СТАНОВЛЕННЯ ТВОРЧО ОБДАРОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ У КОНСТРУКТОРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

Ключові слова:

творчість, обдарованість, конструкторська діяльність, досвід, репродуктивна діяльність, здібності.

Анотація

Соціально-економічні процеси у сучасному українському суспільстві останніх років змістили пріоритети розвитку не лише у галузі освіти, але й усього суспільства. Поза межами суспільної уваги залишилися професії, які складають основу економічного добробуту держави та пов’язані з матеріальним виробництвом. Юнацтво, яке орієнтоване на творчу діяльність та має потенціал для створення нового, свідомо дистанціюється від професій пов’язаних з конструкторською діяльністю, що зумовлює брак кваліфікованих та творчо обдарованих працівників у машинобудуванні, цифровій інженерії та архітектурі.

У роботі піднімається проблема соціально-психологічної детермінації становлення творчо обдарованої особистості у процесі конструкторської діяльності. Основною умовою активації творчої активності у професіях «людина-техніка» є накопичення позитивного досвіду та тривала підготовка, яка спрямована на засвоєння необхідних умінь та навичок. Творчість у процесі конструкторської діяльності допускається лише на вищих етапах професійного розвитку, і обмежується на початку входження у професію. Обдарованість є системним особистісним  утворенням, яке пов’язане з ціннісними диспозиціями особистості, що були сформовані у процесі адаптації до соціального середовища. У процесі професіоналізації відбувається поступовий перехід від  репродуктивної діяльності до інноваційної. Одним з основних завдань сучасного виробництва є створення психологічного комфортного середовища для становлення творчо обдарованої особистості.


Біографія автора

Олена Олександрівна Горова, Національна академія внутрішніх справ

Доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри пенітенціарної педагогіки та психології, Національна академія внутрішніх справ, Інститут кримінально-виконавчої служби;

професор кафедри основ професійного навчання, Київський національний університет будівництва та архітектури

Посилання

Asmolov, A. G. (1992). Education as empowerment of the individual (from the selection of the diagnosis - a diagnosis development). Voprosy psihologii. 1, 6-13 (In Russian).

Gorova, O. O. (2011). Tvorche myslennia yak providna determinanta tsinnisnoho stavlennia do profesiinoi diialnosti u studentiv-maibutnikh arkhitektoriv ta budivelnykiv [Creative thinking as the leading determinant of value attitude toward professional activity for students - future architects and builders]. Naukovi zapysky Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 27, 237-245.

Kedrov, B. M. (1987). Creativity in science and technology: Science fiction essays for youth. Moscow : Mol. gvardija (In Russian).

Kyrychenko, V. V. (2015). Psychological bases of professional adaptation and occupation. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I. Franka (In Ukrainian).

Klimov, E. A. (1974). Way to the profession. Leningrad. : Lenizdat (In Russian).

Kotelova, Ju. V. (1986). Work psychology essays. Moscow : Publ. of Moscow univercity (In Russian).

Kul'chickaja, E. I., and Moljako, V. A. (2008). Lilac of endowments in garden of creativity. Zhitomir: Vid-vo ZhDU іm. F.Franka (In Russian).

Moljako, V. A. (1994). Problemy psihologii tvorchestva i razrabotka podhoda k izucheniju odaren-nosti [Problems of psychology of creativity and the development of approach to the study of endowments]. Voprosy psihologii, 5, 86-95.

Moljako, V. A. (1988). Psychological readiness to work in modern production. Trudovaja podgotovka uchashhihsja v mezhshkol'nyh kombinatah. Kyiv : Radjans'ka shkola, 7-14.

Muzyka, O. L., and Portnytska, N .F. (2007). The development of creative abilities in imitation activities. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka (In Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-03-05

Номер

Розділ

Психологія