ТВОРЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ПІДЛІТКІВ

Марина Олександрівна Шопіна

Анотація


У даній статті був проведений порівняльний аналіз досліджень і публікацій із проблем роз- витку соціальної активності підлітків. Розглянуто вплив творчого потенціалу на формування со- ціальної активності учнів підліткового віку. Простежено сучасні тенденції дослідження проблеми розвитку соціальної активності підлітків засобами розвитку індивідуального творчого потенціалу. Визначено психологічні умови формування, ознаки, показники, істотні властивості та рівні соціальної активності учнів підліткового віку. Чітко визначено критерії прояву соціальної актив- ності її спрямованість, характер, інтенсивність. Соціально-комунікативна активність підлітків роз- глянута трьома великими блоками: стійкі внутрішньо-особистісні переконання, які формуються у процесі розвитку і виховання, активної взаємодії особистості з навколишнім світом і характери- зують її як суспільну істоту, забезпечуючи її самоцінність як індивідуальності; сам процес діяль- ності та умови і фактори ситуації, в якій діє індивід. Творчий потенціал розглянуто, як цілісна якість людини, соціальної за своєю сутністю, що виникає в процесі соціалізації та проявляється у творчій активності людини. Проаналізовано загальні характеристики прояву творчого потенціалу у формуванні соціальної активності підлітків.

Ключові слова


соціальна активність; творчий потенціал; соціалізація особистості; підліток; діяльність; спілкування; творча активність; соціальна позиція; соціальна адаптованість

Повний текст:

PDF

Посилання


Alferov, A. D. (2000) Psikhologiia razvitiia shkol'nika. Rostov na Donu: Feniks.

Anufriev, A. F., Kostromina, S. N. (2003) Kak preodolet' trudnosti v obuchenii detei: Prakticheskoe posobie. Moskva : Os'-89.

Bogoiavlenskaia, D. B. (1981) Puti k tvorchestvu. Moskva: Znanie.

Volkov, I. P. (1987) Aktivnost' i deiatel'nost'.Psikhologiia : uchebnik dlia institutov fizicheskoi kul'tury. Mokva, 20 –21.

Volkov, B. S., Volkova, N. V. (2004) Psikhologiia razvitiia cheloveka: uchebnoe posobie. Moskva: Akademicheskii Proekt.

Vygotskii, L. S. (1991) Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste : Psikhologicheskii ocherk. Moskva : Prosveshchenie.

Grudynin, B. O. (2004) Rozvytok tvorchoi' aktyvnosti uchniv zasobamy domashn'ogo eksperymentu v procesi vyvchennja molekuljarnoi' fizyky i termodynamiky v zagal'noosvitnij shkoli: avtoreferat na zdobuttja naukovogo stupenja kandydata pedagogichnyh nauk : spec. 13.00.04 «Teorija ta metodyka vyhovannja»; Nacional'nyj pedagogichnyj universytet imeni M.P. Dragomanova. Kyi'v.

Dorfman, L. Ia., Kovaleva, G. V. (1999) Osnovnye napravleniia issledovanii kreativnosti v nauke i iskusstve. Voprosy psikhologii, 2, 101–106.

Druzhinin, V. N. (2007) Psikhologiia obshchikh sposobnostei. Sankt-Peterburg: Piter. 10. Jermolova, V. M. (2004) Ocinjuvannja navchal'nyh dosjagnen' uchniv. Pochatkova shkola, 43, 5–7.

Katsnel'son, L. D. (1980) Formirovanie obshchestvennoi aktivnosti podrostkov v usloviiakh shkoly polnogo dnia : disertatsiia kandidata pedaogicheskikh nauk: 13.00.01 «Obshchaia pedagogika, istoriia pedagogiki i obrazovaniia», Leningrad.

Kiriliuk, A.S. (1985) Kategoriia «aktivnost'» : mirovozzrencheskie i metodologicheskie funktsii. Kyi'v : Naukova dumka.

Kyrylenko, S. V. (2006) Knyga zastupnyka dyrektora z vyhovnoi' roboty. Harkiv, 30–33.

Kyrychuk, V. O. (1998) Psyhologo-pedagogichni umovy stymuljuvannja social'no-komunikatyvnoi' aktyvnosti starshoklasnykiv: dysertacija kandydata pedaogycheskyh nauk: : 13.00.01. Kyi'v, 162– 178.

