ОНТОЛОГІЧНИЙ ВЕКТОР ОСМИСЛЕННЯ МЕДІАКУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Катерина Олександрівна Стецюра Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0003-3226-2323

Ключові слова:

медіакультура, онтологія, буття, світ

Анотація

Останні десятиліття у гуманітарному дискурсі актуалізувались дослідження медіа, які набули особливого значення у контексті інформаційно-комунікаційної революції ХХ століття. Сформувався особливий тип культури – медіакультура, в якій сьогодні проявляється людський спосіб буття в його антропологічній єдності та онтологічних відмінностях.

У статті визначено два основні вектори дослідження медіакультури – інструментальний та онтологічний, де медіа розуміється як самостійний посередник, як середовище комунікаційних процесів, як світ буття людини. Окреслений ще у 60х роках ХХ ст., він не набув серйозного філософського осмислення у контексті загально філософської проблематики буття.

З метою поглиблення онтологічного осмислення медіакультури автором запропоновано ретроспективу філософських поглядів на категорію «світ» як центральну в онтології у контексті визначення місця медіакультури у світі буття людини. На основі концепцій Р. Декарта, Г. Гегеля, Е. Гуссерля та К. Маркса медіакультуру визначено у кількох буттєвих вимірах – як світ речей, як світ культурних смислів, як світ спілкування та як світ практичного самоздійснення.  Автор приходить до висновку, що необхідно першочергово дивитись на медіакультуру з точки зору можливості застосування людиною поширюваних нею (медіакультурою) ідей, способів поведінки, цінностей, смислів у аспекті ствердження свого буття у світі. Більше того, визначено, що онтологічний підхід ще суттєво розширює осмислення медіакультури та приводить до дослідження проблемного поля співвідношення буття медіакультури та буття як такого.  У контексті концепції буття, запропонованої  М. Гайдеггером, автор звертається до основних категорій, які можуть описувати онтологічний статус медіакультури: буття, регіон буття, наявно суще, суще, тут-буття (присутність), екзистенція. Таким чином, медіакультура постає перед нами як регіон буття, «просвічуючий» через людину.

Біографія автора

Катерина Олександрівна Стецюра, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

викладач кафедри філософії

Посилання

Gegel', G. V. F. (1959) Fenomenologija duha. Moskva : Socjekgiz.

Gusserl', Je. (2009) Idei k chistoj fenomenologii i fenomenologicheskoj filosofii, T. 1. Moskva : Akademicheskij Proekt.

Bystrickij, E. K. (1986) Mirovozzrenie lichnosti v svete filosofskoj tradicii : problema edinstva soznanija, znanija i samosoznanija. Mirovozzrencheskaja kul'tura lichnosti. Kiev : Naukova dumka, 89–175.

Ezhova, E.N. (2010) Media-reklamnaja kartina mira : struktura, semiotika, kanaly transljacii : avtoreferat dissertacii na soiskanie uchenoj stepeni doktora filologicheskih nauk : special'nost' 10.01.10 «Zhurnalistika»; [Stavropol'skij gosudarstvennyj universitet]. Voronezh.

Ingarden, R. Vvedenie v fenomenologiju Jedmunda Gusserlja. Lekcija tret'ja. Access mode : https://sites.google.com/site/lubitelkultury/Home-5-33-2

Kuznecova, E. I., Dorozhkin, A. M. (2008) Media i medial'noe : social'no-filosofskij analiz. Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N.I. Lobachevskogo. Serija Social'nye nauki, 3, 171–186.

Marks, K. (1955) Tezisy o Fejerbahe. Sochinenija, tom 3. Moskva : Gosudarstvennoe izdatel'stvo politicheskoj literatury, 1–4.

Marks, K. (1955) Jekonomichesko-filosofskie rukopisi 1844 goda. Sochinenija, tom 3. Moskva : Gosudarstvennoe izdatel'stvo politicheskoj literatury, 41–174.

Savchuk, V. (2008) Mediafilosofija : formirovanie discipliny. Mediafilosofija. Osnovnye problemy i ponjatija. Sankt-Peterburg : SPb filosofskoe obshhestvo, 7-39

Frankl, V. (1990) Chelovek v poiskah smysla. Moskva : Progress.

Hajdegger, M. (1991) O sushhnosti istiny. Razgovor na proselochnoj doroge. Izbrannye stat'i pozdnego perioda tvorchestva. Moskva : Vysshaja shkola, (Biblioteka filosofa), 8–27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-10-24

Номер

Розділ

Філософія