РІВЕНЬ РОЗВИТКУ КОМПОНЕНТІВ ФАСИЛІТАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ СІЛЬСЬКИХ ТА МІСЬКИХ ШКІЛ

Автор(и)

  • Катерина Олександрівна Шевченко Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, Україна

Ключові слова:

педагогічна фасилітація, вчитель-фасилітатор, фасилітативна компетентність, компоненти фасилітативної компетентності педагога

Анотація

Стаття присвячена опису емпіричного дослідження рівня розвитку фасилітативної компетентності як стрижневої ознаки професіоналізму педагога гуманістичного спрямування у педагогів сільських та міських шкіл.

На основі теоретичного аналізу зарубіжної й вітчизняної літератури був складений комплекс психодіагностичних методик для дослідження компонентів фасилітативної компетентності

В дослідженні взяли участь 33 педагоги із досвідом роботи, які працюють у гімназії «Академія» м. Києва та Бабинецькій ЗОШ І-ІІІ ступенів Бородянського району Київської області. У результаті статистичного та кореляційного аналізу отриманих даних підтверджено гіпотезу щодо таких складових фасилітативної компетентності педагога як емпатія, здатність до самокерівництва, прагнення до особистісного розвитку, автономність, впевненість у собі, толерантність до невизначеності, самоефективність, осмисленість життя і психологічне благополуччя, фрустраційна толерантність, здатність до комунікативного контролю.

 

Біографія автора

Катерина Олександрівна Шевченко, Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України

аспірант

Посилання

Avdeeva, I.N. (2012). Psychological characteristic of facilitative pedagogical technologies. Part 1: Subject orientation. Gorizonty obrazovanija, №2 (35), 37-43 (In Russian).

Zhizhina, I.V. (2000). Psihologicheskie osobennosti razvitija fasilitacii pedagoga [Psychological features of teacher facilitation development (PhD dissertation)]. Ekaterinburg.

Istratova, O.N. and Eksakusto, T.V. (2006). Metodika KOS (V.V. Sinjavskogo i B.A. Fedorishina) [Methodology CBS (of V.V. Sinyavsky and B.A. Fedorishin)]. Psihodiagnostika: kollekcija luchshih testov, 339-344.

Kondrashykhina, O.O. (2004). Forming the ability for facilitative influence in future practical psychologists (PhD Dissertation), Kyiv (In Ukrainian).

Leont'ev, D. A. ( 2000). Test cmyslozhyznennykh oryentatsyj (SZhO) [Test of life meaning orientations]. Moskva: Smysl.

Soldatova, G.U. and Shajgerovoj, L.A. (2008). Psihodiagnostika tolerantnosti lichnosti [Psychodiagnosis of personality tolerance]. Moscow, Smysl.

Rogov E.I. (2003). Handbook of Practical Psychology. Moscow, Vlados-Press (In Russian).

Rogers, C.R. and Freiberg, H.J. (2002). Freedom to learn. Moscow, Smysl (In Russian).

Savel'eva S.S. (2012). Pedagogicheskie uslovija formirovanija professional'noj kompetentnosti uchitelja v obrazovatel'nom processe vuza [Pedagogical conditions of formation of teacher professional competence in the high school educational process], Voskresensk: Kolomna.

Sobchik, L.N. (1990). Methods of psychological diagnosis. Issue 3. Diagnosis of interpersonal relations. A modified version of the interpersonal diagnosis of T. Leary. Moskow (In Russian).

Stolin, V.V. and Pantileev, S.R. (1988). Oprosnik samootnoshenija [The questionnaire of the self relations]. Praktikum po psihodiagnostike: Psihodiagnosticheskie materialy, Moscow, 123-130.

Shahmatova, O.N. (2006). Pedagogicheskaja fasilitacija: osobennosti formirovanija i razvitija [Pedagogical facilitation: features of formation and development]. Nauchnye issledovanija v obrazovanii, 3, 118-125.

Shvarcer, R. and Erusalem, M. and Romek, V. (1996). Russkaja versija shkaly obshhej samojeffektivnosti R. Shvarcera i M. Erusalema [Russian version of the general self-efficacy scale of R. Schwarzer and M. Erusalem]. Inostrannaja psihologija, 7, 71-77.

Shevelenkova, T.D. and Fesenko, T.P. (2005). Psihologicheskoe blagopoluchie lichnosti [Psychological wellbeing of the individual]. Psihologicheskaja diagnostika, 3, 95-121.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-14

Номер

Розділ

Психологія