ТВОРЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ПІДЛІТКІВ
Ключові слова:
соціальна активність, творчий потенціал, соціалізація особистості, підліток, діяльність, спілкування, творча активність, соціальна позиція, соціальна адаптованістьАнотація
У даній статті був проведений порівняльний аналіз досліджень і публікацій із проблем роз- витку соціальної активності підлітків. Розглянуто вплив творчого потенціалу на формування со- ціальної активності учнів підліткового віку. Простежено сучасні тенденції дослідження проблеми розвитку соціальної активності підлітків засобами розвитку індивідуального творчого потенціалу. Визначено психологічні умови формування, ознаки, показники, істотні властивості та рівні соціальної активності учнів підліткового віку. Чітко визначено критерії прояву соціальної актив- ності її спрямованість, характер, інтенсивність. Соціально-комунікативна активність підлітків роз- глянута трьома великими блоками: стійкі внутрішньо-особистісні переконання, які формуються у процесі розвитку і виховання, активної взаємодії особистості з навколишнім світом і характери- зують її як суспільну істоту, забезпечуючи її самоцінність як індивідуальності; сам процес діяль- ності та умови і фактори ситуації, в якій діє індивід. Творчий потенціал розглянуто, як цілісна якість людини, соціальної за своєю сутністю, що виникає в процесі соціалізації та проявляється у творчій активності людини. Проаналізовано загальні характеристики прояву творчого потенціалу у формуванні соціальної активності підлітків.Посилання
Alferov, A. D. (2000) Psikhologiia razvitiia shkol'nika. Rostov na Donu: Feniks.
Anufriev, A. F., Kostromina, S. N. (2003) Kak preodolet' trudnosti v obuchenii detei: Prakticheskoe posobie. Moskva : Os'-89.
Bogoiavlenskaia, D. B. (1981) Puti k tvorchestvu. Moskva: Znanie.
Volkov, I. P. (1987) Aktivnost' i deiatel'nost'.Psikhologiia : uchebnik dlia institutov fizicheskoi kul'tury. Mokva, 20 –21.
Volkov, B. S., Volkova, N. V. (2004) Psikhologiia razvitiia cheloveka: uchebnoe posobie. Moskva: Akademicheskii Proekt.
Vygotskii, L. S. (1991) Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste : Psikhologicheskii ocherk. Moskva : Prosveshchenie.
Grudynin, B. O. (2004) Rozvytok tvorchoi' aktyvnosti uchniv zasobamy domashn'ogo eksperymentu v procesi vyvchennja molekuljarnoi' fizyky i termodynamiky v zagal'noosvitnij shkoli: avtoreferat na zdobuttja naukovogo stupenja kandydata pedagogichnyh nauk : spec. 13.00.04 «Teorija ta metodyka vyhovannja»; Nacional'nyj pedagogichnyj universytet imeni M.P. Dragomanova. Kyi'v.
Dorfman, L. Ia., Kovaleva, G. V. (1999) Osnovnye napravleniia issledovanii kreativnosti v nauke i iskusstve. Voprosy psikhologii, 2, 101–106.
Druzhinin, V. N. (2007) Psikhologiia obshchikh sposobnostei. Sankt-Peterburg: Piter. 10. Jermolova, V. M. (2004) Ocinjuvannja navchal'nyh dosjagnen' uchniv. Pochatkova shkola, 43, 5–7.
Katsnel'son, L. D. (1980) Formirovanie obshchestvennoi aktivnosti podrostkov v usloviiakh shkoly polnogo dnia : disertatsiia kandidata pedaogicheskikh nauk: 13.00.01 «Obshchaia pedagogika, istoriia pedagogiki i obrazovaniia», Leningrad.
Kiriliuk, A.S. (1985) Kategoriia «aktivnost'» : mirovozzrencheskie i metodologicheskie funktsii. Kyi'v : Naukova dumka.
Kyrylenko, S. V. (2006) Knyga zastupnyka dyrektora z vyhovnoi' roboty. Harkiv, 30–33.