Kolesova, A. K. (1983) Obshchee v razlichnykh vidakh sotsial'noi aktivnosti. Formirovanie sotsial'no aktivnoi lichnosti v usloviiakh razvitogo sotsializma. Moskva, 47–55.

Kulagina, I. Iu., Koliutskii, V. N. (2004) Vozrastnaia psikhologiia. Uchebnoe posobie. Moskva : TTs «Sfera».

Maksymenko, (2000) S. D. Zagal'na psyhologija. Kyi'v : Forum.

Mal'kovskaia, T. N. (1974) Vospitanie sotsial'noi aktivnosti starshikh shkol'nikov: disertatsiia doktora pedagogicheskikh nauk : 13.00.01 «Obshchaia pedagogika, istoriia pedagogiki i obrazovaniia». Leningrad.

Mal'kovskaia, T. N. (1978) Sotsial'naia aktivnost' shkol'nikov i puti ee formirovaniia. Sovetskaia pedagogika, 5, 14–21.

Mitina, I. I. (1983) K voprosu ob upravlenii formirovaniem sotsial'no aktivnoi lichnosti shkol'nika v srednei obshcheobrazovatel'noi shkole. Formirovanie sotsial'no aktivnoi lichnosti v usloviiakh razvitogo sotsializma. Moskva, 127–136.

Molod' i dozvillja : Teorija, metodyka i praktyka roboty z pidlitkamy ta moloddju za miscem prozhyvannja. (1994) Bezpal'ko, O. V., Kaps'ka, A. J., Kujevda, V. T., Kyi'v.

Moljako, V.O., Muzyka, O.L. (1999) Osoblyvosti strategial'noi' organizacii' svidomosti tehnichno obdarovanoi' osobystosti. Duhovnist' jak osnova konsolidacii' suspil'stva. Mizhvidomchyj naukovyj zbirnyk. Kyi'v. : Instytut «Problemy ljudyny», T.16., 131–136.

Mukhina, V. S. (2004) Vozrastnaia psikhologiia: fenomenologiia razvitiia, detstvo, otrochestvo : Uchebnik . Moskva : Akademiia.

Nikitin, B. P. (1990) Stupen'ki tvorchestva ili razvivaiushchie igry. Moskva : Prosveshchenie.

Nikitina, A. V. (2001) Razvitie tvorcheskikh sposobnostei uchashchikhsia. Nachal'naia shkola,10, 34–39.

Nikolaenko, N. N. (2005) Psikhologiia tvorchestva: Uchebnoe posobie. Sankt-Peterburg: Rech'.

Parmenov A. A. (1985) Sotsial'naia aktivnost' lichnosti – vazhneishaia cherta sotsialisticheskogo obraza zhizni: avtoreferat dysertacii' na zdobuttja naukovogo stupenja kandydata fylosofs'kyh nauk: special'nist'. 09.00.03 “Social'na filosofija ta filosofija istorii' ” MGPI im. V. I. Lenina. Moskva.

Pet'ko L. V., Verezij, V. F. (1989) Pidlitok u riznovikovomu zagoni. Radjans'ka shkola, 6–12.

Ponomarev, Ia. A. (1988) Psikhologiia tvorchestva. Tendentsii razvitiia psikhologicheskoi nauki. Moskva: Nauka, 21–25. 30. Prikladnaia pedagogicheskaia psikhologiia (2007) Gi Lefransua. Sankt-Peterburg: Praim evroznak.

Problemy nauchnogo tvorchestva v sovremennoi psikhologii (1999) Moskva : Gumanitarnyi izdatel'skii tsentr VLADOS.

Psyhologija hudozhn'oi' tvorchosti: Hrestomatija (2003). Mins'k, Harvest.

Razvitie tvorcheskoi aktivnosti shkol'nikov (1991) Nauchno-issledovatel'skii institut obshchei i pedagogicheskoi psikhologi. Akademii pedagogicheskikh nauk SSSR. Moskva : Pedagogika.

Razumnikova, O. M., Shemelina, O. S. (1999) Lichnostnye i kognitivnye svoistva pri eksperimental'nom opredelenii urovnia kreativnosti. Voprosy psikhologii, 5, 130–139.

