ГУМАНІТАРНА ОСВІТА ЯК ЗАСІБ ПРОТИДІЇ НЕГАТИВНИМ ІНФОРМАЦІЙНИМ ВПЛИВАМ
Ключові слова:
гуманітарна освіта, негативні інформаційні впливи, розвиток критичного мислення, інформаційна безпека, медіаграмотністьАнотація
В статті підкреслюється потреба у зміцненні національної єдності та самосвідомості українців, формуванні національної ідентичності, обґрунтовується провідна роль гуманітарної освіти у процесі убезпечення від негативних інформаційних впливів та формування критичного способу мислення. Стверджується, що виховання гармонійно розвинутої, патріотично налаштованої та соціально відповідальної особистості, яка спроможна протистояти деструктивним інформаційним впливам, має бути пріоритетним напрямом державної гуманітарної політики, яка повинна передбачати проведення комплексних заходів, зокрема в освітній, культурній, науковій та інформаційній сферах.
Показано, що саме дисципліни соціально-гуманітарного блоку формують ціннісні орієнтири та світогляд молодої людини, сприяють розвитку активної громадянської позиції, творчого мислення, розширюють «культурний горизонт», озброюють методами та методологією наукового пізнання і виховують соціально зрілу та всебічно розвинуту особистість.
Показано, що сучасна освіта має виконувати не лише традиційну функцію передачі соціального досвіду, але й значною мірою функцію підготовки людини до життя в епоху стрімких соціальних змін. Вона повинна не лише навчати людину запам’ятовувати та відтворювати інформацію, а й прищеплювати навички використання отриманих знання для пошуку виходу із нетрадиційних ситуацій, синтезування нових знань, здатності до самостійного прийняття рішень та критичного сприйняття інформації.
Аргументовано необхідність впровадження у навчальний процес дисциплін, які б знайомили студентів із основами інформаційної безпеки, медіаграмотності, логікою, риторикою. Окреслено прогнозований внесок таких дисциплін у справу протистояння негативним інформаційним впливам.Посилання
Pro vyshchu osvitu Ukrayiny : Zakon Ukrayiny vid 01.07.2014 # 1556-VII (2014). Access mode : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1556-18
Pro osvitu : Zakon Ukrayiny vid 23.05.1991 # 1060-XII; v redaktsiyi vid 01.01.2015 (2015). Access mode : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
Pro orhanizatsiyu vyvchennya humanitarnykh dystsyplin za vil'nym vyborom studenta : Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny (2009). Access mode : http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/4283/
Arkhypova, Ye. O. (2012) Informatsiyna bezpeka : sotsial'no-filosofs'kyy vymir: dys. … kand. filos. nauk.Кyiv.
Arkhypova, Ye. O. (2011) Tvorchist' yak zasib vidrodzhennya suspil'noyi svidomosti. Visnyk Natsional'noho tekhnichnoho universytetu Ukrayiny «Kyyivs'kyy politekhnichnyy instytut». Filosofiya. Psykholohiya. Pedahohika, 2 (32), 16–20.
Vykladannya filosofs'kykh, istorychnykh ta inshykh ukrayinoznavchykh dystsyplin u vyshchiy osviti bude zberezheno : povidomlennya pres-sluzhby Vitse-prem’yer-ministra V. Kyrylenka (2015). Uryadovyy portal. Access mode : http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=247924325& cat_id=244276429
Hozhyk A., Rashkevych Yu, Bulava L. (2015) Avtonomiya – vazhka nosha. Dzerkalo tyzhnya, 11, 14.
Hrupa vchenykh i rektoriv universytetiv u zvernenni do Vitse-prem’yer-ministra Ukrayiny Kyrylenka V. A. vyslovyly zanepokoyennya, shcho nyzka ostannikh krokiv MON Ukrayiny zahrozhuye vkray nehatyvnymy naslidkamy dlya vyshchoyi osvity ta pidhotovky naukovykh kadriv (2015). Access mode : http://www.vnz.univ.kiev.ua/content/view/103
Dervyns'kyy, V. (2015) Humanitarni vyklyky dlya osvity y ministerstva. Ukrayins'kyy tyzhden', 5, 14–17. 10. Zvernennya naukovtsiv do vlady : povnyy tekst zvernennya (2015). Access mode : https://www.facebook.com/vasyl.derevinskyy/posts/691261064324852
Kadiyevs'ka, I. (2014) Suchasni pidkhody do problem humanizatsiyi ta humanitaryzatsiyi osvity. Nauka i suspil'stvo, 11–12, 14–18.
Krasykova, E. N. (2009) Keys-metod v strukture y soderzhanyy metodycheskoy kompetentsyy lynhvysta-prepodavatelya. Dys. … kand. ped. Nauk. Stavropol'.
Mel'nychenko, A. A., Lazaryeva, S. V. (2011) Podolannya kryzy v sferi osvity yak chynnyk zabezpechennya stiykoho rozvytku suspil'stva. Visnyk Natsional'noho tekhnichnoho universytetu Ukrayiny «Kyyivs'kyy politekhnichnyy instytut». Filosofiya. Psykholohiya. Pedagogika, 3, 49–54.
Nadol'nyy, I. (2012) Yakisnyy vektor osvity yak svitohlyadnyy imperatyv dukhovnoho buttya osobystosti. Filosofs'ko-metodolohichni zasady pidvyshchennya yakosti vyshchoyi osvity Ukrayiny : yevropeys'kyy vymir, 68–76.
Optymizatsiya tsyklu sotsial'no-humanitarnykh dystsyplin u vyshchiy osviti Ukrayiny v konteksti evrointehratsiyi (2014) Za zah. red. H.V. Onkovych. Kyiv : In-t vyshchoyi osvity NAPR Ukrayiny.
Predbors'ka, I., Hanaba, S. (2012) Tvorchist' yak kontseptual'na skladova yakosti osvity. Filosofs'ko-metodolohichni zasady pidvyshchennya yakosti vyshchoyi osvity Ukrayiny : yevropeys'kyy vymir, 76–91.
Proleyev, S. (2012) Obdarovanist' yak chynnyk ta vyklyk osvitniy systemi. Filosofs'ko-metodolohichni zasady pidvyshchennya yakosti vyshchoyi osvity Ukrayiny : yevropeys'kyy vymir, 91–107.
Onkovych, H. V. (2012) Teoretyko-metodolohichni zasady intehratsiyi zmistu humanitarnoyi osvity u vyshchykh navchal'nykh zakladakh nehumanitarnoho profilyu : monohrafiya. Kyiv : Pedagogichna dumka.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).