МЕТОДОЛОГІЧНА СВІДОМІСТЬ У ДОСЛІДЖЕННЯХ КОГНІТИВНОГО У СУЧАСНІЙ НАУЦІ

Автор(и)

  • Олександра Михайлівна Рубанець Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-1826-7163

Ключові слова:

методологічна свідомість науки, методологічна самосвідомість науки, методологічна ідея

Анотація

У статті розглядається стан методологічної свідомості когнітивних наук. З’ясована необхідність поглиблення і розвитку філософської складової методологічної свідомості когнітивних наук. Розкривається значення філософської складової у перетворенні методологічної свідомості у методологічну самосвідомість. Виявляються форми розвитку методологічної самосвідомості когнітивних наук. Серед них важливу роль відіграє комп’ютерна метафора та поняття когнітивного.

Проаналізована роль філософської рефлексії у становленні понятійно-категоріального змісту комп’ютерної метафори у сучасному когнітивізмі. З’ясовано значення здійснення концептуалізації змісту поняття когнітивного у різних когнітивних науках. Досліджене інтегративне значення концептуалізації поняття когнітивного у розвитку когнітивних технологій обробки текстів, когнітивного аналізу в семантиці. Виявлено значення становлення його філософської складової у розвитку міждисциплінароності сучасної науки. Обґрунтована необхідність формування методологічної ідеї для розвитку когнітивних наук і сучасних проявів міждисциплінарності. Показано, що методологічна ідея характеризує розвиток методологічної свідомості когнітивних наук. Розкриття змісту методологічної ідеї виявляє значення рефлективності у визначенні її концептуального змісту. Методологічна ідея є важливою складовою розвитку методологічної рефлексії сучасної науки. Вона визначає її перехід на рівень міждисциплінарності і трансдисциплінарності та є водночас важливим показником розвитку методологічної самосвідомості сучасної науки.

Біографія автора

Олександра Михайлівна Рубанець, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

доктор філософських наук, професор, професор кафедри філософії, НТУУ "КПІ"

Посилання

Andreeva, P. V. (2010) Jetos postneklasicheskoj nauki. Izvestija Tomskogo politehnicheskogo universiteta, T. 317, 6, 164–167.

Baksanskij, O. E., Kucher, E. N. (2004) Kognitivnaja filosofija kak metodologicheskaja refleksija kognitivnyh nauk. Sinergeticheskaja paradigma. Kognitivno-kommunikativnye strategii sovremennogo nauchnogo poznanija. Moskva: Progress-Tradicija, 107–130.

Baksanskij, O. E., Kucher, E. N. (2005) Kognitivnye nauki: ot poznanija k dejstviju. Moskva : KomKniga.

Bilous, T. M. (2008) Naturalizm ta kognityvnyj povorot u filosofii' nauky. Visnyk Nacional'nogo aviacijnogo universytetu, 2, 27–32.

Vitvickaja, N. V. (2014) Opredelenie ponjatija «istina» v ontologicheskoj, gnosseologicheskoj i lingvisticheskoj paradigmah, 7 (45), 2, 36–41.

Golubeva, L. N. (1990) Kognitivnye struktury jekspertnogo znanija: Metodologicheskij aspekt. Novye informacionnye tehnologii v sistemotehnike. Moskva: Logos, 34–38.

Dem'jankov, V. Z. (1994) Kognitivnaja lingvistika kak raznovidnost' intepretirujushhego podhoda. Voprosy jazykoznanija, 4, 17–33.

Knjazeva, E. N. (2004) Koncepcija inaktivirovannogo poznanija; istoricheskie predposylki i perspektivy razvitija. Jevoljucija. Myshlenie. Soznanie. (Kognitivnyj podhod v jepistemologii). Moskva: Kanon, 308–349.

Knjazeva, E. N. (2004) Metody nelinejnoj dinamiki v kognitivnoj nauke. Sinergetika i psihologija: Teksty: Vypusk 3: Kognitivnye processy. Pod redakciej V. I. Arshinova, I. N. Trofimovoj, V. M. Shendepina. Moskva : Kogito-Centr, 29–48.

Kognitivnyj analiz i upravlenie razvitiem situacij (2001). V 3 tomah, Moskva : Institut problem upravlenija RAN, 1.

Kobozeva, I. M. (2001) Chto znachit kognitivnyj v lingvistike. Obrabotka teksta i kognitivnye tehnologii. Moskva,. (International Conference Cognitive Modelling in Linguistics Proceedinds), 5, 19–28.

