ГУМАНІТАРНА ОСВІТА ЯК ЗАСІБ ПРОТИДІЇ НЕГАТИВНИМ ІНФОРМАЦІЙНИМ ВПЛИВАМ

Автор(и)

  • Євгенія Олександрівна Архипова Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-1640-1488

Ключові слова:

гуманітарна освіта, негативні інформаційні впливи, розвиток критичного мислення, інформаційна безпека, медіаграмотність

Анотація

В статті підкреслюється потреба у зміцненні національної єдності та самосвідомості українців, формуванні національної ідентичності, обґрунтовується провідна роль гуманітарної освіти у процесі убезпечення від негативних інформаційних впливів та формування критичного способу мислення. Стверджується, що виховання гармонійно розвинутої, патріотично налаштованої та соціально відповідальної особистості, яка спроможна протистояти деструктивним інформаційним впливам, має бути пріоритетним напрямом державної гуманітарної політики, яка повинна передбачати проведення комплексних заходів, зокрема в освітній, культурній, науковій та інформаційній сферах.

Показано, що саме дисципліни соціально-гуманітарного блоку формують ціннісні орієнтири та світогляд молодої людини, сприяють розвитку активної громадянської позиції, творчого мислення, розширюють «культурний горизонт», озброюють методами та методологією наукового пізнання і виховують соціально зрілу та всебічно розвинуту особистість.

Показано, що сучасна освіта має виконувати не лише традиційну функцію передачі соціального досвіду, але й значною мірою функцію підготовки людини до життя в епоху стрімких соціальних змін. Вона повинна не лише навчати людину запам’ятовувати та відтворювати інформацію, а й прищеплювати навички використання отриманих знання для пошуку виходу із нетрадиційних ситуацій, синтезування нових знань, здатності до самостійного прийняття рішень та критичного сприйняття інформації.

Аргументовано необхідність впровадження у навчальний процес дисциплін, які б знайомили студентів із основами інформаційної безпеки, медіаграмотності, логікою, риторикою. Окреслено прогнозований внесок таких дисциплін у справу протистояння негативним інформаційним впливам.

Біографія автора

Євгенія Олександрівна Архипова, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

Кандидат філософських наук, доцент кафедри теорії та практики управління, факульту соціології і права

Посилання

Pro vyshchu osvitu Ukrayiny : Zakon Ukrayiny vid 01.07.2014 # 1556-VII (2014). Access mode : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1556-18

Pro osvitu : Zakon Ukrayiny vid 23.05.1991 # 1060-XII; v redaktsiyi vid 01.01.2015 (2015). Access mode : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12

Pro orhanizatsiyu vyvchennya humanitarnykh dystsyplin za vil'nym vyborom studenta : Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny (2009). Access mode : http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/4283/

Arkhypova, Ye. O. (2012) Informatsiyna bezpeka : sotsial'no-filosofs'kyy vymir: dys. … kand. filos. nauk.Кyiv.

Arkhypova, Ye. O. (2011) Tvorchist' yak zasib vidrodzhennya suspil'noyi svidomosti. Visnyk Natsional'noho tekhnichnoho universytetu Ukrayiny «Kyyivs'kyy politekhnichnyy instytut». Filosofiya. Psykholohiya. Pedahohika, 2 (32), 16–20.

Vykladannya filosofs'kykh, istorychnykh ta inshykh ukrayinoznavchykh dystsyplin u vyshchiy osviti bude zberezheno : povidomlennya pres-sluzhby Vitse-prem’yer-ministra V. Kyrylenka (2015). Uryadovyy portal. Access mode : http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=247924325& cat_id=244276429

Hozhyk A., Rashkevych Yu, Bulava L. (2015) Avtonomiya – vazhka nosha. Dzerkalo tyzhnya, 11, 14.

Hrupa vchenykh i rektoriv universytetiv u zvernenni do Vitse-prem’yer-ministra Ukrayiny Kyrylenka V. A. vyslovyly zanepokoyennya, shcho nyzka ostannikh krokiv MON Ukrayiny zahrozhuye vkray nehatyvnymy naslidkamy dlya vyshchoyi osvity ta pidhotovky naukovykh kadriv (2015). Access mode : http://www.vnz.univ.kiev.ua/content/view/103

Dervyns'kyy, V. (2015) Humanitarni vyklyky dlya osvity y ministerstva. Ukrayins'kyy tyzhden', 5, 14–17. 10. Zvernennya naukovtsiv do vlady : povnyy tekst zvernennya (2015). Access mode : https://www.facebook.com/vasyl.derevinskyy/posts/691261064324852

Kadiyevs'ka, I. (2014) Suchasni pidkhody do problem humanizatsiyi ta humanitaryzatsiyi osvity. Nauka i suspil'stvo, 11–12, 14–18.

Krasykova, E. N. (2009) Keys-metod v strukture y soderzhanyy metodycheskoy kompetentsyy lynhvysta-prepodavatelya. Dys. … kand. ped. Nauk. Stavropol'.

Mel'nychenko, A. A., Lazaryeva, S. V. (2011) Podolannya kryzy v sferi osvity yak chynnyk zabezpechennya stiykoho rozvytku suspil'stva. Visnyk Natsional'noho tekhnichnoho universytetu Ukrayiny «Kyyivs'kyy politekhnichnyy instytut». Filosofiya. Psykholohiya. Pedagogika, 3, 49–54.

Nadol'nyy, I. (2012) Yakisnyy vektor osvity yak svitohlyadnyy imperatyv dukhovnoho buttya osobystosti. Filosofs'ko-metodolohichni zasady pidvyshchennya yakosti vyshchoyi osvity Ukrayiny : yevropeys'kyy vymir, 68–76.

Optymizatsiya tsyklu sotsial'no-humanitarnykh dystsyplin u vyshchiy osviti Ukrayiny v konteksti evrointehratsiyi (2014) Za zah. red. H.V. Onkovych. Kyiv : In-t vyshchoyi osvity NAPR Ukrayiny.

Predbors'ka, I., Hanaba, S. (2012) Tvorchist' yak kontseptual'na skladova yakosti osvity. Filosofs'ko-metodolohichni zasady pidvyshchennya yakosti vyshchoyi osvity Ukrayiny : yevropeys'kyy vymir, 76–91.

Proleyev, S. (2012) Obdarovanist' yak chynnyk ta vyklyk osvitniy systemi. Filosofs'ko-metodolohichni zasady pidvyshchennya yakosti vyshchoyi osvity Ukrayiny : yevropeys'kyy vymir, 91–107.

Onkovych, H. V. (2012) Teoretyko-metodolohichni zasady intehratsiyi zmistu humanitarnoyi osvity u vyshchykh navchal'nykh zakladakh nehumanitarnoho profilyu : monohrafiya. Kyiv : Pedagogichna dumka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-02-24

Номер

Розділ

Філософія