Kyrychuk, V. O. (1998) Psyhologo-pedagogichni umovy stymuljuvannja social'no-komunikatyvnoi' aktyvnosti starshoklasnykiv: dysertacija kandydata pedaogycheskyh nauk: : 13.00.01. Kyi'v, 162– 178.
Kolesova, A. K. (1983) Obshchee v razlichnykh vidakh sotsial'noi aktivnosti. Formirovanie sotsial'no aktivnoi lichnosti v usloviiakh razvitogo sotsializma. Moskva, 47–55.
Kulagina, I. Iu., Koliutskii, V. N. (2004) Vozrastnaia psikhologiia. Uchebnoe posobie. Moskva : TTs «Sfera».
Maksymenko, (2000) S. D. Zagal'na psyhologija. Kyi'v : Forum.
Mal'kovskaia, T. N. (1974) Vospitanie sotsial'noi aktivnosti starshikh shkol'nikov: disertatsiia doktora pedagogicheskikh nauk : 13.00.01 «Obshchaia pedagogika, istoriia pedagogiki i obrazovaniia». Leningrad.
Mal'kovskaia, T. N. (1978) Sotsial'naia aktivnost' shkol'nikov i puti ee formirovaniia. Sovetskaia pedagogika, 5, 14–21.
Mitina, I. I. (1983) K voprosu ob upravlenii formirovaniem sotsial'no aktivnoi lichnosti shkol'nika v srednei obshcheobrazovatel'noi shkole. Formirovanie sotsial'no aktivnoi lichnosti v usloviiakh razvitogo sotsializma. Moskva, 127–136.
Molod' i dozvillja : Teorija, metodyka i praktyka roboty z pidlitkamy ta moloddju za miscem prozhyvannja. (1994) Bezpal'ko, O. V., Kaps'ka, A. J., Kujevda, V. T., Kyi'v.
Moljako, V.O., Muzyka, O.L. (1999) Osoblyvosti strategial'noi' organizacii' svidomosti tehnichno obdarovanoi' osobystosti. Duhovnist' jak osnova konsolidacii' suspil'stva. Mizhvidomchyj naukovyj zbirnyk. Kyi'v. : Instytut «Problemy ljudyny», T.16., 131–136.
Mukhina, V. S. (2004) Vozrastnaia psikhologiia: fenomenologiia razvitiia, detstvo, otrochestvo : Uchebnik . Moskva : Akademiia.
Nikitin, B. P. (1990) Stupen'ki tvorchestva ili razvivaiushchie igry. Moskva : Prosveshchenie.
Nikitina, A. V. (2001) Razvitie tvorcheskikh sposobnostei uchashchikhsia. Nachal'naia shkola,10, 34–39.
Nikolaenko, N. N. (2005) Psikhologiia tvorchestva: Uchebnoe posobie. Sankt-Peterburg: Rech'.
Parmenov A. A. (1985) Sotsial'naia aktivnost' lichnosti – vazhneishaia cherta sotsialisticheskogo obraza zhizni: avtoreferat dysertacii' na zdobuttja naukovogo stupenja kandydata fylosofs'kyh nauk: special'nist'. 09.00.03 “Social'na filosofija ta filosofija istorii' ” MGPI im. V. I. Lenina. Moskva.
Pet'ko L. V., Verezij, V. F. (1989) Pidlitok u riznovikovomu zagoni. Radjans'ka shkola, 6–12.
Ponomarev, Ia. A. (1988) Psikhologiia tvorchestva. Tendentsii razvitiia psikhologicheskoi nauki. Moskva: Nauka, 21–25. 30. Prikladnaia pedagogicheskaia psikhologiia (2007) Gi Lefransua. Sankt-Peterburg: Praim evroznak.
Problemy nauchnogo tvorchestva v sovremennoi psikhologii (1999) Moskva : Gumanitarnyi izdatel'skii tsentr VLADOS.
Psyhologija hudozhn'oi' tvorchosti: Hrestomatija (2003). Mins'k, Harvest.
