СВІТОГЛЯДНО-ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР

Автор(и)

  • Богдан Богданович Буяк Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Ukraine

Ключові слова:

інтеграція, європейський освітній простір, європейська освіта, національний освітній простір, світоглядно-філософські засади, особистісна орієнтація освіти, гуманізація освіти, Болонська декларація.

Анотація

У статті досліджено трансформацію світоглядно-філософських засад сучасної освіти на шляху до формування європейського освітнього простору. Євроінтеграція освіти України передбачає її культурну ренаціоналізацію та цивілізаційну модернізацію відповідно до європейських гуманістичних принципів, а гуманізм європейської освіти представляє ступінь розвитку особистості. Процес євроінтеграції України насамперед являє собою взаємодію двох соціокультурних систем і наслідком даного процесу повинно стати утворення більш складної за масштабами спільної соціокультурної системи.

Доведено, що євроінтеграційні процеси вивершують потребу в теоретичному осмисленні проблем укладення європейського науково-освітнього простору, можливостей і перспектив входження в нього національного освітнього простору, зокрема, українського. Європейський простір репрезентує, з одного боку, самодостатній цивілізаційний рівень освіти, її відповідність вимогам «суспільства знання», а з іншого – гуманістичні принципи західної цивілізації.

Загалом, у дослідженні проаналізовано європейський культурно-соціальний контекст розвитку освіти в Україні, а також відстежено трансформацію світоглядних засад у процесі європеїзації національного освітнього простору. Здійснено філософське осмислення процесів гуманізації, індивідуалізації, персоніфікації освіти.

З’ясовано, що одним із основних інструментів інтеграції в Європу став Болонський процес, де були започатковані ініціативи щодо формування спільного освітнього і наукового простору, розробки єдиних критеріїв і стандартів у цій сфері. Він має дві основні складові: формування співдружності провідних європейських університетів відповідно до принципів, викладених у Великій Хартії Університетів, та об’єднання національних систем освіти і науки в європейський простір з єдиними вимогами, критеріями і стандартами, а визнання принципів Болонської декларації стало потужним імпульсом європеїзації освіти України.

Біографія автора

Богдан Богданович Буяк, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль

доктор філософських наук, проректор

Посилання

Bolons'kyj proces u faktah i dokumentah. Uporjadnyk : Stepko, M. F., Boljubash, Ja. Ja., Shynkaruk, V. D., Grubinko, V. V., Babyn, I. I., (2003) Kyi'v-Ternopil' : Vydavnyctvo TDPU im. V. Gnatjuka.

Bolons'kyj proces : podolannja stereotypiv. [Interv'ju z dyrektorom departamentu vyshhoi' osvity i nauky Ukrai'ny Ja. Ja. Boljubashom]. (2004) Osvita Ukrai'ny, 21, 5.

Davydov, P. G. (2010) Derzhavna polityka v sferi osvity : aksiologichnyj vymir. Visnyk NTUU «KPI». Filosofija. Psyhologija. Pedagogika, 2, 13–17.

Jevropejs'ka integracija Ukrai'ny : gromads'ka dumka. (2007) Nacional'na bezpeka i oborona, 5, 51–68.

Zhuravs'kyj, V. S., Zgurovs'kyj, M. Z. (2003). Bolons'kyj proces : golovni pryncypy vhodzhennja v Jevropejs'kyj prostir vyshhoi' osvity. Kyi'v : IVC «Vydavnyctvo Politehnika».

Zajcev, M. O. Jevropa jak kul'turnyj fenomen. Nacional'nyj universytet «Kyjevo-mogyljans'ka akademija». Naukovi zapysky, 18, Ch.1, 64–67.

Klepko, S. F. (2006) Filosofija osvity v Jevropejs'komu konteksti : [monografija]. Poltava : POIPPO.

Kremen', V. (2003) Osvita i nauka Ukrai'ny : shljahy modernizacii' (Fakty, rozdumy, perspektyvy). Kyi'v : Gramota.

Kremin' V. (2006) Ljudyna i osvita u vymirah ekonomichnoi' cyvilizacii'. Osvita, 45–46, 4–5.

Kudrin V. (2007) Obrazovanie v sud'bah narodov (didaktika novogo vremeni). Kiїv : Gamma-Print.

Nacional'na doktryna rozvytku osvity. Kremen', V. (2003) Osvita i nauka Ukrai'ny : shljahy modernizacii' (Fakty, rozdumy, perspektyvy). Kyi'v : Gramota, 178–201.

Ryzhak, L. (2005) Filosofs'ko-svitogljadni zasady osvity Ukrai'ny v umovah jevrointegracii'. VISNYK. Sociogumanitarni problemy ljudyny, 1, 35–41.

Jurij, M. F. (2004) Sociokul'turnyj svit Ukrai'ny : Monografija. Kyi'v : Kondor.

Jacejko, M. G. (2006) Demokratyzacija osvity : analiz osnovnyh chynnykiv. Mul'tyversum. Filosofs'kyj al'manah. Kyi'v : Centr duhovnoi' kul'tury, 56, 199–209.

Buyak, B. (2009) Higher Education in Ukraine on the Course to European Integration. European Dimension in Education and Teaching, Vol. 6, 225–234.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-03-10

Номер

Розділ

Філософія