Kotenko, V. P. (2006) Paradigma kak metodologija nauchnoj dejatel'nosti. Bibliosfera, 3, 21–25.

Lenk, G. K. (2004) K metodologicheskoj integracii nauk s interpretacionistskoj tochki zrenija. Voprosy filosofii, 3, 50–55.

Luk'janec', V. S., Kravchenko, O. M., Ozadovs'ka, L. V. (2000) Suchasnyj naukovyj dyskurs: Onovlennja metodologichnoi' kul'tury. Kyi'v : Prynt.

Maksimov, V. I., Kornoushenko, E. K., Kachaev, S. V. (1999) Kognitivnye tehnologii dlja podderzhki prinjatija upravlencheskih reshenij. Informacionnoe obshhestvo, 2, 50–57.

Maksimov, V. I. (2001) Kognitivnye tehnologii - ot neznanija k ponimaniju. Kognitivnyj analiz i upravlenie razvitiem situacij (CASC-2001). Moskva: IPU RAN, 4–41.

Merkulov, I. P. (2004) Vvedenie: formirovanie kognitivnyh predstavlenij v jepistemologii. Jevoljucija. Myshlenie. Soznanie. (Kognitivnyj podhod i jepistemologija). Moskva: Kanon, 3–34.

Mikeshina, L. A. (1990) Metamorfozy problemy «kognitivnoe – cennostnoe» v filosofii i metodologii nauki. Cennostnye aspekty razvitija nauki, Moskva: Nauka, 211–227.

Moroz, G. (2011) Filosofija nauky jak samosvidomist' suchasnogo naukovcja. Naukovyj visnyk Chernivec'kogo universytetu : zbirka naukovyh prac', Vypusk 563-564: Filosofija, 31–35.

Najsser, U. (1981) Poznanie i real'nost': Smysl i principy kognitivnoj psihologii. Moskva : Progress.

Panina, E. M. (2000) Kognitivnaja nauka i iskusstvennyj intellekt. Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 7 : Filosofija, 1, 87–95.

Parshin, P. B. (1996) Teoreticheskie perevoroty i metodologicheskij mjatezh v lingvistike HH veka. Voprosy jazykoznanija, 2, 19–42.

Popov, M. (1999) Naukova metodologija : istorychnyj dosvid ta suchasni problemy. Naukovi zapysky Akademii' nauk vyshhoi' shkoly Ukrai'ny. Drugyj vypusk. Kyi'v: Hreshhatyk, 32–41.

Popovych, M. V. (1997) Racional'nist' u vymiri ljuds'kogo buttja. Kyi'v: Sfera.

Ryzhko, L. V. (2003) Informacijnyj pidhid do analizu nauky ta evoljucijna epistemologija. Nauka ta naukoznavstvo, 2, 42–52.

Rishar, Zh. F. (1998) Mental'naja aktivnost'. Ponimanie, rassuzhdenie, nahozhdenie reshenija. Moskva: Institut psihologii RAN.

Serl, Dzh. (2002) Otkryvaja soznanie zanovo. Moskva: Ideja-Press.

Udalov, V. L. (2013) Problemy ta perspektyvy rozvytku suchasnoi' metodologii' nauky. Visnyk Dnipropetrovs'kogo universytetu imeni Al'freda Nobelja, 2(6), 29–42.

Frumkina, R. M. (1996) «Teorii srednego urovnja» v sovremennoj lingvistike. Voprosy jazykoznanija,2, 55–67.

Chenki, A. (1996) Sovremennye kognitivnye podhody k semantike: shodstva i razlichija v teorijah i celjah. Voprosy jazykoznanija,2, 68–78.

Chujko, V. L. (2000) Refleksija osnovopolozhen' metodologij filosofii' nauky. Kyi'v: Centr praktychnoi' filosofii'.

Chujko, V. L. (2007) Kognityvizm jak ob’jekt kogitologii'. Nizhyn : Milanik.

Coldman, A. (1986) Epistemology and Cognition. Harward: Harward Universety Press.

Le Ny, J.-F. (1989) Science cognitive et compréhension du langage. P. : PUF.

Maturana, H. (1970) Neurophysiology of cognition // in Cognition: a Multiple View, P. Garvin (ed.). Spartan Books, New York, 3–23.

Merton, R. (1973) The Sociology of Sciense. Ed. by N. W. Storer. Chicago, Univ. of Chicago Press, 268–269.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-03-18

Номер

Розділ

Філософія