Razvitie tvorcheskoi aktivnosti shkol'nikov (1991) Nauchno-issledovatel'skii institut obshchei i pedagogicheskoi psikhologi. Akademii pedagogicheskikh nauk SSSR. Moskva : Pedagogika.
Razumnikova, O. M., Shemelina, O. S. (1999) Lichnostnye i kognitivnye svoistva pri eksperimental'nom opredelenii urovnia kreativnosti. Voprosy psikhologii, 5, 130–139.
Rozhdestvenskaia, N. V. (1995) Psikhologiia khudozhestvennogo tvorchestva : Uchebnoe posobie. Sankt-Peterburgskii gosudarstvennyi universitet, Sankt-Peterburg.
Romanec' V. A. (2001) Psyhologija tvorchosti: Navchal'nyj posibnyk. Kyi'v : Lybid'.
Rychkov, A. K. (1983) Nekotorye metodologicheskie voprosy issledovaniia protsessa formirovaniia sotsial'no aktivnoi lichnosti v usloviiakh razvitogo sotsializma. Moskva : Sbornik nauchnykh trudov, 16–29.
Slastenin, V. A. (1983) O kriteriiakh formirovaniia sotsial'no aktivnoi lichnosti budushchego uchitelia. Formirovanie sotsial'no aktivnoi lichnosti v usloviiakh razvitogo sotsializma. Moskva : sbornik nauchnykh trudov, 147–162.
Seliverstova, E. A. (2002) Tvorcheskie zadaniia dlia raskrytiia individual'nykh sposobnostei uchashchikhsia. Nachal'naia shkola, 1, 54–57.
Sel'chenok K. V. (2006) Konstruktor tvorcheskoi svobody. Minsk : Kharvest.
Soldatova E. L., Lavrova, G. N. (2004) Psikhologiia razvitiia i vozrastnaia psikhologiia. Ontogenez i dizontogenez. Rostov-na-Donu : Feniks.
Startseva, L. A. (1984) Sotsial'naia aktivnost' lichnosti. Sotsialisticheskaia lichnost' i kul'tura. Sbornik nauchnykh trudov, Sverdlovsk, 121–130.
«Sub`ekt deiatel'nosti» v problematike tvorchestva (2002) Bogoiavlenskaia, D. B. Voprosy psikhologii, 2, 35–41.
Takman, B. U. (2002) Pedagogicheskaia psikhologiia: ot teorii k praktike. Moskva : Izdatel'skaia gruppa Progress.
Tarasjuk, S. O. (1999) Formuvannja social'no-komunikatyvnoi' aktyvnosti iz zatrymkoju psyhichnogo rozvytku v procesi korekcijnogo navchannja: avtoreferat dysertacii' na zdobuttja naukovogo stupenja kandydata psyhologichnyh nauk: spec. 19.00.05 «Social'na psyhologija», Kyi'v.
Trifonova, V. G., Makarova, N. V. (2000) Tvorcheskoe razvitie individual'nykh sposobnostei uchashchikhsia: kak ego obespechit'. Shkol'nye tekhnologii,6, 84–87.
Fel'dshtein, D. I. (2004) Psikhologiia vzrosleniia: Strukturno-soderzhatel'nye kharakteristiki protsessa razvitiia lichnosti : Izbrannye trudy, Moskva : MPSI : Flinta.
Tsygankov, V. G. (1983) Sredstva i metody nravstvennogo vospitaniia iunykh turistov v usloviiakh gornykh pokhodov : disertatsiia … kandidata pedagogicheskikh nauk: spetsial'nost' 13.00.01 «Obshchaia pedagogika, istoriia pedagogiki i obrazovaniia», Leningrad.
Khon, R. L. (2002) Pedagogicheskaia psikhologiia. Printsipy obucheniia. Moskva: Delovaia kniga.
Shapovalenko, I. V. (2004) Vozrastnaia psikhologiia. Moskva: Gardariki.
Iakovlev, V. G., Iakovlev, O.V. (1980) Printsipy sotsial'noi aktivnosti v analize iavlenii obshchestvennoi zhizni. Printsipy materialisticheskoi dіalektiki, Alma-Ata, 118–129.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2014 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).