ОНТОЛОГІЧНИЙ ВЕКТОР ОСМИСЛЕННЯ МЕДІАКУЛЬТУРИ
Ключові слова:
медіакультура, онтологія, буття, світАнотація
Останні десятиліття у гуманітарному дискурсі актуалізувались дослідження медіа, які набули особливого значення у контексті інформаційно-комунікаційної революції ХХ століття. Сформувався особливий тип культури – медіакультура, в якій сьогодні проявляється людський спосіб буття в його антропологічній єдності та онтологічних відмінностях.
У статті визначено два основні вектори дослідження медіакультури – інструментальний та онтологічний, де медіа розуміється як самостійний посередник, як середовище комунікаційних процесів, як світ буття людини. Окреслений ще у 60х роках ХХ ст., він не набув серйозного філософського осмислення у контексті загально філософської проблематики буття.
З метою поглиблення онтологічного осмислення медіакультури автором запропоновано ретроспективу філософських поглядів на категорію «світ» як центральну в онтології у контексті визначення місця медіакультури у світі буття людини. На основі концепцій Р. Декарта, Г. Гегеля, Е. Гуссерля та К. Маркса медіакультуру визначено у кількох буттєвих вимірах – як світ речей, як світ культурних смислів, як світ спілкування та як світ практичного самоздійснення. Автор приходить до висновку, що необхідно першочергово дивитись на медіакультуру з точки зору можливості застосування людиною поширюваних нею (медіакультурою) ідей, способів поведінки, цінностей, смислів у аспекті ствердження свого буття у світі. Більше того, визначено, що онтологічний підхід ще суттєво розширює осмислення медіакультури та приводить до дослідження проблемного поля співвідношення буття медіакультури та буття як такого. У контексті концепції буття, запропонованої М. Гайдеггером, автор звертається до основних категорій, які можуть описувати онтологічний статус медіакультури: буття, регіон буття, наявно суще, суще, тут-буття (присутність), екзистенція. Таким чином, медіакультура постає перед нами як регіон буття, «просвічуючий» через людину.
Посилання
Gegel', G. V. F. (1959) Fenomenologija duha. Moskva : Socjekgiz.
Gusserl', Je. (2009) Idei k chistoj fenomenologii i fenomenologicheskoj filosofii, T. 1. Moskva : Akademicheskij Proekt.
Bystrickij, E. K. (1986) Mirovozzrenie lichnosti v svete filosofskoj tradicii : problema edinstva soznanija, znanija i samosoznanija. Mirovozzrencheskaja kul'tura lichnosti. Kiev : Naukova dumka, 89–175.
Ezhova, E.N. (2010) Media-reklamnaja kartina mira : struktura, semiotika, kanaly transljacii : avtoreferat dissertacii na soiskanie uchenoj stepeni doktora filologicheskih nauk : special'nost' 10.01.10 «Zhurnalistika»; [Stavropol'skij gosudarstvennyj universitet]. Voronezh.
Ingarden, R. Vvedenie v fenomenologiju Jedmunda Gusserlja. Lekcija tret'ja. Access mode : https://sites.google.com/site/lubitelkultury/Home-5-33-2
Kuznecova, E. I., Dorozhkin, A. M. (2008) Media i medial'noe : social'no-filosofskij analiz. Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N.I. Lobachevskogo. Serija Social'nye nauki, 3, 171–186.
Marks, K. (1955) Tezisy o Fejerbahe. Sochinenija, tom 3. Moskva : Gosudarstvennoe izdatel'stvo politicheskoj literatury, 1–4.
Marks, K. (1955) Jekonomichesko-filosofskie rukopisi 1844 goda. Sochinenija, tom 3. Moskva : Gosudarstvennoe izdatel'stvo politicheskoj literatury, 41–174.
Savchuk, V. (2008) Mediafilosofija : formirovanie discipliny. Mediafilosofija. Osnovnye problemy i ponjatija. Sankt-Peterburg : SPb filosofskoe obshhestvo, 7-39
Frankl, V. (1990) Chelovek v poiskah smysla. Moskva : Progress.
Hajdegger, M. (1991) O sushhnosti istiny. Razgovor na proselochnoj doroge. Izbrannye stat'i pozdnego perioda tvorchestva. Moskva : Vysshaja shkola, (Biblioteka filosofa), 8–27.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).