Rozhdestvenskaia, N. V. (1995) Psikhologiia khudozhestvennogo tvorchestva : Uchebnoe posobie. Sankt-Peterburgskii gosudarstvennyi universitet, Sankt-Peterburg.

Romanec' V. A. (2001) Psyhologija tvorchosti: Navchal'nyj posibnyk. Kyi'v : Lybid'.

Rychkov, A. K. (1983) Nekotorye metodologicheskie voprosy issledovaniia protsessa formirovaniia sotsial'no aktivnoi lichnosti v usloviiakh razvitogo sotsializma. Moskva : Sbornik nauchnykh trudov, 16–29.

Slastenin, V. A. (1983) O kriteriiakh formirovaniia sotsial'no aktivnoi lichnosti budushchego uchitelia. Formirovanie sotsial'no aktivnoi lichnosti v usloviiakh razvitogo sotsializma. Moskva : sbornik nauchnykh trudov, 147–162.

Seliverstova, E. A. (2002) Tvorcheskie zadaniia dlia raskrytiia individual'nykh sposobnostei uchashchikhsia. Nachal'naia shkola, 1, 54–57.

Sel'chenok K. V. (2006) Konstruktor tvorcheskoi svobody. Minsk : Kharvest.

Soldatova E. L., Lavrova, G. N. (2004) Psikhologiia razvitiia i vozrastnaia psikhologiia. Ontogenez i dizontogenez. Rostov-na-Donu : Feniks.

Startseva, L. A. (1984) Sotsial'naia aktivnost' lichnosti. Sotsialisticheskaia lichnost' i kul'tura. Sbornik nauchnykh trudov, Sverdlovsk, 121–130.

«Sub`ekt deiatel'nosti» v problematike tvorchestva (2002) Bogoiavlenskaia, D. B. Voprosy psikhologii, 2, 35–41.

Takman, B. U. (2002) Pedagogicheskaia psikhologiia: ot teorii k praktike. Moskva : Izdatel'skaia gruppa Progress.

Tarasjuk, S. O. (1999) Formuvannja social'no-komunikatyvnoi' aktyvnosti iz zatrymkoju psyhichnogo rozvytku v procesi korekcijnogo navchannja: avtoreferat dysertacii' na zdobuttja naukovogo stupenja kandydata psyhologichnyh nauk: spec. 19.00.05 «Social'na psyhologija», Kyi'v.

Trifonova, V. G., Makarova, N. V. (2000) Tvorcheskoe razvitie individual'nykh sposobnostei uchashchikhsia: kak ego obespechit'. Shkol'nye tekhnologii,6, 84–87.

Fel'dshtein, D. I. (2004) Psikhologiia vzrosleniia: Strukturno-soderzhatel'nye kharakteristiki protsessa razvitiia lichnosti : Izbrannye trudy, Moskva : MPSI : Flinta.

Tsygankov, V. G. (1983) Sredstva i metody nravstvennogo vospitaniia iunykh turistov v usloviiakh gornykh pokhodov : disertatsiia … kandidata pedagogicheskikh nauk: spetsial'nost' 13.00.01 «Obshchaia pedagogika, istoriia pedagogiki i obrazovaniia», Leningrad.

Khon, R. L. (2002) Pedagogicheskaia psikhologiia. Printsipy obucheniia. Moskva: Delovaia kniga.

Shapovalenko, I. V. (2004) Vozrastnaia psikhologiia. Moskva: Gardariki.

Iakovlev, V. G., Iakovlev, O.V. (1980) Printsipy sotsial'noi aktivnosti v analize iavlenii obshchestvennoi zhizni. Printsipy materialisticheskoi dіalektiki, Alma-Ata, 118–129.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Алферов А. Д. Психология развития школьника / А. Д. Алферов. – Ростов н/Д. : Феникс, 2000. – 738 с.

2. Ануфриев А. Ф. Как преодолеть трудности в обучении детей : Практич. пособ. / А. Ф. Ануфриев, С. Н. Костромина. – М. : Ось-89, 2003. – 272 с.

3. Богоявленская Д. Б. Пути к творчеству / Д. Б. Богоявленская. – М. : Знание, 1981. – 96 с.

4. Волков И. П. Активность и деятельность / И. П. Волков // Психология: учеб. для ин-тов физ. культуры / Под ред. В. М. Мельникова. – М. , 1987. – С. 20–21.

