Психологічні особливості організації сюжетів «міфологічного типу» в контексті наративного самопроектування особистості
Ключові слова:
наративне самопроектування, міф, сюжет, літературно-орієнтована поведінка, цитація, «циклічна людина»Анотація
Статтю присвячено аналізу психологічних особливостей організації сюжетів «міфологічного типу» та осмисленню їхнього місця в загальній сукупності сюжетів, які конструює особистість у процесі власного проектування. У контексті наративного самопроектування особистості проект розглядається як сюжет майбутньої (можливої) історії. Показано, що різноманіття варіантів втілень різних сюжетів світової літератури сходить до гранично узагальнених моделей, що мають міфологічне коріння та фіксують ці «сильні» точки, свого роду «смислові згустки», на яких вибудовується «тіло» культури. Ці моделі не залежать від конкретики соціально-політичних та історичних чинників, не детермінуються системою причинно-наслідкових зв’язків. Визначено, що ці базові сюжети («бродячі сюжети», «вічні типи», лейтмотиви, «вічні образи» та ін.) можуть мати надзвичайно важливе значення для людини при розв’язанні «завдань на Я потенційне», які вона ставить перед собою в процесі самопроектування, коли особистість виводить себе за межі наявного смислового поля, породжуючи можливість своєї внутрішньої трансформації. Проаналізовано літературно-орієнтовану поведінку особистості як важливий чинник самопроектування: звернення суб’єкта до літературного матеріалу відбувається з метою запозичення прецедентного образу. Серед функцій літературно-орієнтованої поведінки виокремлено задоволення потреб людини в естетизації власного життя. Обґрунтовано міфологічність цитатної поведінки особистості, що проблематизується як окремий випадок модифікації універсального циклічного археосюжету. Розглянуто феномен актантної цитації. Серед сюжетних схем людського життя виокремлено сюжети «циклічного типу», виділено психологічні особливості «циклічної людини». Показано, що в процесі самопроектування сюжет суб’єктивної автобіографії визначається прагненням досягнення цілісності не тільки в рамках психологічної, але і міфопоетичної типології.
Посилання
Borkhes, KH. L. (2011). Sad raskhodyashchikhsya tropok [The Garden of Forking Paths]. Sobraniye sochineniy (Vols. 1-4). Vols. 2. Moskow: Amfora. Retrieved from http://lib.ru/BORHES/sad.txt (In Russian).
Brodskiy, I. (1999). Men'she yedinitsy. Izbrannyye esse [Less units. Selected essays]. Moskow: Izdatel'stvo «Nezavisimaya gazeta». Retrieved from http://lib.ru/BRODSKIJ/brodsky_prose.txt (In Russian).
Vayl', P. (1996). 60-ye: mir sovetskogo cheloveka [60: the world of Soviet man]. Moskow: Novoye literaturnoye obozreniye. Retrieved from http://www.litres.ru/aleksandr-genis/petr-vayl/60-e-mir-sovetskogo-cheloveka/chitat-onlayn/page-4/ (In Russian).
Vallerstayn, I. (2003). Konets znakomogo mira : sotsiologiya XXI veka [End of the familiar world: the sociology of the XXI century]. Moskow: Logos. (In Russian).
Veselovskiy, A. N. (1989). Istoricheskaya poetika [Historical poetics]. Moskow: Vysshaya shkola. (In Russian).
Vol'skiy, N. V. (2007). Ivan-Durak, ili Pervobytnaya dialektika zhiznennogo puti [Ivan the Fool, or the dialectic of primitive way of life]. Nezavisimyy bostonskiy al'manakh «Lebed'», 521. Retrieved from http://lebed.com/2007/art4956.htm (In Russian).
Gegel', G. V. F. (1968). Estetika: v 4-kh t. [Aesthetics. (Vols.1-4)]. Vols. 1. Moskow: «Iskusstvo». (In Russian).
Zenkin, S. N. (1999). Raboty po frantsuzskoy literature [Works in French literature]. Yekaterinburg: Izdatel'stvo Ural'skogo universiteta. (In Russian).
Znakov, V. V. (2010). Tezaurusnoye i narrativnoye ponimaniye sobytiy kak problema psikhologii chelovecheskogo bytiya [Thesaurus and narrative understanding of events as a problem of human existence psychology]. Metodologiya i istoriya psikhologii. Psikhologiya chelovecheskogo bytiya. Vols. 5(3), 105-119. (In Russian).
Il'in, I. P. (1998). Postmodernizm ot istokov do kontsa stoletiya: evolyutsiya nauchnogo mifa [Postmodernism from the origins to the end of the century: the evolution of the scientific myth]. Moskow: Intrada. (In Russian).
Lotman, YU. M. (1988). V shkole poeticheskogo slova : Pushkin. Lermontov. Gogol' [In the school of poetic words: Pushkin. Lermontov. Gogol]. Moskow: Prosveshcheniye. (In Russian).
Lotman, YU. M. (1992). Izbrannyye stat'i [Featured article]. Stat'i po semiotike i tipologii kul'tury. (Vols. 1). Tallinn: Izd-vo Tartus. un-ta. (In Russian).
Priyeto, A. (2001). Iz knigi «Morfologiya romana» [From the book «The morphology of the novel»]. Semiotika: antologiya. Moskow: Akadem. Proyekt; Yekaterinburg: Delov. kn. (In Russian).
Rozin, M. V. (1992). Psikhologiya sud'by: programmirovaniye ili tvorchestvo? [Psychology of destiny: programming or creativity?]. Voprosy psikhologii, 1, 98-105. (In Russian).
Sapogova, Ye. Ye. (2005). «Rimeyki zhizni»: konstruirovaniye avtobiograficheskogo avtonarrativa [«Remakes of life»: the construction of an autobiographical narrative]. Izvestiya TulGU. Seriya «Psikhologiya», 5(1), 200-228. (In Russian).
Serikov, A. Ye. (2009). Tipichnyye syuzhetnyye skhemy v povestvovaniyakh i v zhizni [Typical plot scheme in narratives and life]. Vestnik Samarskoy Gumanitarnoy akademii. Seriya «Filosofiya. Filologiya», 2 (6), 60-84. (In Russian).
Slavutin, Ye. I. & Pimenov, V. I. (2013). K voprosu o profeticheskoy strukture khudozhestvennogo teksta [On the question of prophetic structure of the art text]. Vestnik Literaturnogo instituta im. A. M. Gor'kogo, 1, 37-44. (In Russian).
Tytarenko, T. M., Kochubeynyk, O. M. & Cheremnykh, K. O. (2014). Psykholohichni praktyky konstruyuvannya zhyttya v umovakh postmodernoyi sotsial'nosti: monohrafiya [The psychological practice of designing life in postmodern sociality: monograph]. Natsional'na akademiya pedahohichnykh nauk Ukrayiny, Instytut sotsial'noyi ta politychnoyi psykholohiyi. Kyiv: Milenium. (In Ukrainian).
Turysheva, O. N. (2011). Kniga − chteniye − chitatel' kak predmet literatury [The book − reading − the reader as a subject of literature]. Yekaterinburg: Izd-vo Ural. un-ta. (In Russian).
Khodasevich, V. F. (1976). Nekropol'. Vospominaniya [Necropolis. Memories]. Paris: YMCA-PRESS. (In Russian).
Booker, Ch. (2005). The Seven Basic Plots: Why We Tell Stories. NY: Continuum.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).