СВІТОГЛЯДНО-ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
Ключові слова:
інтеграція, європейський освітній простір, європейська освіта, національний освітній простір, світоглядно-філософські засади, особистісна орієнтація освіти, гуманізація освіти, Болонська декларація.Анотація
У статті досліджено трансформацію світоглядно-філософських засад сучасної освіти на шляху до формування європейського освітнього простору. Євроінтеграція освіти України передбачає її культурну ренаціоналізацію та цивілізаційну модернізацію відповідно до європейських гуманістичних принципів, а гуманізм європейської освіти представляє ступінь розвитку особистості. Процес євроінтеграції України насамперед являє собою взаємодію двох соціокультурних систем і наслідком даного процесу повинно стати утворення більш складної за масштабами спільної соціокультурної системи.
Доведено, що євроінтеграційні процеси вивершують потребу в теоретичному осмисленні проблем укладення європейського науково-освітнього простору, можливостей і перспектив входження в нього національного освітнього простору, зокрема, українського. Європейський простір репрезентує, з одного боку, самодостатній цивілізаційний рівень освіти, її відповідність вимогам «суспільства знання», а з іншого – гуманістичні принципи західної цивілізації.
Загалом, у дослідженні проаналізовано європейський культурно-соціальний контекст розвитку освіти в Україні, а також відстежено трансформацію світоглядних засад у процесі європеїзації національного освітнього простору. Здійснено філософське осмислення процесів гуманізації, індивідуалізації, персоніфікації освіти.
З’ясовано, що одним із основних інструментів інтеграції в Європу став Болонський процес, де були започатковані ініціативи щодо формування спільного освітнього і наукового простору, розробки єдиних критеріїв і стандартів у цій сфері. Він має дві основні складові: формування співдружності провідних європейських університетів відповідно до принципів, викладених у Великій Хартії Університетів, та об’єднання національних систем освіти і науки в європейський простір з єдиними вимогами, критеріями і стандартами, а визнання принципів Болонської декларації стало потужним імпульсом європеїзації освіти України.
Посилання
Bolons'kyj proces u faktah i dokumentah. Uporjadnyk : Stepko, M. F., Boljubash, Ja. Ja., Shynkaruk, V. D., Grubinko, V. V., Babyn, I. I., (2003) Kyi'v-Ternopil' : Vydavnyctvo TDPU im. V. Gnatjuka.
Bolons'kyj proces : podolannja stereotypiv. [Interv'ju z dyrektorom departamentu vyshhoi' osvity i nauky Ukrai'ny Ja. Ja. Boljubashom]. (2004) Osvita Ukrai'ny, 21, 5.
Davydov, P. G. (2010) Derzhavna polityka v sferi osvity : aksiologichnyj vymir. Visnyk NTUU «KPI». Filosofija. Psyhologija. Pedagogika, 2, 13–17.
Jevropejs'ka integracija Ukrai'ny : gromads'ka dumka. (2007) Nacional'na bezpeka i oborona, 5, 51–68.
Zhuravs'kyj, V. S., Zgurovs'kyj, M. Z. (2003). Bolons'kyj proces : golovni pryncypy vhodzhennja v Jevropejs'kyj prostir vyshhoi' osvity. Kyi'v : IVC «Vydavnyctvo Politehnika».
Zajcev, M. O. Jevropa jak kul'turnyj fenomen. Nacional'nyj universytet «Kyjevo-mogyljans'ka akademija». Naukovi zapysky, 18, Ch.1, 64–67.
Klepko, S. F. (2006) Filosofija osvity v Jevropejs'komu konteksti : [monografija]. Poltava : POIPPO.
Kremen', V. (2003) Osvita i nauka Ukrai'ny : shljahy modernizacii' (Fakty, rozdumy, perspektyvy). Kyi'v : Gramota.
Kremin' V. (2006) Ljudyna i osvita u vymirah ekonomichnoi' cyvilizacii'. Osvita, 45–46, 4–5.
Kudrin V. (2007) Obrazovanie v sud'bah narodov (didaktika novogo vremeni). Kiїv : Gamma-Print.
Nacional'na doktryna rozvytku osvity. Kremen', V. (2003) Osvita i nauka Ukrai'ny : shljahy modernizacii' (Fakty, rozdumy, perspektyvy). Kyi'v : Gramota, 178–201.
Ryzhak, L. (2005) Filosofs'ko-svitogljadni zasady osvity Ukrai'ny v umovah jevrointegracii'. VISNYK. Sociogumanitarni problemy ljudyny, 1, 35–41.
Jurij, M. F. (2004) Sociokul'turnyj svit Ukrai'ny : Monografija. Kyi'v : Kondor.
Jacejko, M. G. (2006) Demokratyzacija osvity : analiz osnovnyh chynnykiv. Mul'tyversum. Filosofs'kyj al'manah. Kyi'v : Centr duhovnoi' kul'tury, 56, 199–209.
Buyak, B. (2009) Higher Education in Ukraine on the Course to European Integration. European Dimension in Education and Teaching, Vol. 6, 225–234.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).