МЕТОДОЛОГІЧНА СВІДОМІСТЬ У ДОСЛІДЖЕННЯХ КОГНІТИВНОГО У СУЧАСНІЙ НАУЦІ
Ключові слова:
методологічна свідомість науки, методологічна самосвідомість науки, методологічна ідеяАнотація
У статті розглядається стан методологічної свідомості когнітивних наук. З’ясована необхідність поглиблення і розвитку філософської складової методологічної свідомості когнітивних наук. Розкривається значення філософської складової у перетворенні методологічної свідомості у методологічну самосвідомість. Виявляються форми розвитку методологічної самосвідомості когнітивних наук. Серед них важливу роль відіграє комп’ютерна метафора та поняття когнітивного.
Проаналізована роль філософської рефлексії у становленні понятійно-категоріального змісту комп’ютерної метафори у сучасному когнітивізмі. З’ясовано значення здійснення концептуалізації змісту поняття когнітивного у різних когнітивних науках. Досліджене інтегративне значення концептуалізації поняття когнітивного у розвитку когнітивних технологій обробки текстів, когнітивного аналізу в семантиці. Виявлено значення становлення його філософської складової у розвитку міждисциплінароності сучасної науки. Обґрунтована необхідність формування методологічної ідеї для розвитку когнітивних наук і сучасних проявів міждисциплінарності. Показано, що методологічна ідея характеризує розвиток методологічної свідомості когнітивних наук. Розкриття змісту методологічної ідеї виявляє значення рефлективності у визначенні її концептуального змісту. Методологічна ідея є важливою складовою розвитку методологічної рефлексії сучасної науки. Вона визначає її перехід на рівень міждисциплінарності і трансдисциплінарності та є водночас важливим показником розвитку методологічної самосвідомості сучасної науки.
Посилання
Andreeva, P. V. (2010) Jetos postneklasicheskoj nauki. Izvestija Tomskogo politehnicheskogo universiteta, T. 317, 6, 164–167.
Baksanskij, O. E., Kucher, E. N. (2004) Kognitivnaja filosofija kak metodologicheskaja refleksija kognitivnyh nauk. Sinergeticheskaja paradigma. Kognitivno-kommunikativnye strategii sovremennogo nauchnogo poznanija. Moskva: Progress-Tradicija, 107–130.
Baksanskij, O. E., Kucher, E. N. (2005) Kognitivnye nauki: ot poznanija k dejstviju. Moskva : KomKniga.
Bilous, T. M. (2008) Naturalizm ta kognityvnyj povorot u filosofii' nauky. Visnyk Nacional'nogo aviacijnogo universytetu, 2, 27–32.
Vitvickaja, N. V. (2014) Opredelenie ponjatija «istina» v ontologicheskoj, gnosseologicheskoj i lingvisticheskoj paradigmah, 7 (45), 2, 36–41.
Golubeva, L. N. (1990) Kognitivnye struktury jekspertnogo znanija: Metodologicheskij aspekt. Novye informacionnye tehnologii v sistemotehnike. Moskva: Logos, 34–38.
Dem'jankov, V. Z. (1994) Kognitivnaja lingvistika kak raznovidnost' intepretirujushhego podhoda. Voprosy jazykoznanija, 4, 17–33.
Knjazeva, E. N. (2004) Koncepcija inaktivirovannogo poznanija; istoricheskie predposylki i perspektivy razvitija. Jevoljucija. Myshlenie. Soznanie. (Kognitivnyj podhod v jepistemologii). Moskva: Kanon, 308–349.
Knjazeva, E. N. (2004) Metody nelinejnoj dinamiki v kognitivnoj nauke. Sinergetika i psihologija: Teksty: Vypusk 3: Kognitivnye processy. Pod redakciej V. I. Arshinova, I. N. Trofimovoj, V. M. Shendepina. Moskva : Kogito-Centr, 29–48.
Kognitivnyj analiz i upravlenie razvitiem situacij (2001). V 3 tomah, Moskva : Institut problem upravlenija RAN, 1.
Kobozeva, I. M. (2001) Chto znachit kognitivnyj v lingvistike. Obrabotka teksta i kognitivnye tehnologii. Moskva,. (International Conference Cognitive Modelling in Linguistics Proceedinds), 5, 19–28.