5. Волков Б. С. Психология развития человека : учеб. пособие / Б. С. Волков, Н. В. Волко- ва. – М. : Академический Проект, 2004. – 224 с.

6. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте : Психол. очерк. / Л. С. Выготский – М. : Просвещение, 1991. – 92 с.

7. Грудинін Б. О. Розвиток творчої активності учнів засобами домашнього експерименту в процесі вивчення молекулярної фізики і термодинаміки в загальноосвітній школі : автореф. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13. 00. 04 «Теорія та методика виховання» / Б. О. Грудинін; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – К. , 2004. – 21 с.

8. Дорфман Л. Я. Основные направления исследований креативности в науке и искусстве / Л. Я. Дорфман, Г. В. Ковалѐва. // Вопросы психологии. – 1999. – № 2. – С. 101–106.

9. Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В. Н. Дружинин. – СПб. : Питер, 2007. – 368 с.

10. Єрмолова В. М. Оцінювання навчальних досягнень учнів / В. М. Єрмолова // Початкова школа. – 2004. – № 43. – С. 5–7.

11. Кацнельсон Л. Д. Формирование общественной активности подростков в условиях школы полного дня : дис. канд. пед. наук: 13. 00. 01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Л. Д. Кацнельсон. – Л. , 1980. – 210 с.

12. Кирилюк А. С. Категория «активность» : мировоззренческие и методологические функции / А. С. Кирилюк. – К. : Наукова думка, 1985. – 126 с.

13. Кириленко С. В. Книга заступника директора з виховної роботи / С. В. Кириленко. – Харків, 2006. – С. 30–33.

14. Киричук В. О. Психолого-педагогічні умови стимулювання соціально-комунікативної актив- ності старшокласників : дис. канд. пед. наук : 13. 00. 01 / В. О. Киричук – К. , 1998. – С. 162–178.

15. Колесова А. К. Общее в различных видах социальной активности // Формирование социа- льно активной личности в условиях развитого социализма / А. К. Колесова. – М. , 1983. – С. 47–55.

16. Кулагина И. Ю. Возрастная психология / И. Ю. Кулагина, В. Н. Колюцкий : Учеб пос. – М. : ТЦ «Сфера», 2004. – 464 с.

17. Максименко С. Д. Загальна психологія / С. Д. Максименко – К. : Форум, 2000. – 543 с.

18. Мальковская Т. Н. Воспитание социальной активности старших школьников : дис. д-ра пед. наук : 13. 00. 01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Т. Н. Мальковская. – Л. , 1974. – 518 с.

19. Мальковская Т. Н. Социальная активность школьников и пути еѐ формирования / Т. Н. Мальковская // Советская педагогика. – 1978. – № 5. – С. 14–21.

20. Митина И. И. К вопросу об управлении формированием социально активной личности школьника в средней общеобразовательной школе / И. И. Митина // Формирование социально активной личности в условиях развитого социализма. – М. , 1983. – С. 127–136.

21. Молодь і дозвілля : Теорія, методика і практика роботи з підлітками та молоддю за місцем проживання / О. В. Безпалько, А. Й. Капська, В. Т. Куєвда та ін. – К. , 1994. – 125 с.

22. Моляко В. О. , Музика О. Л. Особливості стратегіальної організації свідомості технічно обдарованої особистості / В. А. Моляко // Духовність як основа консолідації суспільства. Міжвідомчий науковий збірник. – К. : Інститут «Проблеми людини», 1999. – Т. 16. – С. 131– 136.

23. Мухина В. С. Возрастная психология : феноменология развития, детство, отрочество : Учебник / В. С. Мухина. – М. : Академия, 2004. – 456 с.

24. Никитин Б. П. Ступеньки творчества или развивающие игры/ Б. П. Никитин – М. : Про- свещение, 1990. – 160 с.

25. Никитина А. В. Развитие творческих способностей учащихся / А. В. Никитина // Начальная школа. – 2001. – № 10. – С. 34–39.

26. Николаенко Н. Н. Психология творчества / Н. Н. Николаенко. – СПб. : Речь, 2005. – 277 с.

27. Парменов А. А. Социальная активность личности – важнейшая черта социалистического образа жизни : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. филос. наук : спец. 09. 00. 03 «Соціальна філософія та філософія історії» / МГПИ им. В. И. Ленина. – М., 1985. – 16 с.

