ПРО СУТНІСТЬ ПРОФЕСІЙНИХ ЯКОСТЕЙ: ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД

Наталя Борисівна Беньковська

Анотація


Стаття присвячена сутності феномену «професійні якості». В статті розглядаються різні точки зору вчених щодо визначення поняття «професійні якості». Процес формування професійної ідентичності та його трансформація являють собою складну ієрархічно-організовану мета-систему, яка включає в себе взаємопов'язані рівні. На різних етапах професіоналізації формується інтеграційна підструктура професійних якостей і вона змінюється з представниками різних типів професій. В статті проведений аналіз виокремлення якостей на первинні та вторинні якості. Особистісні риси розглядаються з різних точок зору. Аналізуються універсальні особистісні характеристики, які є суттєвими і важливими для визначення майбутнього розвитку суспільства. В статті описані чотири рівні структури особистості: (індивідуально-виконавчий, або інструментальний; індивідуально-психологічний; соціально-психологічний; духовно-культурний). Поняття «якість» особистості визначено через категорії «ознака» та «риса». Аналізуються фактори, які призводять до єдності інтегрованої структури людської особистості. Описаний подвійний характер професійних якостей. Аналізується цілісність як компонент інтеграції діяльності. Професійні якості майбутнього фахівця визначаються як комплекс логічно й діалектично пов’язаних між собою взаємовпливаючих індивідуально-особистісних рис та здібностей, що зумовлюють одна одну, актуалізуються на рівні професійних завдань, на поведінковому рівні й у процесі соціалізації особистості та сприяють успішності професійної діяльності в науковій і викладацькій сфері та на виробництві.

Ключові слова


професійні якості; фахівець; особистість; особистісні риси; діяльність людини; продуктивність; здібності; професійна діяльність; професійний розвиток

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Arystotel. (1975). Metafyzyka. [Metaphysics]. V. F. Asmus, Moscow: Mysl, Vol. 1.

Bin, L. (1999). Professional qualities of sci-tech information workers. Journal of Information Science, 25(3), 234-237. doi: 10.1177/016555159902500308

Bobykova, L. K. (2001). Formyrovanye professyonaljno znachymukh kachestv lychnosty ynzhenera u studentov tekhnycheskogho vuza [Formation of professionally significant qualities of the individual engineer at students of a technical college]. Elabugha.

Zeer, E. F. (2003). Psihologiya professionalnogo obrazovaniya. [vocational training philosophy]. Moscow, NPO “Modek”.

Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. (2008). Kremen V. H. Yurinkom Inter, 1019-1020.

Kozakov, V. A. (2000). Psykholohiia diialnosti ta navchalnyi menedzhment. [Psychology of diagnosis and training management]. Vol.1, Kyiv, KNEU.

Leontian, M. A. (2015). Formation of professional competence of environmentalists during the future study of discipline 'Theory of Biogeochemical processes". Naukovi praci. Pedagogika, 197, 62-63.

Mavrov, I. I. (2005). Chelovecheskie kachestva i chelovecheskie otnosheniya. [Human qualities and human relations]. Harkov: Prapor.

Pedagogika professionalnogo obrazovaniya [Pedagogy of vocational education]. (2004). Slastenin V. A. Moscow: Akademiya.

Ponochovna-Rusak, T. M. (2010). The formation of professional qualities of future specialists. Theoretical issues of culture, education and training. 42, 166–169 (In Ukrainian).

Rybalka, V. V. (2005). Psykholohiia pratsi osobystosti. [Personality psychology of work]. Kyiv, KMPU imeni B. D. Hrinchenka.

Stronge, J. (2007). Qualities of effective teachers. Alexandria, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development.

Fonarev, A. R. (2005). Psihologiya stanovleniya lichnosti professional. [Psychology of the person becoming a professional]. Moscow, Voronezh: Modek.


Пристатейна бібліографія ГОСТ




Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.