ПРОСТІР МЕТОДОЛОГІЧНОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ ІСТОРІЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ПСИХОЛОГІЇ ОСОБИСТОСТІ
Ключові слова:
історія психології, психологія особистості, методологіяАнотація
Статтю присвячено структуруванню методологічних проблем, пов'язаних з вивченням вітчизняних традицій у психології особистості. Застосовується принцип «методологічного плюралізму» (Л.М.Лопатін, І.П.Маноха, В.А.Роменець, П.Фейерабенд, Г.І.Челпанов та ін.). Запропоновано модель простору методологічних проблем історії вітчизняної психології особистості. У моделі виділяються такі сфери проблем: 1) психології особистості; 2) історії психології; 3) стосовні до вітчизняного контексту. Суть даних проблем – у невиправданому звуженні поля можливих досліджень. Рішення їх лежить на шляхах максимально широкого визначення особистості, максимально широкого бачення історико-психологічного процесу, а також системного бачення історичних меж вітчизняної науки. Максимально широке визначення особистості передбачає її розгляд як інтегрального явища індивідуальної психіки, безвідносно до питання про походження. Широке бачення історико-психологічного процесу передбачає змістовне включення в його рамки на рівноправній основі не тільки «наукової» психології, але і філософської (метафізичної) психології. Таким вимогам задовольняє культурологічний підхід у історії психології (В.А.Роменець, І.П.Маноха). Системне бачення історичних меж вітчизняної науки передбачає подолання помилки «презентизму», при якій давні культурно-історичні події розглядаються не у власних смислових контекстах, а в обмежувальних рамках більш пізніх контекстів, сутнісно їм чужих.
Посилання
Introduction to Psychology (1996). Moscow: Akademia (In Russian).
Rybalka, V. V. (2006). Theories of personality in domestic psychology. Kyiv: ІPPPO APN Ukraine (In Ukrainian).
Rybalka, V. V. (2009). Theories of personality in domestic psychology and pedagogy. Odesa: Vyd-vo Bukajev Vadim Vіktorovich (In Ukrainian).
Ribalka, V. V. (2015). Theories of personality in russian philosophy, psychology and pedagogy. Zhitomir: Izd-vo ZHGU im. I. Franko (In Russian).
Tatenko, V. A. (1996). Psychology in the subject dimension. Kyiv: Prosvita (In Russian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).