РІВЕНЬ РОЗВИТКУ КОМПОНЕНТІВ ФАСИЛІТАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ СІЛЬСЬКИХ ТА МІСЬКИХ ШКІЛ

Катерина Олександрівна Шевченко

Анотація


Стаття присвячена опису емпіричного дослідження рівня розвитку фасилітативної компетентності як стрижневої ознаки професіоналізму педагога гуманістичного спрямування у педагогів сільських та міських шкіл.

На основі теоретичного аналізу зарубіжної й вітчизняної літератури був складений комплекс психодіагностичних методик для дослідження компонентів фасилітативної компетентності

В дослідженні взяли участь 33 педагоги із досвідом роботи, які працюють у гімназії «Академія» м. Києва та Бабинецькій ЗОШ І-ІІІ ступенів Бородянського району Київської області. У результаті статистичного та кореляційного аналізу отриманих даних підтверджено гіпотезу щодо таких складових фасилітативної компетентності педагога як емпатія, здатність до самокерівництва, прагнення до особистісного розвитку, автономність, впевненість у собі, толерантність до невизначеності, самоефективність, осмисленість життя і психологічне благополуччя, фрустраційна толерантність, здатність до комунікативного контролю.

 


Ключові слова


педагогічна фасилітація; вчитель-фасилітатор; фасилітативна компетентність; компоненти фасилітативної компетентності педагога

Повний текст:

PDF

Посилання


Avdeeva, I.N. (2012). Psychological characteristic of facilitative pedagogical technologies. Part 1: Subject orientation. Gorizonty obrazovanija, №2 (35), 37-43 (In Russian).

Zhizhina, I.V. (2000). Psihologicheskie osobennosti razvitija fasilitacii pedagoga [Psychological features of teacher facilitation development (PhD dissertation)]. Ekaterinburg.

Istratova, O.N. and Eksakusto, T.V. (2006). Metodika KOS (V.V. Sinjavskogo i B.A. Fedorishina) [Methodology CBS (of V.V. Sinyavsky and B.A. Fedorishin)]. Psihodiagnostika: kollekcija luchshih testov, 339-344.

Kondrashykhina, O.O. (2004). Forming the ability for facilitative influence in future practical psychologists (PhD Dissertation), Kyiv (In Ukrainian).

Leont'ev, D. A. ( 2000). Test cmyslozhyznennykh oryentatsyj (SZhO) [Test of life meaning orientations]. Moskva: Smysl.

Soldatova, G.U. and Shajgerovoj, L.A. (2008). Psihodiagnostika tolerantnosti lichnosti [Psychodiagnosis of personality tolerance]. Moscow, Smysl.

Rogov E.I. (2003). Handbook of Practical Psychology. Moscow, Vlados-Press (In Russian).

Rogers, C.R. and Freiberg, H.J. (2002). Freedom to learn. Moscow, Smysl (In Russian).

Savel'eva S.S. (2012). Pedagogicheskie uslovija formirovanija professional'noj kompetentnosti uchitelja v obrazovatel'nom processe vuza [Pedagogical conditions of formation of teacher professional competence in the high school educational process], Voskresensk: Kolomna.

Sobchik, L.N. (1990). Methods of psychological diagnosis. Issue 3. Diagnosis of interpersonal relations. A modified version of the interpersonal diagnosis of T. Leary. Moskow (In Russian).

Stolin, V.V. and Pantileev, S.R. (1988). Oprosnik samootnoshenija [The questionnaire of the self relations]. Praktikum po psihodiagnostike: Psihodiagnosticheskie materialy, Moscow, 123-130.

Shahmatova, O.N. (2006). Pedagogicheskaja fasilitacija: osobennosti formirovanija i razvitija [Pedagogical facilitation: features of formation and development]. Nauchnye issledovanija v obrazovanii, 3, 118-125.

Shvarcer, R. and Erusalem, M. and Romek, V. (1996). Russkaja versija shkaly obshhej samojeffektivnosti R. Shvarcera i M. Erusalema [Russian version of the general self-efficacy scale of R. Schwarzer and M. Erusalem]. Inostrannaja psihologija, 7, 71-77.

Shevelenkova, T.D. and Fesenko, T.P. (2005). Psihologicheskoe blagopoluchie lichnosti [Psychological wellbeing of the individual]. Psihologicheskaja diagnostika, 3, 95-121.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Авдеева И.Н. Психологическая характеристика фасилитативных педагогических технологий. Часть 1: Субъектная направленность / И.Н. Авдеева // Горизонты образования. – №2 (35). – 2012. – С.37-43.

2. Жижина И.В. Психологические особенности развития фасилитации педагога: дис. …канд. психол. наук: 19.00.07 «Педагогическая психология» / И.В. Жижина. – Екатеринбург, 2000. – 153 c. 

3. Истратова О.Н. Методика КОС (В.В. Синявского и Б.А. Федоришина) / О.Н. Истратова, Т.В. Эксакусто. – Ростов-на-Дону, 2006 // Психодиагностика: коллекция лучших тестов / О.Н. Истратова, Т.В. Эксакусто. – Издание 3-е. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2006. – С. 339-344.

4. Кондрашихіна О.О. Формування здатності до фасилітаційних впливів у майбутніх практичних психологів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук: / О.О. Кондрашихіна. – К., 2004. – 20 с.

5. Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентации (СЖО): 2-е изд. / Д.А. Леонтьев – М.: Смысл, 2000. – 18 с.

6. Психодиагностика толерантности личности / Под ред. Г.У. Солдатовой, Л.А. Шайгеровой. – М.: Смысл, 2008. –172 с.

7. Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога: Учеб. пособие: В 2 кн. – М.: Владос-Пресс, 2003. – Кн. 2: Работа психолога со взрослыми. Коррекционные приемы и упражнения. – 480 с.

8. Роджерс К. Свобода учиться / К. Роджерс, Дж. Фрейберг. – М.: Смысл, 2002. – 527 с.

9. Савельева С.С. Педагогические условия формирования профессиональной компетентности учителя в образовательном процессе вуза: монография / С.С. Савельева. – Воскресенск, 2012

10. Собчик Л.Н. Методы психологической диагностики. Вып. 3. Диагностика межличностных отношений. Модифицированный вариант интерперсональной диагностики Т. Лири. Метод. руководство/ Л.Н. Собчик. — М., 1990.

11. Столин В.В., Пантилеев С.Р. Опросник самоотношения / В.В. Столин, С.Р. Пантилеев // Практикум по психодиагностике: Психодиагностические материалы. М., 1988. С. 123-130.

12. Шахматова О.Н. Педагогическая фасилитация: особенности формирования и развития / О.Н. Шахматова // Научные исследования в образовании. — 2006., № 3. — С. 118-125.

13. Шварцер Р., Ерусалем М., Ромек В. Русская версия шкалы общей самоэффективности Р. Шварцера и М. Ерусалема / Р. Шварцер, М. Ерусалем, В. Ромек // Иностранная психология. – 1996. - № 7. – С. 71-77.

14. Шевеленкова Т.Д., Фесенко Т.П. Психологическое благополучие личности / Т.Д. Шевеленкова, Т.П. Фесенко // Психологическая диагностика, 2005 г., №3, стр. 95-121.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.