathwood, C. (2006) Desire Satisfactionism and Hedonism. Philosophical Studies, 539–563.

Mill, J.S. (2003) Utilitarianism. Consequentialism / edited by Stephen Darwall. Oxford : Blackwell Publishing, 32–63.

Moore, A. (2013) Hedonism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter Edition), Edward N. Zalta (ed.). Access Mode : http://plato.stanford.edu/archives/win2013/entries/hedonism/

Parfit, D. (1984) Reasons and Persons. Oxford : Clarendon Press.

Schroeder, T. (2014) Desire // The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring Edition), Edward N. Zalta (ed.), Access Mode : http://plato.stanford.edu/archives/spr2014/entries/desire/

Solomon, R.C. (2013) Morality and the Good Life : An Introduction to Ethics Through Classical Sources. Fourth Edition. New York City : McGraw Hill Create.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-10-24

Номер

Розділ

Філософія