ДИНАМІКА ЦІННІСНИХ ТА СМИСЛОЖИТТЄВИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Москаленко Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5727-5169

Ключові слова:

ціннісні орієнтації, смисложиттєві орієнтації, розвиток особистості, технічна спеціальність, цінності

Анотація

В статті розглянуто особливості ціннісних та смисложиттєвих орієнтацій  та їх розвиток у студентів технічних спеціальностей протягом періоду навчання у вищій школі. Визначено, що в юнацькому віці активно розвиваються такі новоутворення як, готовність особистості до самовизначення, почуття відповідальності за власне майбутнє, розвиток самоосвіти та самопізнання, тобто вирішення питання ідентичності в професійній сфері, у сфері сімейних відносин і в особистісному розвитку.

Для визначення особливостей побудови ціннісної структури студентів технічної спрямованості вибрано адекватні діагностичні методики, а для опрацювання та подання отриманих результатів застосовано критерій Стьюдента та метод кластерного аналізу.

З’ясовано, що найбільш пріоритетними цінностями для студентів є цінності досягнень та особистісні або престижно-егоїстичні цінності, які зберігають своє домінуюче значення. Найнижчі показники отримали цінності суспільно-соціальні, які певною мірою набувають значення для студентів, що обумовлено потребою встановлення соціальних зв’язків та усвідомленням вітальних цінностей. Деякі показники свідчать про наявність суперечностей та внутрішніх конфліктів особистості і демонструють розвиток «Я-образу» особистості студента.

 Дослідження смисложиттєвих орієнтацій студентів показало, що у студентів початкових курсів при певному рівні осмисленості життя, існує проблема наявності мети в житті, а також невіра у власні сили, щодо контролю власного життя, яка зміцнюється та зростає у випускників і виявляється в усвідомленості сутності власного існування, відповідальності та цілеспрямованості.

 

Біографія автора

Ольга Володимирівна Москаленко, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

викладач кафедри психології та педагогіки НТУУ "КПІ"

Посилання

Bubnova, S. S. (1995). Metodyka dyahnostyky tsennostnykh oryentatsyj lychnosty [Methods for diagnostics of value orientations of the personality]. Moscow.

Dubovytskaia, E. A. (2010). Yunosheskyj vozrast, osobennosty y problemy razvytyia [Youth age, characteristics and problems of development]. Visnyk Kyivs'koho instytutu biznesu ta tekhnolohij, 3, 75–78.

Korniienko, I. O. (2013). Osobystisni tsinnosti u strukturi zhyttievoho svitu iunakiv [Personal values in the structure of the youth lifeworld]. Zbirnyk naukovykh prats' : filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia, 18, 162–172.

Leont'ev, D. A. ( 2000). Test cmyslozhyznennykh oryentatsyj [Test of life meaning orientations]. Moscow: Smysl.

Pavelkiv, R. & Potapchuk Т. (2011). Formuvannia identychnosti v students'komu vitsi [Forming of identity in the student age]. Nova ped. Dumka, 4, 77–80.

Povzun, V. D. (1996). Tsennostnoe samoopredelenye studentov v pedahohycheskom obrazovanyy v uslovyiakh unyversyteta [Axiological self-determination of students in teacher education in university]. Extended abstract of candidate's thesis.

Rubchovs'kyj, K. V. (1997). Sotsyalyzatsyia, obrazovanye y tsennostnye oryentatsyy [Socialization, education and value orientation]. Materyaly respublykanskoj nauchno-praktycheskoj konferentsyy, Krasnoiarsk, 12–15.

Sokolova, A. V. (2003) Tsennostnye oryentatsyy post-sovetskoho humanytarnoho studenchestva [Valuable orientations of post-Soviet humanitarian students]. Sotsis, 9, 36–48.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-03-12

Номер

Розділ

Психологія