Роль історичної освіти у формуванні національної свідомості

Автор(и)

Ключові слова:

історична освіта, свідомість, національна свідомість

Анотація

Статтю присвячено аналізу особливостей формування національної свідомості в українському суспільстві, зокрема його молодих представників, в добу незалежності. Становлення та розвиток української державності супроводжується процесом формування та розвитку національної свідомості громадян. Звернено увагу на те, що нині, в умовах реформування вітчизняної системи освіти, є потреба в перегляді ролі історичної освіти у справі підготовки майбутніх поколінь з урахуванням викликів сьогодення. Знання власного історичного минулого, історії свого народу і держави є основою формування національної свідомості і самосвідомості, а також і національної самоідентифікації особи. Показано вплив історичної освіти як провідного чинника формування національної свідомості молодого покоління.

Окрема увага приділяється розрізненню понять «національна свідомість» та «національна самосвідомість». З’ясовано, що національна свідомість це усвідомлення групою осіб належності до певної спільноти, об’єднаної спільними ознаками, як то мова, культура, історія, держава, на колективному рівні, а національна самосвідомість є тим, що на індивідуальному рівні дає підстави до віднесення себе до такої спільноти. Розглянуто чинники, під впливом яких відбувається формування української національної свідомості та її функціонування у суспільстві.

Звернено увагу на те, що однією із ключових функцій історичної освіти має стати забезпечення громадян історичними знаннями та навичками їх аналітичного осмислення, які б дозволили на їх основі сформувати національну свідомість і самосвідомість громадян та слугували б об’єднавчим підґрунтям розвитку неоднорідного суспільства.

Біографія автора

Ірина Анатоліївна Селищева, Криворізький державний педагогічний університет

аспірант кафедри педагогіки Криворізького державного педагогічного університету

Посилання

Verbytska, P. V. (2012). Problemy istorychnoi pamiati u proektsii na zavdannia suchasnoi istorychnoi osvity [The problems of historical memory in the projection on the task of modern history education]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu «Lvivska politekhnika». Derzhava ta armiia, 724, 251-254.

Zelinska,Ye. I. (2009). National consciousness and factors of its formation. Filosofski problemy humanitarnykh nauk. Redrieved from http://www.info-library.com.ua/books-text-11405.html (In Ukrainian).

Kulishenko, L. (2011). The national consciousness through the world outlooks positions of Ukrainians. Svitohliad - FilosofiiaRelihiia : Zb. nauk. pr. Sumy: DVNZ "UABS NBU", 1(1). Redrieved from http://dspace.uabs.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/5276/1/ (In Ukrainian).

Mykhailyshyn, H. (2013). Ukrainskyi mentalitet v iierarkhii tsinnostei osvity [Ukrainian mentality in the hierarchy of the educational values]. Hirska shkola ukrainskykh Karpat. 10, 89–92.

Redkina, H. M. (2010). Rozvytok natsionalnoi svidomosti ukraintsiv v umovakh derzhavnoi nezalezhnosti [The development of Ukrainian national consciousness in terms of state independence]. Suchasna ukrainska polityka. Polityky i politolohy pro nei, 19, 144-155.

Udod, O. A. (2013). Shkilna istorychna osvita yak reprezentant polityky pamiati [School history education as a representative of politics of memory]. Natsionalna ta istorychna pamiat, 8, 8-13.

Yushchyshyn, O. I. (2010). Poniattia natsionalnoho kharakteru, mentalnosti i natsionalnoi svidomosti yak instrument kulturolohichnoho analizu [The concept of national character, mentality and national consciousness as a tool of cultural analysis]. Nauka. Relihiia. Suspilstvo: Nauk. zhurnal, 3, 221-227.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-01-10

Номер

Розділ

Педагогіка