Kotenko, V. P. (2006) Paradigma kak metodologija nauchnoj dejatel'nosti. Bibliosfera, 3, 21–25.
Lenk, G. K. (2004) K metodologicheskoj integracii nauk s interpretacionistskoj tochki zrenija. Voprosy filosofii, 3, 50–55.
Luk'janec', V. S., Kravchenko, O. M., Ozadovs'ka, L. V. (2000) Suchasnyj naukovyj dyskurs: Onovlennja metodologichnoi' kul'tury. Kyi'v : Prynt.
Maksimov, V. I., Kornoushenko, E. K., Kachaev, S. V. (1999) Kognitivnye tehnologii dlja podderzhki prinjatija upravlencheskih reshenij. Informacionnoe obshhestvo, 2, 50–57.
Maksimov, V. I. (2001) Kognitivnye tehnologii - ot neznanija k ponimaniju. Kognitivnyj analiz i upravlenie razvitiem situacij (CASC-2001). Moskva: IPU RAN, 4–41.
Merkulov, I. P. (2004) Vvedenie: formirovanie kognitivnyh predstavlenij v jepistemologii. Jevoljucija. Myshlenie. Soznanie. (Kognitivnyj podhod i jepistemologija). Moskva: Kanon, 3–34.
Mikeshina, L. A. (1990) Metamorfozy problemy «kognitivnoe – cennostnoe» v filosofii i metodologii nauki. Cennostnye aspekty razvitija nauki, Moskva: Nauka, 211–227.
Moroz, G. (2011) Filosofija nauky jak samosvidomist' suchasnogo naukovcja. Naukovyj visnyk Chernivec'kogo universytetu : zbirka naukovyh prac', Vypusk 563-564: Filosofija, 31–35.
Najsser, U. (1981) Poznanie i real'nost': Smysl i principy kognitivnoj psihologii. Moskva : Progress.
Panina, E. M. (2000) Kognitivnaja nauka i iskusstvennyj intellekt. Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 7 : Filosofija, 1, 87–95.
Parshin, P. B. (1996) Teoreticheskie perevoroty i metodologicheskij mjatezh v lingvistike HH veka. Voprosy jazykoznanija, 2, 19–42.
Popov, M. (1999) Naukova metodologija : istorychnyj dosvid ta suchasni problemy. Naukovi zapysky Akademii' nauk vyshhoi' shkoly Ukrai'ny. Drugyj vypusk. Kyi'v: Hreshhatyk, 32–41.
Popovych, M. V. (1997) Racional'nist' u vymiri ljuds'kogo buttja. Kyi'v: Sfera.
Ryzhko, L. V. (2003) Informacijnyj pidhid do analizu nauky ta evoljucijna epistemologija. Nauka ta naukoznavstvo, 2, 42–52.
Rishar, Zh. F. (1998) Mental'naja aktivnost'. Ponimanie, rassuzhdenie, nahozhdenie reshenija. Moskva: Institut psihologii RAN.
Serl, Dzh. (2002) Otkryvaja soznanie zanovo. Moskva: Ideja-Press.
Udalov, V. L. (2013) Problemy ta perspektyvy rozvytku suchasnoi' metodologii' nauky. Visnyk Dnipropetrovs'kogo universytetu imeni Al'freda Nobelja, 2(6), 29–42.
Frumkina, R. M. (1996) «Teorii srednego urovnja» v sovremennoj lingvistike. Voprosy jazykoznanija,2, 55–67.
Chenki, A. (1996) Sovremennye kognitivnye podhody k semantike: shodstva i razlichija v teorijah i celjah. Voprosy jazykoznanija,2, 68–78.
Chujko, V. L. (2000) Refleksija osnovopolozhen' metodologij filosofii' nauky. Kyi'v: Centr praktychnoi' filosofii'.
Chujko, V. L. (2007) Kognityvizm jak ob’jekt kogitologii'. Nizhyn : Milanik.
Coldman, A. (1986) Epistemology and Cognition. Harward: Harward Universety Press.
Le Ny, J.-F. (1989) Science cognitive et compréhension du langage. P. : PUF.
Maturana, H. (1970) Neurophysiology of cognition // in Cognition: a Multiple View, P. Garvin (ed.). Spartan Books, New York, 3–23.
Merton, R. (1973) The Sociology of Sciense. Ed. by N. W. Storer. Chicago, Univ. of Chicago Press, 268–269.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).