РЕСУРСИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПСИХОЛОГІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ СУБ’ЄКТА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Наталія Юріївна Волянюк Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0003-2441-3849
  • Георгій Володимирович Ложкін Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0003-3883-2497
  • Олег Павлович Шамрук Академія державної пенітенціарної служби, Україна https://orcid.org/0000-0001-8001-0054

Ключові слова:

психологічний потенціал, суб’єкт науково-педагогічної діяльності, активність, ресурс, реалізація

Анотація

Мета статті. Стаття присвячена концептуалізації та операціоналізації поняття «психологічний потенціал» суб’єкта науково-педагогічної діяльності. Розкрито об’єктивні та суб’єктивні ресурси реалізації психологічного потенціалу суб’єкта науково-педагогічної діяльності. Як об’єктивний ресурс розглянуто наукову школу. Як суб’єктивний – психологічні особливості, можливості та здібності суб’єкта, які обумовлюють успішність науково-педагогічної діяльності.

Методи дослідження. В роботі використано комплекс теоретичних методів: аналіз, синтез, порівняння, систематизація та узагальнення даних сучасної наукової літератури з проблеми.

Основні результати. Показано, що психологічний потенціал – це не тільки те, що дано людині від природи, а й те, що постійно індивідуально поновлюється. Відновлювана частина психологічного потенціалу залежить, головним чином, від активності самого суб’єкта науково-педагогічної діяльності. Наголошується, що структура психологічного потенціалу об’єднує ті психічні утворення, які здатні організовувати і координувати різні форми взаємодії суб’єкта діяльності з реальністю. Виділено наступні структурні компоненти психологічного потенціалу: самооцінка особистості, особистісна референтність, рівень конфліктності, досвід соціального спілкування, моральна нормативність. Визначальними при цьому є психологічні особливості, можливості та здібності суб’єкта, які обумовлюють успішність науково-педагогічної діяльності.

Об’єктивні та суб’єктивні ресурси різного рівня, які забезпечують реалізацію психологічного потенціалу, істотно впливають на те, які цілі і як ставить перед собою суб’єкт науково-педагогічної діяльності, а також визначають особливості досягнення цих цілей. Науково-дослідні компетенції забезпечують процесуальний рівень професійної та особистісної активності суб’єкта педагогічної діяльності.

Біографії авторів

Наталія Юріївна Волянюк, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології і педагогіки ФСП

Георгій Володимирович Ложкін, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

доктор психологічних наук, професор кафедри психології і педагогіки ФСП

Олег Павлович Шамрук, Академія державної пенітенціарної служби

Кандидат психологічних наук, начальник кафедри тактико-спеціальної підготовки Академії державної пенітенціарної служби, м. Чернігів

Посилання

Vlasenko, Yu. O. (2003). Psihologicheskij analiz innovacionnogo potenciala lichnosti [Psychological analysis of the innovation potential of the individual] (Abstract of PhD dissertation).

Volochkov, A.A. (2007). Aktivnost' subekta bytija: integrativnyj podhod [The activity of the subject being: an integrative approach]. Perm': Izd-vo Perm. gos. ped. un-ta (In Russian).

Volyanyuk, N.Yu, & Lozhkin, G.V. (2013). Psihologicheskij potencial social'noj otvetstvennosti subekta dejatel'nosti [Psychological potential of social responsibility of the entity's activities]. National Technical University of Ukraine «Kyiv Polytechnic Institute». Philosophy. Psychology. Pedagogics, 2 (38), 30-32. (In Ukrainian).

Delor, Zh. (1996). Obrazovanie: skrytoe sukrovishhe. JUNESKO, 9-18. (In Russian).

Zarakovskyi, H.M. (1998). Metodologija ocenki populjacionnogo psihologicheskogo potenciala [Evaluation of methodology of the population psychological potential]. Anan'evskie chtenija-99. St. Petersburg: Izd-vo SPbGU (In Russian).

Leontiev, D.A. & Smyrnov, A.H. (2010). Smysl i otchuzhdenie kak prediktory povedenija v nestrukturirovannoj situacii [The meaning and alienation as predictors of behavior in unstructured situations]. Jeksperimental'naja psihologija v Rossii: tradicii i perspektivy. Mosсow: Institut psihologii RAN.

Lozhkin, G.V. (2007). Konceptual'nye predstavlenija o psihologicheskom potenciale kvalificirovannogo sportsmen [The conceptual idea of the psychological potential of a skilled athlete]. Nauka v olimpijskom sporte, 1, 87-93.

Lukov, S.V. (2012). Innovacionnyj potencial molodezhi v Rossijsko-Germanskom sotrudnichestve: pervyj opyt i perspektivy [Innovation potential of youth in the Russian-German cooperation: first experiences and perspectives]. Informacionnyj gumanitarnyj portal «Znanija. Ponimanie. Umenie, 3. Retrieved from http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2012/3/Lukov_Youth-Russian-German-Cooperation/ (In Russian).

Markov, V.N. (2005). Professional'nyj potencial i zona blizhajshego professional'nogo razvitija. Akmeologicheskoe issledovanie potenciala, rezervov i resursov cheloveka. Retrieved rom http:// www.potentiales.ru/page300.html (In Russian).

Morosanova, V.I. & Aronova, E.A. (2007). Samosoznanie i samoreguljacija povedenija [Self-awareness and self-regulation of behavior]. Moscow : Izd-vo «Institut psihologii RAN» (In Russian).

Rimashevska, N. M. (2005). O social'noj doktrine Rossii [On the social doctrine of Russia]. Uroven' zhizni regionov Rossii, 8, 63-93.

Stepanova, H.B. (1998). Psihologicheskij potencial: individual'nyj i populjacionnyj [Psychological potencial: the individual and population]. Chelovek, 3, 50-59.

School in science (1977) [Ed. S.R.Mikulinskogo, MG Yaroshevsky, G. Kreb, Mr. Steiner]. Moscow: Nauka (In Russian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-01-31

Номер

Розділ

Психологія