ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОПРОЕКТУВАННЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ НА ПРИКЛАДІ «МІФОСЮЖЕТУ ПЕРЕХОДУ»
Ключові слова:
міф, проект, самопроектування, наратив, «сюжет переходу», лімінальний періодАнотація
Дане дослідження є спробою залучення ресурсів психологічної герменевтики, зокрема, можливостей наративного підходу для розв'язання проблеми пошуку продуктивних стратегій взаємодії із клієнтами, що переживають лімінальную фазу. Статтю присвячено аналізу «сюжету переходу» як втіленню особистісного проекту студентської молоді в міфологічному дискурсі. Представлено авторське розуміння «періодів переходу» життєвого шляху людину, що артикулюються як суб'єктивно диференційовані «зазори у триваючому досвіді» (В. П. Зінченко, 1982), які сполучено з рефлексією значеннєвої завершеності певних життєвих фрагментів, які вимагають подо лання «Себе наявного» і проектування «Себе іншого». Показано, що «сюжети переходу» як міфологічні форми втілення особистісного проекту актуалізуються як періоди «піків напруги» особистісної активності по присвоєнню нових смислів, творенню оновлених ідентичностей і відіграють важливу роль у процесі проектування самоздійснень особистості. Розроблено й опробовано методику побудови особистісного проекту як сюжету можливої історії, що базується на переосмисленні життєвого досвіду з метою усвідомлення особистісного потенціалу розвитку, моделювання досвіду подолання лімінальності різних «періодів переходу» і фіксації його в художньому «квазібіографічному» тексті. У результаті аналізу емпіричних даних, отриманих у ході застосування запропонованої методики, підтверджено її ефективність у контексті навчання наративним практикам самопроектування в юнацькому віці, що, у свою чергу, сприятиме формуванню життєтворчих ресурсів на етапі дорослості.Посилання
Virolajnen, M. (2004) Protojazyk XXI veka. Novyj Mir, 9, 184−189.
Gennep, A. (1999) Obryady perekhoda : Sistematicheskoye izucheniye obryadov. Moskva : Vostochnaya literatura.
Proyektivnyy filosofskiy slovar'. Novyye terminy i ponyatiya [Projective philosophical vocabulary. New terms and concepts] / Pod red. G. L. Tul'chinskogo, M. N. Epshteyna ; predisl. M. N. Epshteyna. − SPb. : Aleteyya, 2003. − 512 s. (Ser. «Tela mysli (In profundum)»).
Ratiani, I. (2008) Teorija liminal'nosti. Problema antropologii i sovremennogo literaturovedenija. Literatura v dialoge kul'tur. Rostov-na-Donu, 195−199.
Sapogova, E. E. (2006) Tipy jekzistencial'nyh ozhidanij v «EGO-TRIP» narrativah. (Vyzovy jepohi v aspekte psihologicheskoj i psihoterapevticheskoj nauki i praktiki : materialy Vtoroj vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii (Kazan', Kazanskij gosudarstvennyj universitet, 28−29.11.06). Kazan' : ZAO «Novoe znanie», 42−46.
Sapogova, E. E. (2007) Jekzistencial'noe soderzhanie liminal'nyh periodov zhizni. Rabota perezhivanija i psihologicheskaja pomoshh' detjam : sb. statej i tezisov vystuplenij II Mezhdunarodnoj konferencii Telefonov doverija (Moskva, 25−27 oktjabrja 2007). Pod obshhej redakciej G. Je. Mariani. Moskva : Nacional'nyj Fond zashhity detej ot zhestokogo obrashhenija, 88−95.
Chepeleva, N. V. (2013) Samoproektirovanie lichnosti v diskursivnom prostranstve. Chelovek, sub#ekt, lichnost' v sovremennoj psihologii : materialy Mezhdunarodnoj konferencii, posvjashhennoj 80-letiju A. V. Brushlinskogo. Otvetstvennye redaktory A. L. Zhuravlev, E. A. Sergienko. Moskva : Izdatel'stvo «Institut psihologii RAN», T. 3, 342−345.
Chueva, N. A. (2013) Vozrostnaja dinamika zhiznennogo proektirovanija. Izvestija Tul'skogo gosudarstvennogo universiteta. Gumanitarnye nauki, 3, 284−294.
Iser, W. (1993) The Fictive and the Imaginary: Charting Literary Anthropology. Baltimore : Johns Hopkins University Press.
Palmer, R. E. (1980) The Liminality of Hermes and the Meaning of Hermeneutics. Proceedings of the Heraclitean Society. A Quarterly Report on Philosophy and Criticism of the Arts and Sciences. Michigan, Vol. 5, 4−11.
Spariosu, M. I. (1997) The wreath of the wild olive: Play, liminality, and the study of literature. Albany : State University of New York Press New York Press.
Turner, V. (1995) The Ritual Process. Structure and Anti-Structure (Foundations of Human Behavior). Ithaca, NY : Cornell New York University Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).