МЕТАФІЗИЧНА ПСИХОЛОГІЯ ОСОБИСТОСТІ: ПРОБЛЕМА ДОСЛІДНИЦЬКИХ І ЗЦІЛЮЮЧИХ МЕТОДІВ
Ключові слова:
метафізична психологія психологія особистості, методологія, методАнотація
Статтю присвячено структуруванню методологічних утруднень, пов'язаних із дослідженням ролі метафізичної традиції у системі засад психології особистості. Застосовано принцип «методологічного плюралізму» (Л.М. Лопатін, І.П. Маноха, В.А. Роменець, П. Фейерабенд, Г.І.Челпанов і ін.). З метою включення всієї безлічі існуючих теорій особистості в єдину парадигматичну логіку запропоновано «Загальну структурну модель теорії особистості». Модель припускає двополюсність досвідної верифікації теорії особистості (емпіричної і умоглядно-досвідної), у зв'язку з якою вибудовується її внутрішня логічна структура. У моделі виділяється три шари компонентів: 1) близькі до метафізичних засад; 2) теоретично-конкретні, розгорнуті у ході психічної життєдіяльності особистості («структура особистості», «динаміка особистості», «розвиток особистості», «типологія особистості», «здоров'я особистості», «психопатологія особистості»); 3) близькі до емпіричних засад. Останній шар компонентів концептуалізує дослідницький, розвивальний і психотерапевтичний контакт психолога з реальною особистістю. Для метафізичних теорій особистості характерно найбільш тонке усвідомлення своїх умоглядних засад, що є профілактикою редукціонизму. У статті дана спроба виявити специфіку дослідницьких і психотерапевтичних методів, що застосовуються у даній методологічній орієнтації.Посилання
Breusenko-Kuznecov A.A. (2006). Kosmogonicheskij mif kak kontekst semejnoj terapii [Cosmogony myth as a context of family therapy]. Zhurnal prakticheskogo psihologa [Journal of practical psychologist], 1, 57-66.
Lopatin L.M. (1996). Aksiomy filosofii. Izbrannye stat'i [Axioms of philosophy. Selected papers]. Moscow: Rossijskaja politicheskaja j enciklopedija [the Russian political encyclopedia].
Manoha І.P. (2001). Psihologіja potajemnogo «ja» [Psychology of secret Self]. Kyiv: Polіgraf kniga.
Fejerabend P. (1986).Izbrannye trudy po metodologii nauki [Selected works on the methodology of science]. Moscow: Progress.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (Публічної Ліцензії Creative Commons "Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна"), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).