28. Петько Л. В. Підліток у різновіковому загоні / Л. В. Петько, В. Ф. Верезій // Рад. школа. – 1989. – С. 6–12.

29. Пономарев Я. А. Психология творчества // Тенденции развития психологической науки / Я. А. Пономарев. – М. : Наука, 1988. – С. 21–25.

30. Прикладная педагогическая психология / Ги Лефрансуа. – СПб. : Прайм еврознак, 2007. – 442 с. 31. Проблемы научного творчества в современной психологии. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. – 512 с.

32. Психологія художньої творчості : Хрестоматія / Під ред. К. В. Сельченок. – Мінськ : Хар- вест, 2003. – 752 с.

33. Развитие творческой активности школьников / Под ред. А. М. Матюшина ; Науч.-исслед. ин-т общей и пед. психологи. Акад. пед. наук СССР. – М. : Педагогика, 1991. –160 с.

34. Разумникова О. М. Личностные и когнитивные свойства при экспериментальном определении уровня креативности / О. М. Разумникова, О. С. Шемелина // В опросы психоло- гии. – 1999. – № 5. – С. 130–139.

35. Рождественская Н. В. Психология художественного творчества : Учеб. пособие / Н. В. Рождественская. – СПб. : С-Петербург. гос. ун-т., 1995. – 270 с.

36. Романець В. А. Психологія творчості : Навч. посіб. / В. А. Романець. – К. : Либідь 2001. – 288 с.

37. Рычков А. К. Некоторые методологические вопросы исследования процесса формирова- ния социально активной личности в условиях развитого социализма / А. К. Рычков. – М. : Наука ,1983. – С. 16–29.

38. Сластенин В. А. О критериях формирования социально активной личности будущего учителя // Формирование социально активной личности в условиях развитого социализма / В. А. Сластенин. – М. : Просвещение, 1983. – С. 147–162.

39. Селиверстова Е. А. Творческие задания для раскрытия индивидуальных способностей учащихся / Е. А. Селиверстова // Начальная школа. – 2002. – № 1. – С. 54–57.

40. Сельченок К. В. Конструктор творческой свободы / К. В. Сельченок. – Минск : Харвест, 2006. – 608 с.

41. Солдатова Е. Л. Психология развития и возрастная психология. Онтогенез и дизонтогенез / Е. Л. Солдатова, Г. Н. Лаврова. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2004. – 384 с.

42. Старцева Л. А. Социальная активность личности // Социалистическая личность и культура / Л. А. Старцева. – Свердловске, 1984. – С. 121- 130.

43. «Субъект деятельности» в проблематике творчества // Богоявленская Д. Б. Вопросы пси- хологии. – 2002. – № 2. – С. 35–41.

44. Такман Б. У. Педагогическая психология : от теории к практике / Б. У. Такман. – М. : Изд. группа Прогресс, 2002. – 572 с.

45. Тарасюк С. О. Формування соціально-комунікативної активності із затримкою психічного розвитку в процесі корекційного навчання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19. 00. 05 «Социальная психология» / С. О. Тарасюк. – К. , 1999. – 19 с.

46. Трифонова В. Г. Творческое развитие индивидуальных способностей учащихся : как его обес- печить / В. Г. Трифонова, Н. В. Макарова // Школьные технологии. – 2000. – № 6. – С. 84–87.

47. Фельдштейн Д. И. Психология взросления : Структурно-содержательные характеристики процесса развития личности : Избранные труды / Д. И. Фельдштейн – М. : Флинта, 2004. – 672 с.

48. Цыганков В. Г. Средства и методы нравственного воспитания юных туристов в условиях горных походов: дис. … канд. пед. наук: спец. 13. 00. 01 «Общая педагогика, история пе- дагогики и образования» / В. Г. Цыганков. – Л. , 1983. – 231 с.

49. Хон Р. Л. Педагогическая психология. Принципы обучения / Р. Л. Хон – М. : Деловая книга, 2002. – 736 с.

50. Шаповаленко И. В. Возрастная психология / И. В. Шаповаленко. – М. : Гардарики, 2004. – 349 с.

51. Яковлев В. Г. Принципы социальной активности в анализе явлений общественной жизни / В. Г. Яковлев, О. В. Яковлев // Принципы материалистической диалектики. – Алма-Ата, 1980. – С. 118–129.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.