КОНЦЕПТ ЖЕРТВИ В КУЛЬТУРІ ПІЗНЬОГО МОДЕРНУ І ЙОГО РЕФЛЕКСІЯ В ДЕТЕКТИВІ
Ключові слова:
жертва, мисливець, віктимність, гра, жертвувати, пізній Модерн, детективний жанр, культура модернуАнотація
Концепт жертви є одним із базових філософських феноменів у просторі іудейсько-християнського світу. В культурі пізнього Модерну концепт жертви стає невід’ємною частиною більш глобального поняття гри між архетипами мисливця і жертви, що функціонує як культурний, психологічний і філософський регулятор суспільного життя. Зазначається, що певні типи людей більш схильні до віктимізації внаслідок дії своїх персональних якостей, а також зовнішнього впливу суспільства. Концепт, що розглядається, багатогранно відображено і проаналізовано в детективних текстах, оскільки він пов'язаний з метою цього художнього жанру, тобто відновленням порядку і справедливості, виявленням і покаранням винного. Концепт жертви слугує тригером для подальшого розгортання сюжету і процесу моральної і правової оцінки в уявленому, але реалістичному світі детективного тексту. Вказується, що скоєння злочину являє собою результат активного культурної, психологічної і емоційної взаємодії між злочинцем і його жертвою, де остання може сама спровокувати першого зробити екзистенціальний вибір, пов'язаний з агресією і порушенням закону. Крім того, концепт жертви відноситься не тільки до персонажів тексту детективного жанру, але й виходить за його межі і охоплює адресатів, які часто-густо виявляються жертвами культури суспільства споживання, яка вміло маніпулює свідомістю індивідів і груп, формуючи їх потреби і трансформуючи їх основні життєві цінності.Посилання
Amelin, G. Lekcii po filosofii literatury. Biblioteka Gumer. Access mode : http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/Amelin/04.php
Bern, Je. (2014) Igry, v kotorye igrajut ljudi : Psihologija chelovecheskih vzaimootnoshenij. Moskva : Jeksmo.
Bordilovskaja, N. Vystavku-triller pod nazvaniem «Hishhnik – zhertva» predstavil molodoj belorusskij hudozhnik Vasilij Zen'ko. Access mode : http://www.tvr.by/rus/culture.asp?id=45688
Vetlesen, A. Ju. (2010) Filosofija boli. Moskva : Progress-Tradicija.
Vul'f, K. (2008) Antropologija : Istorija, kul'tura, filosofija. Sankt-Peterburg : Izdatel'stvo SanktPeterburgskogo universiteta.
Gurevich, P. S. (2010) Filosofskaja antropologija : uchebnoe posobie. Moskva : Omega-L.
Kajua, R. (2007) Igry i ljudi. Stat'i i jesse po sociologii kul'tury. Moskva : OGI.
Kendjuhov, A. Filosofija marketinga i obshhestvo potreblenija : nachalo novoj civilizacii ili nachalo konca? Internet-izdanie "Ostrov". Access mode : www.ostro.org/articles/article-70222/
Markulan, Ja. Detektiv. Chto jeto takoe? Morfologija zhanra. Glavy iz knigi «Zarubezhnyj kinodetektiv». Access mode : www.ruthenia.ru/volsky/txt/markulan.doc
Popov, I. (2013) Kul'tury tochka NET. Moskva : Knigonosha.
Jashin, A. N. (2008) Idei gumanizma, spravedlivosti i zhertvennosti v pravozashhitnoj dejatel'nosti russkih advokatov XIX veka. Vestnik MGTU,T. 11, 4, 713–718.
Adorno, Th., Horkheimer, M. (1944) The Culture Industry : Enlightenment as Mass Deception. Access mode : http://marxists.org/reference/archive/adorno/1944/culture-industry.htm
Jeremy Bentham, The Works of Jeremy Bentham, published under the Superintendence of his Executor, John Bowring (Edinburgh : William Tait, 1838-1843). 11 vols. Vol. 1. 02.12.2014. Access mode : http://oll.libertyfund.org/titles/2009
Peter L. Berger. The Desecularization of the World : A Global Overview, in The Desecularization of the World : Resurgent Religion and World Politics, ed. Peter L. Berger (Grand Rapids : William B. Eerdmans Publishing Company, 1999).
Hans von Hentig, Remarks on the Interaction of Perpetrator and Victim, 31 Am. Inst. Crim. L. & Criminology, 303–309 (1940–1941).
Merriam Webster Dictionary. Access mode : http://www.merriam-webster.com/dictionary/sacrifice
Scaggs, J. (2005) Crime Fiction. London – New York, Routledge.
Sloterdijk, P. (1987) Critique of Cynical Reason. Theory and History of Literature, Volume 40. University of Minnesota Press. Minneapolis, London.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).